1:148 Bussen

NRF001  AEC Regal IV Metro

 

London Metro transport heeft 700 van deze bussen laten bouwen van 1951 tot 1953. De bussen hebben tot midden jaren 70 dienst gedaan. Een aantal van deze bussen had geen deuren, de politie vond het in- en uitstappen van grotere groepen mensen te gevaarlijk. Dit model is uitgevoerd in de kleuren van de Greenline, registratienummer LYF 377

                                              -ooo-

NRF003   AEC Regal IV Metro

 

London Metro transport heeft 700 van deze bussen laten bouwen van 1951 tot 1953. De bussen hebben tot midden jaren 70 dienst gedaan. Een aantal van deze bussen had geen deuren, de politie vond het in- en uitstappen van grotere groepen mensen te gevaarlijk.

                                              -ooo-

NRT003    AEC Regent III RT

 

De AEC Regent III RT is gezamenlijk ontwikkeld door AEC en London transport net voor de oorlog. De eerste zijn geproduceerd en afgeleverd in 1939. Uiteindelijk zijn er 150 geleverd tot januari 1942. In 1946 , na de oorlog, is de productie goed op gang gekomen. AEC produceerde er totaal nog bijna 4700 en Leyland (Titan) zo'n 2100. Totaal was de vloot bijna 7000 bussen van dit type groot, de grootse vloot van dezelfde bussen in de wereld. De laatste bus is in 1979 uit bedrijf genomen.

                                             -ooo-

NRM002  AEC Routemaster

 

De London dubbeldekker die iconisch is geworden. Open achterzijde om gemakkelijk in- en uit te stappen, een conducteur die de kaartjes controleert zodat de chauffeur zich volledig kan richten op het rijden. Gebouwd door AEC en Park Royal Vehicles van 1958 tot in 1969. Totaal zijn er 2876 gebouwd in 2 lengte's. De bus werd langzaam in de jaren 80 vervangen omdat de twee man's bezetting de exploitatie duur maakte en voor de veiligheid, de open instap zorgde voor veiligheidsproblemen. De laatste bussen deden dienst tot 2005. Registratienummer CUV 191C.

                                               -ooo-

NRM009    AEC Routemaster

 

De London dubbeldekker die iconisch is geworden. Open achterzijde om gemakkelijk in- en uit te stappen, een conducteur die de kaartjes controleert zodat de chauffeur zich volledig kan richten op het rijden. Gebouwd door AEC en Park Royal Vehicles van 1958 tot in 1969. Totaal zijn er 2876 gebouwd in 2 lengte's. De bus werd langzaam in de jaren 80 vervangen omdat de twee man's bezetting de exploitatie duur maakte en voor de veiligheid, de open instap zorgde voor veiligheidsproblemen. De laatste bussen deden dienst tot 2005.

                                               -ooo-

NOB002    Bedford OB

 

De Bedford OB bus is in 1939 in productie gekomen, echter vanwege de 2e wereld oorlog waarvoor Bedford vrachtauto's voor het Britse leger moest produceren, zijn er maar 73 gebouwd in 1939. Na de oorlog in 1945 is de bus in ongewijzigde vorm weer in productie genomen en tot en met 1951 zijn er 12.500 geproduceerd. Tijdens de oorlog is de gewijzigde OWB geproduceerd die bepaalde materialen verving vanwege de schaarste aan die materialen.

                                              -ooo-

NOWB002   Bedford OWB

 

Gebouwd tijdens of direct na de oorlog, gebaseerd op de OB bus maar met gegoten metalen onderdelen die in plaats kwamen van in oorlogstijd schaarse en dure materialen.

In OWB staat de W voor Wartime.

 

Registratienummer KGT 70.

                                            -ooo-

NBL003    Bristol Lodekka LD

 

De Bristol Lodekka LD was de bus voor het streekvervoer in Engeland. Gebouwd door Bristol Commercial Vehicles (Bristol) en Eastern Coach Works(Lowestoft). Totaal zijn er 5200 gebouwd in de periode 1949 - 1968. De bouwers waren staatsbedrijven en deze bussen zijn pas in 1967 op de markt gekomen voor andere dan aan het staatsbedrijf NBC (National Bus Company) gelieerde bedrijven. Wel werd de bus in licentie gebouwd door Dennis Brothers uit Guildford, De bus had een lage vloer waardoor de totale hoogte minder was dan de stadsbussen. Hierdoor was de bus in te zetten op route's met lage bruggen.

                                             -ooo- 

NMW6001    Bristol MW6 G

 

Gebouwd door Bristol Commercial Vehicles uit Brislington, in de jaren 1956-1964. de MW uitvoering (Medium Weight) was 30 feet lang (9,1 meter). Totaal zijn er +/- 1600 van deze bussen gebouwd. Deze uitvoering heeft dienst gedaan bij het busbedrijf Royal Blue uit Bournemouth.

Registratienummer 759 MDV

                                                -ooo-

NBS001   Burlingham Sunsaloon

 

Carrosseriebouwer Burlingham was gevestigd in Blackpool en maakte carrosserieën van 1928 tot in 1960 toen het bedrijf werd overgenomen door Duple. De sunsaloon voor W. Alexander & Sons, die buslijnen exploiteerde in Schotland, is gebouwd in 1950 op een Leyland Tiger PS 1 chassis. De bus heeft dienst gedaan tot 1965.

Registratienummer CWG 342

                                          -ooo-

NQ1001  BUT AEC Trolleybus

 

BUT (British United Traction) trolleybus is een samenwerking van AEC (Associated Equipment Company) en Leyland om na de oorlog in 1946 gezamenlijk de trolleybussen te ontwikkelen en bouwen. De bedrijven waren concurrent van elkaar op het bouwen van bussen en vrachtwagens. De bussen werden in de Leyland Ham, London fabriek gebouwd van 1946 tot in 1948, daarna werden de bussen gebouwd in de AEC fabriek in Southall en in de Leyland fabriek in Leyland, Lancashire. Nadat in de 50ér jaren de vraag naar trolleybussen terugliep werde productie verplaatst naar de AEC fabriek in Stockport en in de Scammell fabriek in Watford. In 1964 stopte de bouw van BUT trolleybussen. Dit model heeft dienst gedaan voot London Transport HYM 808.

                                              -ooo-

NQ1008   BUT AEC Trolleybus

 

BUT (British United Traction) trolleybus is een samenwerking van AEC (Associated Equipment Company) en Leyland om na de oorlog in 1946 gezamenlijk de trolleybussen te ontwikkelen en bouwen. De bedrijven waren concurrent van elkaar op het bouwen van bussen en vrachtwagens. De bussen werden in de Leyland Ham, London fabriek gebouwd van 1946 tot in 1948, daarna werden de bussen gebouwd in de AEC fabriek in Southall en in de Leyland fabriek in Leyland, Lancashire. Nadat in de 50ér jaren de vraag naar trolleybussen terugliep werde productie verplaatst naar de AEC fabriek in Stockport en in de Scammell fabriek in Watford. In 1964 stopte de bouw van BUT trolleybussen. Dit model heeft dienst gedaan in Bournemouth,

                                              -ooo-

NCOM002    Commer Commando

 

Commer is een Engels bedrijft uit Biscot Luton, dat van 1905 tot 1979 vele voertuigen produceerde; (bestel)auto's, bussen, vrachtauto's en militaire voertuigen. De Commer commando is een 1,5 dek bus gebouwd vanaf 1946. Dit model, registratienummer HXF 339, was onderdeel van de BOAC (British Overseas Aircraft Corporation) vloot.

                                               -ooo-

NPB004    Commer PB Minibus

 

The Commer PB Minibus is ontwikkeld in 1967 vanuit de Commer FC. De auto werd in verschillende carrosserie varianten geleverd, als minibus, bestelwagen en vele andere bijzondere aanpassingen. Deze minibus deed dienst bij Crossville Motor Services voor landelijke busdiensten. Registratienummer CFM 356B.

                                              -ooo-

NUT003     Guy Arab

 

De Guy Arab was een bus geproduceerd van 1933 tot in 1964 door Guy Motors in Wolverhampton. Guy Motors bouwde ook vrachtwagen en tijdens de 2e wereld oorlog ook pantserwagens. Na de oorlog werd de Guy Arab opnieuw in productie genomen. In 1961 werd het bedrijf onderdeel van Jaguar waarna in 1964 de productie van bussen werd beëindigd. Registratienummer HHA 24

                                            -ooo-

NIRZ003    Irizar PB

 

De Spaanse busbouwer Irizar bouwt de PB op verschillende chassis in lengtes van 12 tot 15 meter. Irizar bouwt per jaar zo'n 3500 bussen in Spanje, Marokko, Mexico, Brazilië en Zuid Afrika. Dit model is voor Ulsterbus in Noord Ierland, registratienummer BXI 337.

                                               -ooo-

NRTL002   Leyland RTL 

 

De Na-oorlogse dubbeldekker die met een stalen carrosserie was uitgevoerd. Door problemen bij AEC om na de oorlog voldoende bussen te kunnen bouwen heeft London transport een dikke 2000 Leyland RTL laten bouwen van 1945 tot in 1954. Dit model, registratienummer LYR 788 werd ingezet door London Transport in de rgio.

                                              -ooo-

NQM004    Leyland PD3 Southdown

 

Door Leyland gebouwde dubbeldekker vanaf 1956. In dat jaar werd door een wetswijziging langere bussen toegestaan, 30 feet (9,1 meter). Hierdoor was het mogelijk om een bus met 74 stoelen te bouwen, de meeste werden echter met 67 of 68 stoelen gebouwd. Productie van de PD3 was van 1957 tot in 1967. Dit model heeft de bijnaam: Queen Mary en heeft dienst gedaan bij Southdown Motor services in West- en East Sussex en delen van Hampshire.(Zuid Engeland)

                                            -ooo-

NQM005   Leyland PD3 Queen Mary

 

Door Leyland gebouwde dubbeldekker vanaf 1956. In dat jaar werd door een wetswijziging langere bussen toegestaan, 30 feet (9,1 meter). Hierdoor was het mogelijk om een bus met 74 stoelen te bouwen, de meeste werden echter met 67 of 68 stoelen gebouwd. Productie van de PD3 was van 1957 tot in 1967. Dit model heeft de bijnaam: Queen Mary en heeft dienst gedaan bij Boro'line onderdeel van London Regional Transport, registratienummer 217 UKL.

                                             -ooo-

NLRT002    Leyland Royal Tiger

 

De Leyland Royal Tiger (PSU) is gebouwd van 1950 tot in 1956 door Leyland. Totaal zijn er 6500 gebouwd. Registratienummer LUF 640, onderdeel van de Southdown vloot.

                                              -ooo-

NPE005    Plaxton Elite

 

De Plaxton Elite is gebouwd door Alexander Dennis Limited, een bussenbouwer met historie van meerdere merken zoals Alexander, Dennis en Plaxton. De bus wordt gebouwd vanaf 2008 en is leverbaar in 2 of 3 assen. Dit model, een 2 asser, registratienummer  XX11 PSW, is onderdeel van de Paul S. Winson vloot.

                                              -ooo-

NPP003    Plaxton Panorama I

 

Plaxton Panorama mark I zijn gebouwd van 1960 tot midden jaren 60 in Scarborough. De bus was 36 foot lang (11 meter). Opmerkelijk aan deze bus waren de grote zij-ramen. Registratienummer PTX 830F

                                             -ooo-

NTR008   Tram London Transport

 

Een tram met gesloten dak die lijn 38 naar Abbey Wood voert via de Old Kent Road. Deze dubbeldekker is uitgevoerd in helder rood met grijs dak, rode trap en olijfbruin interieur. Het chassis en de stroomafnemer zijn in het zwart gegoten en het opschrift London Transport is in goud gedrukt. Historische reclame langs de zijkanten van de tram maakt reclame voor Walters Palm Toffees aan de ene kant en Littlewoods aan de andere kant, en rondt dit eeuwenoude openbaarvervoervoertuig af.

                                              -ooo-

NWFL001    Weymann Fanfare Leyland

 

Gebouwd op een Leyland platform door Weymann Motor Bodies uit Addlestone Engeland. Gebouwd in de jaren 50 en 60 is het een populaire bus. Registratienummer XUF 141, onderdeel van de Southdown vloot.

                                              -ooo-

NNR001    Wrightbus New Routemaster

 

De Wrightbus New Routemaster is gebouwd in Noord Ierland door de Wright groep in Ballymena vanaf 2008. De eerste bussen werden gebouwd met een open achterdek, echter door de vele ongelukken en de noodzakelijke 2 man's bezetting werd besloten om het achterdek te sluiten en afscheid te nemen van de conducteur. Busnummer LT60 met registratienummer LTZ 1060

                                              -ooo-

NNR004CC  Wrightbus New Routemaster

 

De Wrightbus New Routemaster is gebouwd in Noord Ierland door de Wright groep in Ballymena vanaf 2008. De eerste bussen werden gebouwd met een open achterdek, echter door de vele ongelukken en de noodzakelijke 2 man's bezetting werd besloten om het achterdek te sluiten en afscheid te nemen van de conducteur. Bus heeft reclame voor Coca Cola en heeft registratienummer LTZ 1148

                                              -ooo-

Maak jouw eigen website met JouwWeb