Serie auto's uit Argentinië uitgegeven door Editorial Salvat.

 

ARG025  IKA Baqueano 1000 1959

 

Industrias Kaiser Argentina S.A. of IKA was een Argentijns autobedrijf dat in 1956 in de provincie Córdoba werd opgericht als een joint venture met Kaiser Motors uit de Verenigde Staten. Het bedrijf produceerde een verscheidenheid aan Kaiser Jeep-voertuigen en American Motors (AMC) -modellen, waaronder de meest iconische auto van Argentinië, de Torino, voordat men samenwerkte met het Franse Renault, dat het bedrijf in 1970 kocht. De IKA Baqueano 1000 was een kopie van de Willys Jeep Pick-up Truck.

                                            -ooo-

ARG030  Fiat Regatta 1985

 

De Fiat Regata is een auto geproduceerd door de Italiaanse autofabrikant Fiat van 1983 tot 1990. De naam Regata werd gebruikt voor de sedan- en stationwagenversies van de Fiat Ritmo hatchback. De auto werd gebouwd in Turijn Italië en in Cordoba Argentinië.

                                              -ooo-

ARG31  IKA Bergantin 1960

 

Tussen maart 1960 en februari 1962 produceerde Industrias Kaiser Argentina een auto met de naam IKA Bergantín. De carrosserie en ophanging waren van de Alfa Romeo Berlina 1900, terwijl de aandrijflijnen van Willys uit Amerika kwamen; een 2.5 L inline-vier cylinder motor was gemonteerd op de meeste exemplaren, terwijl de Continental 3.7 L inline-zes cylinder de Bergantín Super 6 uitrustte. Het maximumvermogen bedroeg respectievelijk 77 pk en 115 pk. Er werden bijna 5.000 exemplaren gebouwd, waarvan er slechts 353 werden uitgerust met de zescilindermotor die in mei 1961 werd geïntroduceerd. De Bergantín was verkrijgbaar in de uitrustingsniveaus estándar (standaard), de Lujo (de Luxe), Super 6 of taxi.

                                                     -ooo-

ARG033  NSU Prinz 30 1959

 

De NSU Prinz (Prince) is een auto die van 1958 tot 1973 in West-Duitsland werd geproduceerd door de NSU Motorenwerke AG uit Neckarsulm. Dit model de NSU Ptinz 30 had een luchtgekoelde 2 cilinder 583CC motor die 30 PK leverde. NSU Motorwerke is opgegaan in het Volkswagen concern als onderdeel van Audi. De NSU Prinz werd in Argentinië gebouwd door Autoar, 2432 exemplaren van 1959 tot in 1963.

                                                     -ooo-

ARG34  De Carlo 700 1960

 

De De Carlo 700 is in licentie van BMW gebouwd in Argentinië van 1959 tot in 1965. Gebaseerd op de BMW 700, uitgerust mat een 700CC Fiat motor. Naast dit model werd ook de BMW Isetta gebouwd als model De Carlo 600.

                                             -ooo-

ARG037  Auto Union 1000S 1960

 

De Auto Union 1000 is een personenauto uit de compacte middenklasse met een driecilinder tweetaktmotor en voorwielaandrijving. Het is de opvolger van de grote DKW "3=6" (DKW F93/F94) en de enige Auto Union-personenauto met de naam van de fabrikant als merknaam in plaats van DKW. Tussen 1958 en 1963 zijn ruim 171.000 auto's gebouwd in Derendorf als stationwagen en zoals dit model de sedan. Nadat de productie van de 1000 in West-Duitsland halverwege 1963 was gestopt, werd de Auto Union 1000 S met kleine aanpassingen geproduceerd door Vemag in São Paulo (Brazilië) en in Santa Fe (Argentinië) tot in 1967.

                                             -ooo-

ARG38  IKA Rambler Ambassador 1965

 

De Ambassador is een auto vervaardigd en op de markt gebracht door American Motors Corporation (AMC) van 1957 tot 1974 in meerdere generaties. De Amerikaanse Ambassadors van de vijfde generatie werden van 1965 tot 1972 ook gebouwd door Industrias Kaiser Argentina (IKA) in Córdoba, Argentinië.

                                           -ooo-

ARG40  Chrysler Valiant IV 1967

 

Gebouwd door Chrysler Fevre Argentinië van 1966 tot in 1968 in San Justo, Buenos Aires. De auto is gebaseerd op de Australische Chrysler Valiant en de Amerikaanse Dodge Dart. De auto was uitgerust met een 3.7 liter motor die 137 PK leverde. 

                                                   -ooo-

ARG44  IAME Justicialista Grand Sport 1953

 

Aan het begin van de jaren vijftig waren enkele van de meest ontwikkelde landen in Latijns-Amerika (Argentinië, Brazilië en Mexico) bezig om invoer te verminderen. Daarom werd de lokale industrie nieuw leven ingeblazen om auto's te bouwen. In 1949 ondertekende de Argentijnse president Juan Perón een decreet om een ​​deel van de vliegtuigfabriek te renoveren en aan te passen om auto's te gaan produceren. De eerste auto die door IAME werd geproduceerd, was het Justicialista-model in 1952. Deze auto had een carrosserie die in Argentinië was ontworpen, maar geïnspireerd op de Chevrolet-modellen van die tijd. Ze werden aangedreven met Wartburg-motoren die uit Duitsland waren geïmporteerd. Totaal zijn er 3730 gebouwd.

                                             -ooo-

ARG046  IAME Rastrojero 1952

 

Aan het begin van de jaren vijftig waren enkele van de meest ontwikkelde landen in Latijns-Amerika (Argentinië, Brazilië en Mexico) bezig om invoer te verminderen. Daarom werd de lokale industrie nieuw leven ingeblazen om auto's te bouwen. In 1949 ondertekende de Argentijnse president Juan Perón een decreet om een ​​deel van de vliegtuigfabriek te renoveren en aan te passen om auto's te gaan produceren. Het meest succesvolle model van IAME was de Rastrojero, een kleine pick-uptruck waarvan er 60.000 gebouwd zijn. De Rastrojero werd oorspronkelijk beschouwd als een alternatief voor uit Amerika geïmporteerde exemplaren. 1:43.

                                           -ooo-

ARG48  IKA Kaiser Carabela 1958

 

De IKA Kaiser Carabela is een grote luxe auto die gebouwd is door IKA (Industrias Kaiser Argentina) in Santa Isabel Córdoba in Argentinië van 1958 tot in 1962. Het bedrijf was opgezet door de Argentijnse overheid samen met Kaiser Motors uit Amerika. De auto was gebaseerd op de Amerikaanse Kaiser Manhatten. Totaal zijn er zo'n 15000 gebouwd waarvan de eerste 1000 geassembleerd waren van onderdelen die vanuit Amerika waren aangeleverd.

                                            -ooo-

ARG049  Auto Union 1000S 1962

 

De Auto Union 1000 is een personenauto uit de compacte middenklasse met een driecilinder tweetaktmotor en voorwielaandrijving. Het is de opvolger van de grote DKW "3=6" (DKW F93/F94) en de enige Auto Union-personenauto met de naam van de fabrikant als merknaam in plaats van DKW. Tussen 1958 en 1963 zijn ruim 171.000 auto's gebouwd in Derendorf als sedan en zoals dit model de stationwagon. Nadat de productie van de 1000 in West-Duitsland halverwege 1963 was gestopt, werd de Auto Union 1000 S met kleine aanpassingen geproduceerd door Vemag in São Paulo (Brazilië) en in Santa Fe (Argentinië) tot in 1967.

                                             -ooo-

ARG61  Isard Royal T700 1960

 

De Glas Isar is een kleine tweedeurs auto geproduceerd door Hans Glas GmbH. Tussen 1960 en 1965 werd de Isar ook gebouwd (met de naam Isard) in de fabriek van het bedrijf in Argentinië, waar hij wordt herinnerd als een van de meest populaire auto's van de jaren 1960. De auto was uitgerust met een 688 CC motor die 30 PK leverde.

                                                  -ooo-

ARG76  IAMA Joseso 1959

 

Industria Argentina de Micro Automóviles, kortweg IAMA, was een Argentijnse autofabrikant. Het bedrijf uit Buenos Aires begon in 1959 met de productie van auto’s. De merknaam was Joseso. Productie was in een fabriek in Río Gallegos in het zuiden van Argentinië. De productie eindigde in 1960. In totaal werden er ongeveer 200 voertuigen geproduceerd. Het enige model was een kleine auto met voorwielaandrijving, vergelijkbaar met de BMW 600 en de Fiat 600 Multipla. De tweedeurs carrosserie was van kunststof en bood plaats aan vier personen. De voertuigen werden aangedreven door een eencilindermotor met een inhoud van 200 cc die 10 PK leverde.

                                                   -ooo-

ARG97  Bambi Microcoupé 1962

 

Fuldamobil is de naam van een serie kleine auto's die tussen 1950 en 1969 werden geproduceerd door Elektromaschinenbau Fulda GmbH uit Fulda, Duitsland, en Nordwestdeutscher Fahrzeugbau (NWF) uit Wilhelmshaven. Auto's werden verkocht onder verschillende namen, zoals de Nobel in Chili, het VK en Turkije, de Bambi in Argentinië, de Bambino in Nederland, Fram King Fulda in Zweden, Attica en ook Alta A200 in Griekenland, en Scootacar in India. Het werd ook in Zuid-Afrika vervaardigd onder de oorspronkelijke Duitse naam. Een pickupversie genaamd "Sporty" gebaseerd op de coupé was ook beschikbaar in Argentinië.

                                                   -ooo-