1:43 Modellen

C897   AEC 508 Cabover

 

De AEC (Associated Equipment Company) bouwde tussen de 2 wereldoorlogen verschillende soorten bussen en vrachtauto's. Dit model, een 508 Cabover, komt uit 1926 en had een laadvermogen van 5 ton, later verhoogd naar 8 en 10 ton. De AEC 508 was de eerste vrachtwagen met een cabine die boven de motor was geconstrueerd. Hierdoor was er meer lengte beschikbaar voor de opbouw.

                                             -ooo- 

99805    Bedford CA Van

 

Bedford commercieel voertuig gebouwd van 1952 tot in 1969, opbouw werd gedaan door vele kleine carrosseriebouwers waardoor er zeer veel variaties ontstonden. Dit model, registratienummer 122 GMY, heeft dienst gedaan bij de Britse Automobiel hulpdienst.

                                              -ooo-

EX70623  Chenard & Walcker Mini Bus

 

Chenard-Walcker, ook bekend als Chenard & Walcker, was een Franse fabrikant van auto's en bedrijfsvoertuigen van 1898 tot 1946. Chenard-Walcker ontwierp en produceerde vervolgens vrachtwagens die tot de jaren zeventig via de verkoopkanalen van Peugeot op de markt werden gebracht. De fabriek stond eerst in Asnières-sur-Seine en verhuisde in 1906 naar Gennevilliers. Dit model is een mini-bus uit 1947 die ook als de Peugeot D3 op de markt gebracht was. Registratienummer 4653 RN 6, exemplaar: #1344/2400.

                                              -ooo-

C863  Ford Model T 1915 Tourer

 

Gebouwd op een Ford Model T chassis in de jaren 1910-1920. De Ford Model T was een van de eerste modellen die in massa productie werd genomen. Op basis van het chassis zijn vele verschillende opbouwen gerealiseerd waaronder ook een open tourer met linnenkap zoals dit model. Certificaat nummer C 6306.

                                             -ooo-

R2500   Ford Model T Van

 

Gebouwd op een Ford Model T chassis in de jaren 1910-1920. De Ford Model T was een van de eerste modellen die in massa productie werd genomen. Op basis van het chassis zijn vele verschillende opbouwen gerealiseerd waaronder ook een bestelwagen zoals dit model. Dit model is onderdeel van de set Transport of the 30's van Bryant & May's London.

                                               -ooo-

96863   Ford Popular Van

 

De Ford Popular is in Dagenham gebouwd van 1953 tot in 1959. Het was een betaalbare auto in die tijd en er zijn ruim 155.000 gebouwd. De auto had een 1.2 liter motor die 30 pk leverde. De auto werd gebouwd als saloon of als Van. Dit model, registratienummer SLT 557.

                                              -ooo-

58112   Ford Transit MkII Minibus

 

De 2e generatie Ford Transit is gebouwd van 1986 tot in 1995. Het voertuig werd in verschillende Europese steden gebouwd waaronder ook Southampton Engeland en Genk België. In 1995 kreeg de 2e generatie een facelift waarna deze nog tot in 2003 zijn gebouwd. Dit model is in de uitvoering van Eddie Stobart, het grootste Engelse transportbedrijf.

                                              -ooo-

C 700/1   Jaguar MkII 1959

 

Jaguar Mark 2 gebouwd in de jaren 1959-1967. Totaal zijn er zo'n 84.000 gebouwd. Er waren 3 motoren beschikbaar: 2,4 liter, 3,4 liter en 3,8 liter. Van de 3,8 liter zijn ruim 30.000 exemplaren gebouwd. Latere versies hadden de aanduiding 240 en 340. In 1960 werd Daimler overgenomen door Jaguar en werd de Daimler 250V8 aangeboden met dezelfde carrosserie maar een 2,5 liter motor van Daimler. Registratienummer OPM 71F.

                                             -ooo-

61210  Land Rover Series II 88

 

De Land Rover series II (1958-1961) zijn gebouwd voor de meest uitdagende rijomstandigheden. Vele zijn in gebruik genomen door leger, brandweer en overheidsinstellingen in Engeland en vele andere landen. Dit model, een pick-up met een wielbasis van 88 inch, is uitgevoerd in de kleuren van de Britse AA (Automobile Association).

                                             -ooo-

96886   Morris J Van

 

Een bestelauto gebouwd van 1949 tot in 1961. De J Van werd ook gebouwd als de Austin 101 waarbij alleen de styling van beide modellen verschilde. De auto had de beschikking over een 1,5 liter motor. De auto werd ook als chassis verkocht aan carrosseriebouwers die een veelheid aan uitvoeringen bouwden. Totaal zijn er ruim 48.000 gebouwd in Brimingham. Dit model is in de uitvoering van Family Assurance. Registratienummer TFM 1

                                                 -ooo-

96850  Morris 1000 Pick-up

 

De Morris 1000 van is van de 3e generatie Morris Minor en is gebouwd van 1956 tot in 1971 in Engeland en Ierland. De auto was verkrijgbaar in vele carrosserie varianten, dit model is een pick-up in de kleuren van Wimpey, een groot bouwbedrijf in het Verenigd koninkrijk. Met registratienummer stickerkaart.

                                              -ooo-

C862  Renault 1910 12/16 CV Coupé

 

Groupe Renault is een Franse multinationale autofabrikant opgericht in 1899. Het bedrijf produceert een reeks auto's en bestelwagens en heeft in het verleden vrachtwagens, tractoren, tanks, bussen / touringcars, vliegtuig- en vliegtuigmotoren en autorail-voertuigen vervaardigd. Dit is een van de eerste modellen en is een Dokter's coupé. De modelaanduiding 12/16 CV heeft te maken met hoeveel belasting geheven wordt op het voertuig. Certificaat nummer A612.

                                              -ooo-

C823   Renault Truck 1926

 

Renault S.A. is een Franse fabrikant van personenauto's, bedrijfswagens, trucks, tractoren en vliegtuigmotoren. Het concern is opgericht in 1898 door Louis Renault en is een groot gedeelte van zijn bestaan staatsbedrijf geweest, onder de naam Régie Nationale des Usines Renault. Op basis van de Renault 40CV wordt een vrachtauto gebouwd waarvan dit model, in de uitvoering van Jules Goulard, Vin & Charbon, een voorbeeld is.

                                              -ooo-

C824/2  Renault Truck 1926

 

Renault S.A. is een Franse fabrikant van personenauto's, bedrijfswagens, trucks, tractoren en vliegtuigmotoren. Het concern is opgericht in 1898 door Louis Renault en is een groot gedeelte van zijn bestaan staatsbedrijf geweest, onder de naam Régie Nationale des Usines Renault. Op basis van de Renault 40CV wordt een vrachtauto gebouwd waarvan dit model, in de uitvoering van Herlouin Valonges, een voorbeeld is.

                                              -ooo-

EX70525  Renault 1000KG Van

 

De Renault 1000kg bestelbus is door Renault gebouwd van 1947 tot in 1963. In 1949 kwam de 1400kg versie op de markt die uiteindelijk meer verkocht werd dan de 1000kg versie. In 1959 kreeg de bestelbus een naam; Renault Voltigeur (1000kg versie) en Renault Goélette (1400kg versie). In 1952 is een militaire uitvoering gebouwd met vier wiel aandrijving. Dit model is uitgevoerd in de kleuren van Gondolo Biscuits, registratienummer 2653 AM 75, exemplaar: #0676/2000.

                                              -ooo-

96986   Thornycroft Omnibus

 

Thornycroft was een bedrijf uit Chicwick, London Engeland die vanaf 1862 schepen en stoomaangedreven voertuigen bouwde. In 1902 werd de eerste vrachtwagen met een verbrandingsmotor gebouwd. Naast vrachtwagens werden ook bussen gebouwd. Het bedrijf werd een specialist op het gebied van zware speciale vrachtwagens. Thornycroft werd in 1961 overgenomen door ACV (Associated Commercial Vehicles Ltd) waaronder ook de activiteiten van AEC vielen. Vele van deze bussen werden in de 1e wereld oorlog gebruikt om manschappen naar het front te brengen. Model is in de uitvoering van Brighton & Hove, exemplaar #1684/5280.

                                              -ooo-

96991   Thornycroft Omnibus

 

Thornycroft was een bedrijf uit Chicwick, London Engeland die vanaf 1862 schepen en stoomaangedreven voertuigen bouwde. In 1902 werd de eerste vrachtwagen met een verbrandingsmotor gebouwd. Naast vrachtwagens werden ook bussen gebouwd. Het bedrijf werd een specialist op het gebied van zware speciale vrachtwagens. Thornycroft werd in 1961 overgenomen door ACV (Associated Commercial Vehicles Ltd) waaronder ook de activiteiten van AEC vielen. Vele van deze bussen werden in de 1e wereld oorlog gebruikt om manschappen naar het front te brengen. Model is in de uitvoering van Sheffield Transport.

                                           -ooo-

R2500   Thornycroft Van

 

Thornycroft was een bedrijf uit Chicwick, London Engeland die vanaf 1862 schepen en stoomaangedreven voertuigen bouwde. In 1902 werd de eerste vrachtwagen met een verbrandingsmotor gebouwd. Naast vrachtwagens werden ook bussen gebouwd. Het bedrijf werd een specialist op het gebied van zware speciale vrachtwagens. Thornycroft werd in 1961 overgenomen door ACV (Associated Commercial Vehicles Ltd) waaronder ook de activiteiten van AEC vielen. ACV werd in 1962 overgenomen door Leyland waarna de activiteiten van Thornycroft werden gestaakt. Leyland had het merk Scammell op de markt die dezelfde specialiteit had als Thornycroft. Dit model is onderdeel van de set Transport of the 30's van Bryant & May's London.

                                            -ooo-

Maak jouw eigen website met JouwWeb