1:43 Dinky Modellen

DY-30  Austin Healey 100 BN2 1956

 

De Austin Healey 100 is een sportwagen die tussen 1953 en 1956 door Austin Healey werd gebouwd in Longbridge Engeland. De auto was uitgerust met een 2,7 liter motor. De Austin Healey BN2 had vier versnellingen waarbij de BN1 slechts 3 versnellingen bezat. Totaal zijn er ongeveer 4600 BN2 modellen gebouwd.

                                             -ooo-

DY-13  Bentley R Continental 1955

 

De Bentley R Continental is gebouwd in Engeland van 1952 tot in 1956. De auto is zeer nauw met Rolls-Royce ontworpen en gebouwd, er zijn slechts 208 van deze auto's gebouwd. Bentley was opgericht in 1919 en is in 1931 in handen gekomen van Rolls-Royce. Na de overname werd de productie twee jaar gestaakt. Tijdens de wedergeboorte van het merk werd besloten dat het een variant stille sportwagens binnen Rolls Royce moest worden. Alle auto’s tot 2004 leken veel op de Rolls-Royce modellen, ze gebruikten hetzelfde chassis en aangepaste motoren van Rolls-Royce. Schaal 1/43.

                                               -ooo-

DY-29   Buick Skylark 1953

 

De Buick Skylark is een Amerikaanse auto uit het General Motors concern die in meerdere generaties is gebouwd. Dit model is van de eerste generatie en is gebouwd in de periode 1953-1954. De auto was uitgerust met een 5,3 liter motor. De auto verkocht slecht, vooral door de voor die tijd erg hoge prijs van meer dan 5000 dollar.

                                              -ooo-

DY-7   Cadillac Coupe De Ville 1959

 

De Cadillac Series Coupe De Ville is een serie grote luxe auto's die van 1940 tot 1964 door Cadillac werd gebouwd in meerdere generaties. Dit model is van de eerste generatie, gebouwd van 1959 tot in 1960, en heeft opvallend erg grote vleugels achter op de carrosserie. De auto werd gebouwd als hardtop en softtop (covertible) en had de beschikking over een 6,4 liter motor. De carrosserie van de auto werd ook uitgebracht onder series 62, een wat eenvoudiger uitgeruste auto.

                                            -ooo-

DY-2   Chevrolet Bel Air 1957

 

De Chevrolet Bel Air is een Amerikaanse auto die in meerdere generaties gebouwd is van 1953 tot in 1975. De Bel Airs uit 1955, '56 en voornamelijk '57 behoren tot de best herkenbare Amerikaanse auto's aller tijden. Goed onderhouden exemplaren (in het bijzonder de coupés en de convertibles) zijn erg gewild bij de liefhebbers, onder andere dankzij de ruimte en het lage brandstofverbruik. Schaal 1/43.

                                                -ooo-

DY-22  Citroën 15CV 1952

 

De Citroën 15CV uit 1952 is een auto die bekend staat als: "Traction Avant" ofwel :"voorwiel aandrijving". De 15CV is de uitvoering met de 77PK motor. Totaal zijn er zo'n 770000 auto's gebouwd van 1937 tot in 1957 met verschillende motoren. De auto had als een van de eerste een zelfdragende carrosserie. Schaal 1/43.

                                             -ooo-

DY-32  Citroën 2CV 1957

 

De Citroën 2CV (lelijke eendje) is een auto die gebouwd is van 1949 tot in 1990 in verschillende generaties. Totaal zijn er meer dan 5 miljoen gebouwd. Dit model heeft op de nummerplaat de aanduiding 8025 GX 57.

                                               -ooo-

DY-8  Commer 8 CWT Van 1948

 

Commer was een Britse fabrikant van bedrijfsvoertuigen van 1905 tot 1979. De Commer Express-bestelwagen was een licht bedrijfsvoertuig dat in de jaren vijftig door Commer werd geproduceerd met een bereik van 8-10 cwt (410-510 kg) bestelwagens. Dit model is een 8 CWT uitvoering in de kleuren van Sharp's Super Kreem Toffee.

                                              -ooo-

DY-14  Delahaye 145

 

Delahaye was een Franse producent van auto's uit Tours, opgericht in 1894 en gestopt in 1954. Vele auto's werden door carrosseriebedrijven voorzien van een opbouw op het chassis van Delahaye. De 145 is een auto die een opbouw had van Olivier Lecanu-Deschamps, totaal zijn er in 1937 16 auto's van dit model gebouwd, Schaal 1/43.

                                              -ooo-

DY-24  Ferrari Dino 246 GTS

 

De Dino 246 GT en 246 GTS zijn V6-middenmotorige sportwagens geproduceerd door Ferrari en verkocht onder het Dino-merk tussen 1967 en 1974. Dino is een verwijzing naar de overleden zoon van Enzo Ferrari. De Dino 246 was de eerste auto die Ferrari in grote aantallen produceerde, tussen 1967 en 1974 zijn er 3761 gebouwd.

                                              -ooo-

DY-4   Ford E83W 10CWT Van

 

De Ford E83W 10CWT Van is een lichte bestelauto die door Ford in Dagenham Engeland is gebouwd van 1938 tot in 1957. De auto werd ook als Fordson en Thames op de markt gebracht. De auto was uitgerust met een 1,2 liter motor die 10PK leverde. De auto werd geleverd als bestelauto, pick-up en estate. Dit model is in de uitvoering van Heinz, 57 varieties.

                                              -ooo-

DY-5B  Ford V8 Pilot 1950

 

De Ford Pilot Model E71A is een middelgrote auto die tussen augustus 1947 en 1951 door Ford UK werd gebouwd. Het model werd vervangen in 1951 met de lancering van Ford UK's Zephyr Six en Consul-modellen, hoewel V8-Pilot modellen nog steeds te koop werden aangeboden, en in dat jaar geleidelijk werden uitgefaseerd. In de productieserie werden 22.155 auto's gemaakt. De auto had een 3,6 liter motor die 81 PK leverde. Naast de saloon werden ook stationwagens en pick-up's gebouwd.

                                             -ooo-

DY-31  Ford Thunderbird Convertible 1955

 

 

De Ford Thunderbird, meestal als T-Bird benoemd is door Ford gebouwd vanaf 1955 in vele generaties. Dit model is gebaseerd op generatie MkI uit 1955. De auto was een twee zitter en werd gebouwd als convertible en coupe met hardtop.

                                             -ooo-

DY-16  Ford Mustang Fast Back 1967

 

De Ford Mustang is een serie Amerikaanse auto's vervaardigd door Ford. De Mustang wordt sinds 1964 continu geproduceerd en is momenteel het langst geproduceerde model van Ford. Momenteel in de zesde generatie, is het het vijfde best verkochte Ford-model. Dit model is van de 1e generatie, gebouwd van 1964 tot in 1973. Er werden diverse carrosserievarianten gebouwd waaronder deze Fast Back. Voor deze auto waren meerdere motoren beschikbaar van een 2,3 liter motor (101 PK) tot een 4,7 liter motor (210 PK).

                                               -ooo-

DY-1   Jaguar Type-E Mk 1½ 1968 Closed Top

 

De Jaguar Type-E Mk 1½ is slechts kort gebouwd en heeft de overgang van Mk I naar Mk II mogelijk gemaakt. Dit model is gebouwd van 1967 tot in 1968 en had een aantal opmerkelijke verschillen met Mk I. De koplampen hadden geen glas meer die met de carrosserie mee liep en er waren andere bediening instrumenten. Intern bij Jaguar kende men geen Mk 1½ maar viel dit model onder de Mk I, de carrosserie was gelijk. Dit model heeft een kap die gesloten is. Schaal 1/43.

                                                -ooo-

DY-18   Jaguar Type-E Mk 1½ 1968 Open Top

 

De Jaguar Type-E Mk 1½ is slechts kort gebouwd en heeft de overgang van Mk I naar Mk II mogelijk gemaakt. Dit model is gebouwd van 1967 tot in 1968 en had een aantal opmerkelijke verschillen met Mk I. De koplampen hadden geen glas meer die met de carrosserie mee liep en er waren andere bediening instrumenten. Intern bij Jaguar kende men geen Mk 1½ maar viel dit model onder de Mk I, de carrosserie was gelijk. Dit model heeft een kap die open is. Schaal 1/43.

                                                -ooo-

DY36/A   Jaguar XK150 DHC 1960

 

De Jaguar XK150 is een Engelse sportauto die is gebouwd in Coventry van 1957 tot in 1961. De auto werd gebouwd als open roadster OTS (open two seater) als normale coupé (FHC Fixed Head Coupé) en als open coupé DHC (Drop Head Coupé). De auto had een V6 3,4 of 3,8 liter motor die respectievelijk 193 PK of 213 PK leverde. Totaal zijn er 2200 roadsters, 4400 FHC coupe's en 2600 DHC coupe's gebouwd. Dit model, een DHC, heeft registratienummer YKV 244.

                                               -ooo-

DY-S-10  Mercedes-Benz Omnibus O-3500 1950

 

De O 3500 bus is gebouwd van 1949 tot in 1955 door Mercedes in Karrosseriewerk Sindelfingen. De bus had een lengte van 8,63 meter en er konden maximaal 37 zitplaatsen gerealiseerd worden. De bus was uitgerust met een 6 cilinder 4,6 liter diesel motor die 90 PK leverde. Schaal 1:50.

                                             -ooo-

DY-12   Mercedes-Benz 300 SL

 

De klassieke Mercedes met vleugeldeuren de SL 300 is gebouwd van 1954 tot in 1957. Totaal zijn er 1400 gebouwd, daarna werd de SL 300 alleen nog als roadster gebouwd. De auto had een V6 3,0 liter motor die 215 pk levert. Er waren ook sport motoren beschikbaar met 240 pk.

                                              -ooo-

DY33/A   Mercedes-Benz 300 SL Roadster 1962

 

De Duitse Mercedes-Benz 300 SL roadster is de opvolger van de 300 SL Coupé (de uitvoering met vleugeldeuren). De roadster is gebouwd van 1957 tot in 1963, totaal zijn er ruim 1800 gebouwd. De roadster was comfortabeler dan de coupé door met name ander veersysteem en onafhankelijke wielophanging. Registratienummer BB-K 652.

                                                -ooo-

DY-19  MG BGT V8 1973

 

De MG MGB is een sportauto geproduceerd van 1962 tot 1980, eerst door de British Motor Corporation en later door British Leyland. Deze auto werd als soft-top en als driedeurs coupé geleverd. Dit model, uitgevoerd met een V8 motor, komt uit 1973.

                                              -ooo-

DY-25  Prosche 356A Coupé 1958

 

De Porsche 356 werd ontworpen in Gmünd, en werd ontworpen door Ferry Porsche, de zoon van Ferdinand Porsche. Porsche gebruikte voor de productie veel onderdelen van de Volkswagen dit omdat hij in de jaren 30 was betrokken bij de ontwikkeling van deze auto. De mechanische onderdelen, inclusief de motor, de schokdemper en het chassis, werden gebouwd door Volkswagen.

                                             -ooo-

DY-26   Studebaker Golden Hawk

 

De Studebaker Golden Hawk is een tweedeurs, pilaarloze,  luxe auto met hardtop, geproduceerd door de Studebaker Corporation uit South Bend, Indiana, tussen 1956 en 1958. De Golden Hawk had de basisvorm  van de Studebaker Champion / Commander Starliner hardtop coupé uit 1953-1955, maar voegde een grote, bijna verticale grille met raster en verhoogde motorkaplijn toe in plaats van de eerdere auto. Er werd een glasvezel cover op de motorkap toegevoegd, die een gat in de motorkap bedekte dat nodig was om de supercharger vrij te maken, die hoog op de voorkant van de motor was gemonteerd.

                                             -ooo-

DYS-17  Triumph Dolomite 1939

 

De Triumph Dolomite is een auto die werd geproduceerd door Triumph Motor Company in Coventry Engeland van 1934 tot 1940. Hij verscheen voor het eerst in 1934 als sportwagen en de naam werd vanaf 1937 ook gebruikt op een reeks sportieve sedans en open auto's tot in 1939 toen het bedrijf in surseance ging. Dit model is een roadster, open versie van de 14/65, gebouwd vanaf 1938 met 3 zitplaatsen op een enkele bank en twee extra stoelen die in de kofferbak waren verborgen. De auto was uitgerust met een 1,8 liter motor die 62 PK leverde.

                                           -ooo-

DY-11   Tucker Torpedo 1948

 

De Tucker automobiel fabriek in Chicago USA heeft maar kort bestaan van 1947 tot in 1948. Men heeft, onder leiding van Preston Tucker, een model auto weten te bouwen de Tucker 48. Totaal heeft men slechts 50 exemplaren weten te bouwen, de auto verkocht niet vanwege de hoge prijs zo'n 4000 dollar. In 2011 werd een Tucker Torpedo gewaardeerd op 1,2 miljoen dollar. Over de auto en zijn ontwerper is door Francis Koppola in 1988 een film gedraaid: Tucker: The Man and His Dream. 

                                               -ooo-

DY-6  VW Kever 1951

 

De VW Kever is geproduceerd van 1937 tot in 2003 in vele generaties. Totaal zijn er meer dan 21 miljoen gebouwd. Dit model heeft registratienummer IIIA-46003.

                                              -ooo-