1:76 Militaire Voertuigen

Austin Champ

 

De Austin Champ is een militaire jeep gebouwd door Austin. Totaal zijn er 11000 gebouwd. Het prototype van dit model werd gebouwd als de Wolseley Mudlark in een serie van 30. DeAustin Champ is uitgerust met een Rolls-Royce 2.8 liter motor die 80 PK leverde. Toen de Champ in dienst kwam, werd het duidelijk dat hij, hoewel hij uitstekende prestaties leverde in het hele land, te duur was (£ 1200 tegen prijzen van 1951), te complex en beperkt bruikbaar was buiten de beperkte veldgevechtsrol waarvoor hij was ontworpen. . Het contract met Austin werd gewijzigd waardoor er niet 15000 gebouwd zijn.

                                                 -ooo-

76TIL010     Austin Tilly RAF

 

De Austin Tilly is geproduceerd tijdens de 2e wereld oorlog door Austin, totaal zijn er 29.000 gemaakt. Het model moest snel ontwikkeld en geproduceerd worden omdat het Engelse leger nog onvoldoende gemechaniseerd was. De auto had een motor die 30 pk leverde en dat was eigenlijk te weinig, top snelheid zo'n 80 km per uur onbeladen. Met vracht beladen waren de prestaties erg matig. Registratienummer RAF 18534

                                             -ooo-

76MWD005    Bedford MWD 

 

Bedford bouwde voor het Britse leger voor en tijdens de 2e wereld oorlog verschillende modellen vrachtauto's. De bedford MW is een 4x2 voertuig dat in verschillende uitvoeringen werd gebouwd. Dit model is een MWD (standaard vrachtauto). Andere uitvoeringen van open personeel vervoer tot watertank voertuig etc. Totaal zijn er 66.000 gebouwd.

                                            -ooo-

76QLB003   Bedford QLB Light

 

De Bedford QL serie was een vrachtwagen voor algemeen gebruik geproduceerd door de Engelse vrachtwagenproducent Bedford Vehicles voor de Britse krijgsmacht in de Tweede Wereldoorlog. De vrachtauto werd voor verschillende doeleinden uitgerust. De QLB is een  artillerietrekker voor het 40mm-Bofors luchtafweergeschut. Het laadgedeelte bood ruimte voor de bemanning van zeven personen, 96 stuks munitie, een reserveloop en verdere uitrusting. Het voertuig was ook uitgerust met een lier om bij het plaatsen van het geschut te helpen. Totaal zijn er van de QL serie 52000 vrachtauto's gebouwd waarvan 5500 QLB.

                                              -ooo-

76DSC001  Daimler Scout Car Dingo

 

De Daimler Scout Car, die in operationele dienst vooral bekend was als de Daimler Dingo (naar de Australische wilde hond), was een Brits licht, snel verkenningsvoertuig met vierwielaandrijving dat ook tijdens de Tweede Wereldoorlog als verbinding werd gebruikt. Er werden 5 verschillende varianten gebouwd van het voertuig, die meestal kleine verbeteringen waren. Van 1939 tot 1945 werden er 6.626 voertuigen geproduceerd. Een nauw verwant voertuig, de Lynx Scout Car, of "Car, Scout, Ford Mark I", werd in 1943 geproduceerd door Ford Canada in Windsor, Ontario.

                                              -ooo-

76DBT005   David Brown Tractor

 

Een uit de 50'er jaren stammende tractor gebruikt door RAF Middle East, uitgevoerd in woestijn camouflage kleur.

Registratie B/1 geschilderd op spatbord

 

                                              -ooo-

76WOT001   Fordson WOT 1 Crash Tender

 

De Fordson WOT 1 is gebouwd vanaf 1939 tot in 1945 in Dagenham Engeland. Een serie vrachtauto's speciaal gebouwd voor de Britse legeronderdelen, WOT is de afkorting voor War Office Trucks. Dit model is uitgevoerd als crash tender voor de RAF (Royal Air Force).

                                            -ooo-

76HST001     Humber Snipe Tourer Staff Car

 

De Humber Snipe was een auto die gebouwd werd vanaf 1930. De 3e generatie werd gebouwd vanaf 1938 en productie bleef tijdens de 2e wereld oorlog. De meeste hadden een militaire bestemming, zoals dit model gebaseerd op de "Old Faithfull" de auto van generaal Montgomery. De camouflage kleuren waren bestemd voor Noord Africa en later ook in Italië dienst gedaan.

                                             -ooo-

76DEF013  Land Rover Defender LWB

 

De Land Rover Defender LWB heeft een Langere wielbasis en dit model is uitgevoerd in de kleuren van Royal Airforce en het is gebouwd voor personen vervoer voor de 90 Signals Unit. Registratienummer OUO2 AEP.

                                              -ooo-

76LRL004  Land Rover Lightweight 1/2 Ton

 

De Lightweight 1/2 ton was een Brits militair voertuig geleverd door Land Rover. In het begin van de jaren zestig hadden zowel de Royal Marines als het Britse leger een voertuig nodig dat door de lucht kon worden vervoerd om de Austin Champ te vervangen. Ze hadden de Westland Wessex-helikopter in dienst genomen, die een lading van 1.134 kg eronder kon dragen. De bestaande Land Rover was te zwaar en men ontwikkelde de 1/2 ton Lightweight. Dit model is uitgevoerd in camouflage kleuren Berlin stijl, registratienummer 57 XB 54.

                                            -ooo-

76TAC002   Land Rover Range Rover TACR 2

 

De Range Rover TACR2 (Truck Airfield Crash Rescue) werd halverwege de jaren zeventig ontworpen als een reddingshulpmiddel voor snelle respons gebruik bij de vliegvelden van de Royal Air Force en de Royal Navy in zowel het Verenigd Koninkrijk als in het buitenland. Twee TACR2's, gekenmerkt door hun unieke donkerblauwe kleurstellingen, gelegerd bij de Queens Flight-eenheid op RAF Benson in Oxfordshire. Vanaf hier zouden de voertuigen door het Verenigd Koninkrijk reizen om de helikopters van de eenheid te beschermen tegen brand. Registratienummer 31 AG 22.

                                              -ooo-

76LRFCS001  Land Rover FC

 

De Land Rover FC (Forward Control) werd gebruikt voor verschillende doeleinden, waaronder ambulances, als een GS Berlin Brigade-truck en ook als een civiel expeditievoertuig. Hier zien we het model zoals gebruikt door NATO Signals en werd uitgevoerd met een rechts stuur. De FC is gedecoreerd in een inktzwart en olijfkleurig camouflageschema, is geregistreerd als 72 FL 06 en is voorzien van de Union Flag op de voor- en achterkant.

                                              -ooo-

76SV004   Standard Vanguard Phase I

 

De Standard Vanguard Phase I was de eerste auto na de tweede wereldoorlog die door Standard Motor Company uit Coventry werd gebouwd. De auto is gebouwd van 1947 tot in 1953, totaal zijn er bijna 175000 gebouwd. Na aanpassingen werd de auto nog in meerdere generaties gebouwd tot in 1963. Dit model, registratienummer 55 AB 66, heeft dienst gedaan bij de RAF (Royal Air Force).

                                                -ooo-

76VW031    Volkswagen T2 Bus

 

De VW T2 (transporter) is de opvolger van de T1, een populaire bestelbus. De T2 werd geproduceerd in Duitsland van 1967 tot en met 1979. Daarna werd de productie tot in 1993 voortgezet in Mexico en daarna tot 2013 in Brazilië. Dit model, registratienummer 90 AM 43, is als bus uitgevoerd en in de politie uitvoering van de RAF (Royal Airforce).

                                             -ooo-

76WMB001   Willys MB

 

Willys MB is geproduceerd van 1941 tot en met 1945, er zijn zo'n 363.000 geproduceerd. Daarnaast heeft Ford in licentie nog 280.000 GPW gebouwd.

Deze uitvoering was voor Royal Navy.

 

                                               -ooo-

76WMB002    Willys MB US Navy

 

Willys MB is geproduceerd van 1941 tot en met 1945, er zijn zo'n 363.000 geproduceerd. Daarnaast heeft Ford in licentie nog 280.000 GPW gebouwd.

Deze uitvoering was voor US Navy Seabees.

                                               -ooo-

Maak jouw eigen website met JouwWeb