1:43-1:76 Commerciële Voertuigen

4649104    AEC Ergomatic 6 Wheel Tipper

 

Na de overname van AEC door Leyland in 1962 werden de AEC vrachtauto's uitgerust met de Leyland Ergomatic cabine. In 1979 verdween het merk AEC en werd verder vrachtauto's gebouwd onder het Leyland merk. Registratienummer VCH 214M.

                                              -ooo-

4654104    AEC Mammoth

 

Een model van de AEC (Associated Equipment Company) gebruikt in de serie: "The Greatest Show on Earth" van Atlas Editions. Oorspronkelijk een Corgi Trackside model. Het model is gebaseerd op de Harris Matador sleepwagen. De vracht moet een onderdeel voorstellen van een kermisattractie of een onderdeel van een circus tent.

                                                 -ooo-

4649103   Atkinson Borderer

 

De Atkinson Borderer is een truck die gebouwd is door Atkinson uit Preston, Greater Manchester. In 1974 is het bedrijf overgenomen door Seddon en is men in Oldham verder gegaan onder de naam Seddon Atkinson. Dit model, registratienummer GAO 348K, was een onderdeel van de Eddie Stobart vloot.

                                               -ooo-

4654103   Bedford OX Truck

 

De Bedford O-series trucks zijn geïntroduceerd in 1939. Voor militaire doeleinden werden de types OX (24429) stuks en OY (72385 stuks) gebouwd. De opbouw werd aangepast aan de bestemming van de trucks. Na de oorlog is het materiaal in handen gekomen van overheid instanties en particuliere bedrijven. Dit model is uitgevoerd als een truck met aanhanger van Billy Smart's Circus.

                                              -ooo- 

4654109  Bedford QLD met Aanhanger

 

De Bedford QL was een serie vrachtwagens, vervaardigd door Bedford voor gebruik door de Britse strijdkrachten in de Tweede Wereldoorlog. Bij het uitbreken van WO II werd Bedford gecontracteerd door het British War Office om een ​​3 ton 4 × 4 general service truck te produceren. Een proefmodel was gereed in februari 1940 en de productie van grote hoeveelheden begon in maart 1941. [1] De Bedford QL was in productie van 1941 tot 1945 en was de eerste voertuigserie van Bedford die voor het leger werd gebouwd. De QLD General service vrachttruck was de meest talrijke versie in de serie. Na de oorlog werden deze voertuigen verkocht aan de civiele markt. 

                                             -ooo-

4654115   Bedford RLHZ Green Goddess

 

De Bedford RLHZ Green Goddess brandweerwagens zijn geproduceerd van 1953 tot in 1956 en ingezet door Auxiliary Fire Service een overheidsorganisatie. Het voertuig was vooral ontworpen om grote hoeveelheden uit meren en kanalen te pompen. De Voertuigen zijn tot en met 1968 in bedrijf gebleven. Dit model is uitgevoerd in de kleuren van Robert Brothers Circus.

                                               -ooo-

4654102  Burrell Steam Locomotive

 

Charles Burrell & Sons waren bouwers van stoomtractiemotoren, landbouwmachines, stoomtrucks en stoomtrammotoren. Het bedrijf was gevestigd in Thetford, Norfolk en opereerde vanuit de Sint-Nicolaasfabriek op Minstergate en St Nicholas Street. De eerste stoomtractor werd geproduceerd door Charles Burrell & Sons in 1905 na wijzigingen in de parlementaire wetgeving die het gebruik van tractiemotoren op de openbare weg door één persoon mogelijk maakten, motoren mochten echter niet meer dan vijf ton onbeladen wegen en waren beperkt tot een topsnelheid van 5 mph (8,0 km / h).

                                             -ooo-

2428001  Citroën 2CV Fourgonnette

 

De Citroën 2CV Fourgonnette is een kleine bestelauto, met een onderstel dat veel lijkt op dat van een 'normale' Citroën 2CV. Ook de motor en het interieur van de 2CV Fourgonnette komen veel overeen met die van een 'normale' 2CV. De auto werd gebouwd van 1951 tot in 1979, totaal zijn er ruim 1,2 miljoen gebouwd met verschillende motoren. De standaard uitvoering van 1951 had een 375CC motor die 9 PK leverde, latere uitvoeringen hadden groetere motoren met meer capaciteit tot 12 PK.

                                                   -ooo-

2428003   Citroën H Van

 

Een model uit de Franse serie: Petits Utilitaires van Atlas Editions. De Citroën H Van is gebouwd van 1947 tot in 1982, totaal zijn er 475.000 van deze "golfplaat-carrosserie" lichte vrachtauto gebouwd. Vele van deze auto's zijn direct of in een latere fase omgebouwd tot foodtruck. Dit model is van Joffrois Freres, een slagers foodtruck. (1:43)

                                               -ooo-

2428017   Citroën C35 Fourgeon

 

De Citroën C35 is een bestelwagen voor middelgroot volume, van het merk Citroën. Het model werd van 1974 tot 1991 geproduceerd. Aanvankelijk werden er twee versies aangeboden, de C32 en de C35. Het verschil tussen die twee zat hem in het laadvermogen en de overbrenging. De C32 had een kleiner laadvermogen en een kleinere overbrengverhouding dan de C35. Ook was er een verschil in de motor, er werden diesels en ook benzine-uitvoeringen verkocht.

                                                   -ooo-

2428002    Citroën Mehari Glaces

 

Een model uit de Franse serie: Petits Utilitaires van Atlas Editions. De Citroën Mehari was een auto gebouwd op het chassis van de Citroën 2CV met een ABS-kunststof carrosserie. Gebouwd van 1968 tot in 1987. Not alle kleuren waren altijd verkrijgbaar, deze Atacama(geel) is gebouwd van 1980 tot in 1987. Deze opbouw is geschikt gemaakt voor het uitventen van ijs. (1:43)

                                               -ooo-

4678101    DAF F2200

 

De Daf F2200 is een vrachtauto met een F218 cabine. Een hele serie medium vrachtauto's zijn daarmee gebouwd. De F2200 is voor het zwaardere werk (32 ton GVW). De vrachtauto had een 8,25 liter motor die afhankelijk van het type 180 of 230 pk leverde.

                                               -ooo-

4654111  Diamond T 980 met Aanhanger

 

The Diamond T Company was een Amerikaanse auto- en vrachtwagenfabrikant uit Chicago. Ze produceerden commerciële en militaire vrachtwagens. Tijdens de Tweede Wereldoorlog produceerde Diamond T een klassieke zware vrachtwagen in de 980/981 serie, een krachtbron die snel werd overgenomen door de Britse Oorlog-aankoopcommissie voor dienst als trekker voor tanktransport. Na de oorlog werden deze voertuigen verkocht aan de civiele markt en door hun trekvermogen zijn vele bij reizende circussen terecht gekomen. 

                                             -ooo-

Ebro B-45 1962

 

Ebro Trucks was een Spaans merk van lichte en middelzware vrachtwagens en bussen, evenals bedrijfsvoertuigen met vierwielaandrijving en landbouwtrekkers, met fabrieken in Barcelona, ​​Madrid, Ávila en Cordoba. Tijdens de late jaren 1960 en vroege jaren 1970 nam het bedrijf vier Spaanse fabrikanten van lichte voertuigen over: Fadisa, (Alfa Romeo Romeo bestelwagens), Aisa (vrachtwagens), Siata (SEAT minibusjes) en Viasa (Jeep 4x4's en bedrijfswagens). Het nam ook de Spaanse tak van Perkins-motoren over. Vanaf 1979 heeft Nissan het bedrijf overgenomen in tranches. Het merk Ebro verdween na de volledige overname door Nissan in 1987. Dit model een B-45 uitgevoerd in de kleuren van Coca-cola. 1:43.

                                             -ooo-

Ebro C150 1968

 

Ebro Trucks was een Spaans merk van lichte en middelzware vrachtwagens en bussen, evenals bedrijfsvoertuigen met vierwielaandrijving en landbouwtrekkers, met fabrieken in Barcelona, ​​Madrid, Ávila en Cordoba. Tijdens de late jaren 1960 en vroege jaren 1970 nam het bedrijf vier Spaanse fabrikanten van lichte voertuigen over: Fadisa, (Alfa Romeo Romeo bestelwagens), Aisa (vrachtwagens), Siata (SEAT minibusjes) en Viasa (Jeep 4x4's en bedrijfswagens). Het nam ook de Spaanse tak van Perkins-motoren over. Vanaf 1979 heeft Nissan het bedrijf overgenomen in tranches. Het merk Ebro verdween na de volledige overname door Nissan in 1987. Dit model een C150 is uitgevoerd in de kleuren van Estrella de Galicia. 1:43.

                                            -ooo-

RUS102  ErAz 762

 

ErAZ (Yerevanskiy Avtomobilny Zavod) was een Armeense autofabrikant in Yerevan, Armenië, vooral bekend van het produceren van de bestelwagen ErAZ-762 van 1966 tot 1996. Naast de gesloten bestelbus werden ook minibussen gebouwd. Tijdens de productie periode werden verbeteringen doorgevoerd aan het ontwerp, maar technisch bleef de auto vrijwel gelijk aan het oorspronkelijke design. Het was een zware bestelbus met een kleine motor die 75 PK kon produceren.

                                             -ooo-

4649123    ERF LV

 

ERF (Edwin Richard Foden) was een bedrijf dat in 1933 voort kwam uit onvrede uit Foden (het bedrijf van zijn vader). ERF zag meer in dieselmotoren trucks dan voortgaan op stoomkracht vrachtauto's. De LV (Long Vue Cab) kwam op de markt in 1962. Dit model, registratienummer UAO 613H, was een onderdeel van de Eddie Stobart vloot.

                                              -ooo-

Fiat 1100 ELR 1948

 

De Fiat 1100 ELR bestelwagen is een licht bedrijfsvoertuig, afgeleid van de Fiat 1100 sedan , vervaardigd door de Italiaanse autofabrikant Fiat vanaf 1941 tot in 1953. De auto voorkant was dezelfde als van van de sedan en werd gebouwd op een versterkt chassis. De auto was uitgerust met een 1,1 liter motor die 30 PK leverde. Het model werd ook gebouwd als pick-up en ambulance. Het laadvermogen bedroeg 600 KG. Dit model is uitgevoerd als Butan-Gas.

                                             -ooo-

Fiat 1100 ELR 1951

 

De Fiat 1100 ELR bestelwagen is een licht bedrijfsvoertuig, afgeleid van de Fiat 1100 sedan , vervaardigd door de Italiaanse autofabrikant Fiat vanaf 1941 tot in 1953. De auto voorkant was dezelfde als van van de sedan en werd gebouwd op een versterkt chassis. De auto was uitgerust met een 1,1 liter motor die 30 PK leverde. Het model werd ook gebouwd als pick-up en ambulance. Het laadvermogen bedroeg 600 KG. Dit model is uitgevoerd als Galbani.

                                           -ooo-

Fiat 615 1952

 

De Fiat 615 was een model van het Italiaanse Fiat en was lichte vrachtwagen die van 1951 tot 1953 werd geproduceerd als opvolger van de Fiat 1100ELR, waarmee nog parallel werd gebouwd. Het had een totaal gewicht van 3.100 kg en was verkrijgbaar in versies van een bestelwagen carrosserie, Pick-up en als chassis voor opbouw door carrosseriebedrijven. De cabine was geïnspireerd op het Model 640. Het model werd in licentie in voormalig Jugoslavië gebouwd door Zastava. 1:43

                                             -ooo-

Fiat 600 Furgone

 

De Fiat 600 Furgone is een kleine bestel uitvoering van de Fiat 600. De auto is 30 cm langer dan de standaard 600, is gebouwd op het chassis van de Fiat 600 Multipla en heeft een beperkte laadruimte. De auto had een 0,6 of 0,8 liter motor. De carrosserie had zelfmoorddeuren. Dit model is uitgevoeed in de kleuren van Mokarabia een Italiaans koffiemerk.

                                               -ooo-

4654101   Foden S21 Ballast Tractor

 

Foden Trucks werden gebouwd in Sandbach Engeland. Foden was een begrip in stoom aangedreven vrachtauto's. Na 1931 werden vooral diesel aangedreven vrachtauto's gebouwd. De Foden S21 is geïntroduceerd in 1958. Dit model heeft meerdere bijnamen gekregen vanwege de uitgesproken design van de cabine. Spaceshio, Sputnik werden genoemd, maar de bijnaam die het meeste wordt gebruikt is: "Micky Mouse". Dit model is uitgevoerd als een kermiswagen met een paarden draaimolen.

                                               -ooo-

4649116     Ford Cargo

 

De Ford Cargo is gebouwd in langley Engeland van 1981 tot in 1993 in meerdere generaties. Vanaf 1986 wordt het merk Iveco Ford door de overname van Ford Vrachtauto's door het Italiaanse Iveco. Registratienummer G154 MAO

                                               -ooo-

4654113  Ford Cargo

 

De Ford Cargo is gebouwd in langley Engeland van 1981 tot in 1993 in meerdere generaties. Vanaf 1986 wordt het merk Iveco Ford door de overname van Ford Vrachtauto's door het Italiaanse Iveco. Dit model is uitgevoerd als een Box Van voor John Lawton's Circus. Registratienummer J387 PPL.

                                              -ooo-

RUS  GAZ 69

 

De GAZ-69 is een lichte vrachtwagen met vierwielaandrijving, geproduceerd door GAZ (ГАЗ Gorkovsky Avtomobilnyi Zavod) tussen 1953 en 1956. Vervolgens werd het model gebouwd door UAZ (УАЗ Ulyanovsky Avtomobilny Zavod), van 1956 tot in 1972. Van dit model zijn er veel terecht gekomen in de legers van de USSR en de daaraan gelieerde landen. Tegen het einde van de productie in de USSR in 1972 waren er meer dan 600.000 GAZ-69's gebouwd. Dit model is uitgevoerd met een sneeuwschuiver.

                                            -ooo-

GAZ 3302

 

De GAZelle (Russisch: ГАЗе́ль) is een serie lichte bedrijfsvoertuigen: pick-up trucks, bestelwagens en minibussen gemaakt vanaf 1994 in meerdere generaties door de Russische autofabrikant GAZ. Dit model is van de eerste generatie en gebouwd tot in 2002. Dit model is uitgevoerd als een gepantserde geldtransport wagen.

                                             -ooo-

4654110   Harrington Horsebox

 

Thomas Harrington & Sons was van 1897 tot 1966 bouwer van bussen, minibussen, auto's en kleine vrachtwagens in Hove in het graafschap Sussex. Het bedrijf is voornamelijk bekend van de bussen die men bouwde onder de type namen Wayfarer, Grenadier en Cavalier. Ook bouwde men op speciale opdracht aangepaste carrosserieën zoals dit model een horsebox voor West of England Boxing Academy.

                                             -ooo-

AIA 46  IAME Rastrojero 1952

 

Aan het begin van de jaren vijftig waren enkele van de meest ontwikkelde landen in Latijns-Amerika (Argentinië, Brazilië en Mexico) bezig om invoer te verminderen. Daarom werd de lokale industrie nieuw leven ingeblazen om auto's te bouwen. In 1949 ondertekende de Argentijnse president Juan Perón een decreet om een ​​deel van de vliegtuigfabriek te renoveren en aan te passen om auto's te gaan produceren. Het meest succesvolle model van IAME was de Rastrojero, een kleine pick-uptruck waarvan er 60.000 gebouwd zijn. De Rastrojero werd oorspronkelijk beschouwd als een alternatief voor uit Amerika geïmporteerde exemplaren. 1:43.

                                           -ooo-

IKA Baqueano 1000 1959

 

Industrias Kaiser Argentina S.A. of IKA was een Argentijns autobedrijf dat in 1956 in de provincie Córdoba werd opgericht als een joint venture met Kaiser Motors uit de Verenigde Staten. Het bedrijf produceerde een verscheidenheid aan Kaiser Jeep-voertuigen en American Motors (AMC) -modellen, waaronder de meest iconische auto van Argentinië, de Torino, voordat men samenwerkte met het Franse Renault, dat het bedrijf in 1970 kocht. De IKA Baqueano 1000 was een kopie van de Willys Jeep Pick-up Truck.

                                            -ooo-

RUS076  IZH 27156

 

De IZH-2715 (Russisch ИЖ-2715) is een pick-upmodel dat van 1972 tot 1997 door de Ischmasch-fabriek werd vervaardigd. Nadat de fabriek personenauto's (Moskwitch 408 & Moskwitch 412) bouwde van 1965 tot in 1973 werd besloten om zich toe te leggen op bestelwagens. In 1973, werd de IZH-2715 gelanceerd als het eerste model van het nieuwe merk. Dit was een bestelwagen en bedoeld voor middelgrote bedrijven. In 1974 volgde de pick-up versie met de naam IZH-27151, die bedoeld was om zowel bedrijven als particuliere klanten aan te spreken. Aan het eind van het jaar werd het model ook als IZH-27156 aangeboden, een versie met zijruiten. De auto had een 1,5 liter motor die 75 PK leverde.

                                              -ooo-

Lancia Ardea 800 Furgoncino 1949

 

De Lancia Ardea was een kleine gezinsauto die tussen 1939 en 1953 door de Italiaanse autofabrikant Lancia werd gebouwd. Bijna 23.000 van de geproduceerde Ardeas waren sedans met een standaard body, 500 uitgevoerd als taxi met verlende carrosserie. Na de oorlog zijn 8.500 commerciële auto's van de Ardea, bekend als 'furgoncini' en de 'camioncini' gebouwd. Dit model is uitgevoerd in de kleuren van S. Martino.

                                             -ooo-

4649124    Leyland Daf FT85CF

 

Leyland Daf is ontstaan 1987 door het samen gaan van Leyland Trucks uit Engeland en Daf trucks uit Nederland. In Engeland werden de trucks als Leyland Daf gebouwd en verkocht terwijl in de rest van de wereld het Eindhovense merk Daf werd gevoerd. Na het faillissement in 1993 zijn beide merken onderdeel geworden van het Amerikaanse Paccar concern. Registratienummer S345 LRM.

                                              -ooo-

RUS070  LuAZ 3-969

 

De LuAZ-969 (ook wel ZAZ-969 genoemd) was een Sovjet auto met vierwielaandrijving, gebouwd door de Zaporizhia Automobile Building Plant uit Zaporizhia Oekraïne. Het was het eerste Sovjet-voertuig met voorwielaandrijving en is gebouwd van 1966 tot in 1992. Naast de productie voor  militaire toepassingen werd de auto ook gebouwd voor particuliere toepassingen. Er is zelfs een bescheiden export naar Europa geweest.

                                              -ooo-

RUS033  LuAZ 969M

 

LuAZ, Lutskyi avtomobilnyi zavod; (Lutsk autofabriek) is een Oekraïense autofabrikant in de stad Lutsk, gebouwd in de Sovjet-Unie van 1976 tot in 1999. De LuAZ fabriek bouwde voornamelijk lichte bedrijfswagens voor gebruik in de overheidsdiensten zoals leger, politie, brandweer etc. LuAZ heeft ook getracht personenauto's te bouwen, echter door de slechte kwaliteit ervan is dat een enorme mislukking geworden. De afkorting van LuAZ bestaat sinds 1967. Het bedrijf maakte ooit deel uit van de AvtoZAZ-holding, maar maakt nu deel uit van de Bogdan-groep, die ook de busfabrieken in Cherkasy beheert.

                                             -ooo-

4649118    MAN L2000 

 

De MAN L2000 is een vrachtauto die in samenwerking met Volkswagen gebouwd is van 1979 tot in 1993 in Duitsland. Uiteindelijk is Volkswagen de meerderheid aandeelhouder van MAN geworden. Dit model, de L2000 is een voortzetting van de G-series, gebruikmakend van de LT cabine van Volkswagen.

                                              -ooo-

Mercedes-Benz L-319 D

 

De Mercedes-Benz 319 serie is gebouwd van 1955 tot in 1967 zowel als bus O 319 of als vrachtwagen L 319. Mercedes ontwikkelde deze serie om het gat tussen de zware vrachtauto's en de lichte bestelauto's op te vullen. Men had tijdens de oorlog ervaring gehad met het bouwen van een middel grootte vrachtauto toen men aangepaste Opel Blitz voertuigen moest bouwen voor de Duitse overheid. Dit model is uitgevoerd in de 1963 kleuren van Biona Ferreteria een Spaanse groothandel in bouwmaterialen.

                                             -ooo-

OM Leoncino Furgone 1959

 

De OM Leoncino is een middelzware vrachtwagen die tussen 1950 en 1972 is geproduceerd door de Italiaanse fabrikant OM uit Brescia. Dit voertuig was heel bijzonder omdat het de eerste middelzware vrachtwagen was met een breedte die kleiner was dan die van al zijn concurrenten, speciaal ontworpen voor smalle stadscentra. Dit model is een gesloten bestelauto in de kleuren van Grünland. (1:43)

                                              -ooo-

OM Leoncino Portabottiglie 1957

 

De OM Leoncino is een middelzware vrachtwagen die tussen 1950 en 1972 is geproduceerd door de Italiaanse fabrikant OM uit Brescia. Dit voertuig was heel bijzonder omdat het de eerste middelzware vrachtwagen was met een breedte die kleiner was dan die van al zijn concurrenten, speciaal ontworpen voor smalle stadscentra. Dit model is een open voertuig voor de distributie van dranken in de kleuren van Bevi Giommi. (1:43)

                                              -ooo-

Opel Blitz Bakwagen

 

Opel Blitz (Duits voor "bliksem") was de naam die werd gegeven aan verschillende lichte en middelzware vrachtwagenseries die tussen 1930 en 1975 door de Duitse autofabrikant Opel werden gebouwd. Het originele logo voor deze vrachtwagen, twee strepen losjes gerangschikt als een de vorm van een horizontaal uitgerekte letter "Z", komt nog steeds voor in het huidige Opel-logo. De eerste naoorlogse Blitz in 1952 was een modern afgerond design, dat doet denken aan Chevrolet modellen. De nieuwe vrachtwagen van 1,75 ton werd aangeboden als een bakwagen en met een laadbak. Schaal 1/43.

                                              -ooo-

Pegaso Ekus 1988

 

Pegaso was een Spaanse fabrikant van vrachtwagens, omnibussen, tractoren, gepantserde voertuigen en, voor een tijdje, sportwagens. Het moederbedrijf, Enasa, werd opgericht in 1946 en was gevestigd in de oude Hispano-Suiza-fabriek. In 1990 nam Iveco Enasa over en in 1994 verdween de naam Pegaso. In de jaren tachtig zocht Enasa, toen de Europese truckmarkt verzadigd was, joint ventures met andere truckfabrikanten. Een mislukte associatie in 1978 met International Harvester had ertoe geleid dat Enasa het Britse merk Seddon Atkinson had overgenomen. Een joint venture met DAF Trucks produceerde de cabine voor de Pegaso vrachtauto's, DAF's nieuwe serie 95 en de Seddon Atkinson Strato, die in 1987 op de markt kwamen.

                                            -ooo-

Renault Gallion

 

De Renault 2.500 kg ofwel de Renault Galion waren vrachtwagens / bestelwagens met een laadvermogen van 2,5 ton, vervaardigd door Renault tussen 1947 en 1957 en vervolgens door dochteronderneming Saviem tussen 1957 en 1965. Dit model is uitgevoerd als distributie bestelwagen voor Fanta.

                                            -ooo-

Renault Estafette

 

De Renault Estafette is een populaire bestelwagen die gebouwd is in Frankrijk van 1959 tot in 1980 in meerdere generaties. Totaal zijn er van alle generaties samen 533.000 stuks gebouwd als bestelbus, minibus of pick-up. In Roemenië is de Estafette in licentie gebouwd onder het merk Dacia als de D6. (1:43)

                                            -ooo-

SAVA BMC S-66 - MOP 1962

 

Sociedad Anónima de Vehículos Automoviles (SAVA) was een Spaanse producent van lichte en middelgrote bedrijfsvoertuigen, gevestigd in Valladolid. De firma bouwde zwaardere modellen op basis van verschillende door de Britten ontworpen Austin, Morris en BMC bedrijfsvoertuigen, allemaal met in Spanje gebouwde cabines tot 1963. Ze werden gebouwd en op de markt gebracht als SAVA, Sava-Austin of Sava-BMC zoals dit model de S-66. In 1965 nam Enasa, de maker van Pegaso-vrachtwagens, SAVA over, maar het merk Sava bleef bestaan ​​tot 1969, toen het hele assortiment werd omgedoopt tot Pegaso. 

                                              -ooo-

Sava J4 1974

 

Sociedad Anónima de Vehículos Automoviles (SAVA) was een Spaanse producent van lichte en middelgrote bedrijfsvoertuigen, gevestigd in Valladolid. De firma bouwde zwaardere modellen op basis van verschillende door de Britten ontworpen Austin, Morris en BMC bedrijfsvoertuigen, allemaal met in Spanje gebouwde cabines tot 1963. Ze werden gebouwd en op de markt gebracht als SAVA, Sava-Austin of Sava-BMC zoals dit model de S-66. In 1965 nam Enasa, de maker van Pegaso-vrachtwagens, SAVA over, maar het merk Sava bleef bestaan ​​tot 1969, toen het hele assortiment werd omgedoopt tot Pegaso. 

                                              -ooo-

4654108  Scammell Articulated

 

Scammell Lorries Limited was een Britse fabrikant uit Watford van vrachtwagens, met name voor zware lasten voertuigen en  gespecialiseerde trucks en militaire terreinvoertuigen, tussen 1921 en 1988. Het bedrijf bouwde ook de "Mechanical Horse". Dit model is uitgevoerd als een trekker met oplegger die een botsauto attractie vervoerd. Onderdeel van de serie "the greatest show on earth".

                                              -ooo-

4654112  Scammell Articulated

 

Scammell Lorries Limited was een Britse fabrikant uit Watford van vrachtwagens, met name voor zware lasten voertuigen en  gespecialiseerde trucks en militaire terreinvoertuigen, tussen 1921 en 1988. Het bedrijf bouwde ook de "Mechanical Horse". Dit model is uitgevoerd als een trekker met oplegger voor Carters Sensational Octopus met registratienummer AMR 601.

                                             -ooo-

4654118   Scammell Articulated

 

Scammell Lorries Limited was een Britse fabrikant uit Watford van vrachtwagens, met name voor zware lasten voertuigen en  gespecialiseerde trucks en militaire terreinvoertuigen, tussen 1921 en 1988. Het bedrijf bouwde ook de "Mechanical Horse". Dit model is uitgevoerd als een trekker met oplegger die een circustent vervoerd. Onderdeel van de serie "the greatest show on earth".

                                              -ooo-

4654120  Scammell Highwayman Tractor

 

Scammell Lorries Limited was een Britse fabrikant uit Watford van vrachtwagens, met name voor zware lasten voertuigen en  gespecialiseerde trucks en militaire terreinvoertuigen, tussen 1921 en 1988. Het bedrijf bouwde ook de "Mechanical Horse". Dit model is uitgevoerd als een tractor met aanhanger die een kermis attractie vervoerd. Onderdeel van de serie "the greatest show on earth".

                                              -ooo-

4654107  Scammell Pioneer 

 

De ontwikkeling van de Scammell Pioneer startte aan het eind van de jaren twintig. De Scammell in Watford wilde een civiel voertuig ontwikkelen voor het transport van zware lading in gebieden met een slechte infrastructuur. Bedrijven actief in de bosbouw en in de oliewinning werden gezien als de belangrijkste klanten. Van de zes wielen werden alleen de vier achterwielen aangedreven, maar er was ook een 6×6 versie beschikbaar. De auto werd gebouwd van 1937 tot in 1943 en vele waren voor het Britse leger. Dit model, registratienummer NFJ 847G deed dienst bij Whitelegg een kermisexploitant met een generator voor de botsauto's.

                                             -ooo-

4654106   Scammell Contractor

 

Scammell Vrachtwagens Limited was een Britse fabrikant van vrachtauto's , in het bijzonder een specialist en militaire off-highway voertuigen. Zelfstandig heeft men geopereerd van 1921 tot 1955 waarna het een onderdeel werd van het Leyland Concern. De Scammell contractor was een 6x4 aangedreven truck bedoeld om zeer zware lasten te trekken, zoals locomotieven en tanks. Dit model is uitgevoerd in de kleuren van Austen Brothers Circus met registratienummer VLH 434G.

                                               -ooo-

4649108    Scania High Line Horsebox

 

De Scania High Line, met een op maat gebouwde opbouw voor het vervoer van paarden, is een Scania vrachtauto met de High Line cabine. Registratienummer E19 OLO

                                               -ooo-

4649111    Scania P380 Oakley Horsebox

 

Op basis van een Scania P380 gebouwde vrachtauto voor paardentransport. Deze zeer luxe ingerichte opbouw werd gebouwd door Oakley uit High Cross Engeland. Registratienummer TI NKM

                                              -ooo-

4649109    Scania 110 Flatbed

 

Scania 110 is een vrachtwagen die gebouwd is in de 60ér en 70ér jaren. Dit model, registratienummer YRM 908J, heeft een dagcabine met een open trailer.

                                              -ooo-

4649128    Scania 94D 6 Wheel Box Van

 

De Scania 94 serie is gebouwd van 1995 tot in 2004. Dit model, registratienummer R18 ESL, is een gesloten vrachtauto.

                                              -ooo-

4649110    Scania T Series

 

De Scania T Series is gebouwd van 2004 tot in 2005. De bouw van de T Series werd door Scania beëindigd omdat de vraag naar dit type, met de torpedo neus, sterk terug liep.

                                               -ooo-

4649119    Scania R143M 420 Curtainside (C)

 

De Scania R serie is een vrachtauto die gebouwd wordt vanaf 2005 tot in 2017. De vrachtauto is Internationaal Vrachtauto van het jaar in 2005 en in 2010. Dit model, registratienummer N156 XAO, heeft dichte zijbescherming.

                                             -ooo-

4649137    Scania R143M 420 Curtainside (O)

 

De Scania R serie is een vrachtauto die gebouwd wordt vanaf 2005 tot in 2017. De vrachtauto is Internationaal Vrachtauto van het jaar in 2005 en in 2010. Dit model, registratienummer N158 XAO, heeft open zijbescherming.

                                             -ooo-

Star 20

 

Star 20 een Poolse middelzware vrachtwagen ontwikkeld in Łodz en geproduceerd in de jaren 1948–1957 door het staatsbedrijf Fabryka Samochodów Ciężarowych Star Truck Fabriek in Starachowice. Totaal zijn er ongeveer 45.000 gebouwd. De Star groep van bedrijven is in 1999 overgenomen door MAN die in 2004 de produktie verhuisde naar Oostenrijk. (1:43)

                                            -ooo-

4649105   Volvo FH12 Mobile Led Screen

 

De Volvo FH serie is een vrachtauto gebouwd vanaf 1993 in verschillende generaties. Door de hoge instap is de truck minder geschikt voor distributie werk maar wel geschikt voor langere afstanden. Dit model, registratienummer M26 RKY, is gebruikt voor het vervoer van een Led scherm.

                                              -ooo-

4649138    Volvo FH Skeletal Trailer

 

De Volvo FH serie is een vrachtauto gebouwd vanaf 1993 in verschillende generaties. Door de hoge instap is de truck minder geschikt voor distributie werk maar wel geschikt voor langere afstanden. Dit model, registratienummer KX63 MZO, heeft een container trailer met een container.

                                               -ooo-

 

4649136    Volvo FH Walking Floor Trailer

 

De Volvo FH serie is een vrachtauto gebouwd vanaf 1993 in verschillende generaties. Door de hoge instap is de truck minder geschikt voor distributie werk maar wel geschikt voor langere afstanden. Dit model, registratienummer KX63 MZL, heeft een trailer met een walking floor.

                                               -ooo-

4649129    Volvo FH 460 Walking Floor

 

De Volvo FH serie is een vrachtauto gebouwd vanaf 1993 in verschillende generaties. Door de hoge instap is de truck minder geschikt voor distributie werk maar wel geschikt voor langere afstanden. Dit model, registratienummer PX11 BWF , heeft een trailer met een walking floor.

                                               -ooo-

Zuk A-05

 

De Zuk A-05 is een bestelbus gebouwd door Fabryka Samochodów Ciężarowych in Lublin Polen van 1959 tot in 1998 in diverse generaties en uitvoeringen zoals minibus, bestelauto en pick-up. De A-05 is gebouwd in de jaren 60. De bus is gebouwd op een versterkt onderstel van de Warszawa M20 waardoor men de auto goedkoop kon bouwen. Van alle generaties en uitvoeringen zijn er ruim 500.000 gebouwd. (1:43)

                                               -ooo-

Maak jouw eigen website met JouwWeb