1:50 Modellen

97181   AEC Regal Coach

 

De AEC (Associated Equipment Company) was een Britse bouwer van bussen en vrachtwagen. Voortgekomen uit de London General Omnibus Company het bedrijf bouwde vooral bussen voor London Transport de dubbel dekkers. Voor regionaal vervoer werden de Regal coaches ontworpen, waarvan dit een voorbeeld is uit de 30ér jaren voor Timpsons die vanuit Zuid London vervoer naar de zuidkust verzorgde. Registratienummer DXE 370.

                                               -ooo-

97061   AEC Regent RT III (Maudslay)

 

Coventry had na de oorlog een bloeiende industrie waar veel bekende auto merken vandaan kwamen. Maudsley Motor Company was een bouwer van auto's, vrachtwagens en bussen. In 1948 werd Maudsley opgenomen in ACV (Associated Commercial Vehicles Ltd) waarin ook Crossley en AEC waren verenigd. Coventry mocht geen AEC (London) bussen kopen vanwege de lokale producenten, maar doordat Maudsley en AEC zusterbedrijven waren zijn in 1951 een serie van 9 Regent III bussen geleverd door AEC. In de volksmond werden die Maudsley Regent III bussen genoemd. Deze voertuigen hebben tot in 1965 gereden in Coventry en omgeving. Model, registratienummer JVK 125, is onderdeel van de Corgi set; The buses of Coventry). Set nummer: 01988/10000.

                                             -ooo-

97369  AEC Ergomatic Truck

 

Associated Equipment Company (AEC) was een Britse voertuigfabrikant die van 1912 tot 1979 bussen, touringcars en vrachtwagens bouwde. De naam Associated Equipment Company werd nauwelijks gebruikt; in plaats daarvan handelde het onder de merken AEC en ACLO. Leyland Motors nam AEC in 1962 over. AEC-vrachtwagens kregen dezelfde "Ergomatic" cabines die in verschillende andere Leyland-merken (inclusief Albion) werden gebruikt. Dit model is is uitgevoerd in de kleuren van Eddie Stobart een grote Engelse transportonderneming. #08858/16000, met setje figuren.

                                               -ooo-

97896  AEC Ergomatic Pole Truck

 

Associated Equipment Company (AEC) was een Britse voertuigfabrikant die van 1912 tot 1979 bussen, touringcars en vrachtwagens bouwde. De naam Associated Equipment Company werd nauwelijks gebruikt; in plaats daarvan handelde het onder de merken AEC en ACLO. Leyland Motors nam AEC in 1962 over. AEC-vrachtwagens kregen dezelfde "Ergomatic" cabines die in verschillende andere Leyland-merken (inclusief Albion) werden gebruikt. Dit model is is uitgevoerd in de kleuren van Chipperfields Circus, #02823/12500.

                                                   -ooo-

26001  Albion Caledonian Truck

 

Albion was een Schotse bouwer van bussen en vrachtauto's, De firma is in 1899 gestart met het bouwen van personenauto's maar na 1915 legde men zich toe op bussen en vrachtauto's. De Albion Caledonian met Mouthorgan cabine is gebouwd in de 50ér jaren. Dit model is uitgevoerd in de kleuren van Ballentine's Scotch whiskey, registratienummer VSP 92, exemplaar #03778/4400.

                                             -ooo-

97061   Bedford OB Coach

 

De Bedford OB Coach is gebouwd van 1939-1940 en van 1945-1951. Tijdens de oorlog werd het model OWB gebouwd. Totaal zijn er ruim 12.600 gebouwd met de Duple Vista Coach carrosserie. Coventry had tijdens de oorlog de beschikking gekregen over 9 Bedford OWB bussen. Deze wijken wat af t.o.v. het Corgi model in de Corgi set: The buses of Coventry. Deze Bedford OWB's hebben tot in 1948 gereden in Coventry en omgeving. Registratienummer EKV 293, set nummer: 01988/10000.

                                               -ooo-

97079  Bedford OB Coach

 

De Bedford OB Coach is gebouwd van 1939-1940 en van 1945-1951. Tijdens de oorlog werd het model OWB gebouwd. Totaal zijn er ruim 12.600 gebouwd met de Duple Vista Coach carrosserie. Dit model in de kleuren van Premier Watford is onderdeel van een set met een Leyland Tiger. Set nummer: 4792/5240

                                              -ooo-

D949/23   Bedford OB Coach

 

De Bedford OB Coach is gebouwd van 1939-1940 en van 1945-1951. Tijdens de oorlog werd het model OWB gebouwd. Totaal zijn er ruim 12.600 gebouwd met de Duple Vista Coach carrosserie. Dit model voor Howard's Tours uit Whitby Yorkshire heeft registratienummer CVN 208. Exemplaar #4032/7500.

                                              -ooo-

97123   Bedford O-Series Van

 

Bedford O-Series Vans zijn gebouwd van 1939 tot in 1951 in Luton. Bedford was een onderdeel van het Amerikaanse General Motors en ontwikkelde voor de tweede wereld oorlog een serie vrachtwagens en bussen. Bedford produceerde veel van deze vrachtauto's voor het Britse leger. Bij Duinkerken zijn vele van deze vrachtauto's achtergelaten in 1940. Ondanks dat de motoren onklaar werden gemaakt zijn vele door de Duitsers weer opgeknapt en in de oorlog gebruikt. Dit model heeft de uitvoering van NSPCC een Britse organisatie ter bescherming van de kinderrechten. Modelnummer #02997/10000.

                                                -ooo-

97085   Bedford Pantechnicon

 

De bedford Pantechnicon is een vrachtauto gebaseerd op het ML model uit 1939. Pantechnicon is de benaming van de specifieke carrosserie die ontworpen was om meubels te vervoeren. De Carrosserie werd meestal door gespecialiseerde carrosseriebouwers op een standaard chassis gebouwd. Dit model, registratie nummer KND 782, is gebouwd voor Slumberland een grote retailer van bedden in Engeland. Exemplaar #00507/10000.

                                               -ooo-

97303  Bedford O Articulated Truck

 

Bedford O-Series Vans zijn gebouwd van 1939 tot in 1951 in Luton. Bedford was een onderdeel van het Amerikaanse General Motors en ontwikkelde voor de tweede wereld oorlog een serie vrachtwagens en bussen. Bedford produceerde veel van deze vrachtauto's voor het Britse leger. Bij Duinkerken zijn vele van deze vrachtauto's achtergelaten in 1940. Ondanks dat de motoren onklaar werden gemaakt zijn vele door de Duitsers weer opgeknapt en in de oorlog gebruikt. Dit model, trekker met aanhangwagen, is in de kleuren van Chipperfields Circus. #01291/12400.

                                                    -ooo-

35301  Bedford Val Panorama MkI

 

Een bijzondere bus met 2 sturende voorassen. Gebouwd door Bedford van 1963 tot begin 70ér jaren. De carrosserie was niet van Bedford maar van Duple, Harrington of dit model: de Plaxton Panorama MkI in de kleuren van Yelloways. De Bedford met twee sturende voorassen is in meerdere films gebruikt zoals de Magical Mystery Tour van The Beatles en met een Harrington carrosserie in The Italian Job. Registratienummer HDK 44E. Exemplaar #01528/6100.

                                              -ooo-

97875   Bristol K Utility Bus

 

De Bristol K Utility Bus is gebouwd van 1937 tot in 1947, model was een standaard ontwikkeld type die door meerdere busbouwers gebouwd werd voor de Britse overheid. De bussen verschilde eigenlijk alleen van elkaar wat betreft de ingebouwde motor. Bristol bouwde samen met ECW (Eastern Coach Works) totaal 2774 exemplaren. Dit model is uitgevoerd in de kleuren van Cardiff Corporation. Exemplaar #3971/5000.

                                             -ooo-

97175   Burlingham Seagull

 

De Seagull bus is gebouwd door Burlingham uit Blackpool. Opgericht in 1928 werden uitsluitend bussen gebouwd, in de oorlog werd overgeschakeld naar frames voor vliegtuigen. Na de oorlog werd de busbouw weer opgepakt en nieuwe bussen ontworpen. De Seagull is gebouwd in de jaren '50 en na de overname door Duple Motor Bodies in 1960 werd nog de Seagull 61 gebouwd. Dit model, registratienummer NDA 21, was onderdeel van de Don Everall's Tours vloot uit Wolverhampton. In 1974 is het bedrijf opgegaan in National Travel (Midlands) Ltd. Exemplaar # 4608/6000.

                                              -ooo-

97342  Burlingham Seagull

 

De Seagull bus is gebouwd door Burlingham uit Blackpool. Opgericht in 1928 werden uitsluitend bussen gebouwd, in de oorlog werd overgeschakeld naar frames voor vliegtuigen. Na de oorlog werd de busbouw weer opgepakt en nieuwe bussen ontworpen. De Seagull is gebouwd in de jaren '50 en na de overname door Duple Motor Bodies in 1960 werd nog de Seagull 61 gebouwd. Dit model, registratienummer SB 8500 in de kleuren van de West Coast Motor Service. Exemplaar #3495/5500 met setje figuren.

                                            -ooo-

97820  Daimler CWA6 Utility Bus

 

Tijdens de 2e wereld oorlog was de bouw van nieuwe bussen stil komen te staan omdat de industrie volop ingezet werd om oorlogsmateriaal te produceren. Dit gaf problemen om de bestaande bussen in Engeland in operatie te houden. Een beperkt aantal bussenbouwers kreeg de opdracht om bussen te bouwen met de beschikbare materialen die tijdens de oorlog beschikbaar waren. Veel hout werd in deze bussen gebruikt en minder metaal. Daimler was een van de grootste bouwers van deze utility bussen. Dit model, uit 1944, heeft registratienummer BEA 713, Exemplaar #2662/8500.

                                          -ooo-

10201  ERF V Truck

 

ERF (Edwin Richard Foden) was een bedrijf dat in 1933 voort kwam uit onvrede uit Foden (het bedrijf van zijn vader). ERF zag meer in dieselmotoren trucks dan voortgaan op stoomkracht vrachtauto's. De ERF V modellen zijn gebouwd vanaf 1948 tot in 1962. Dit model is uitgevoerd in de kleuren van British Road Service met een onbeladen aanhanger.

                                             -ooo-

97952  Foden FG Tanker

 

De Engelse fabrikant Foden uit Sandbach produceerde vanaf 1887 landbouw voertuigen en vrachtauto's, vooral aangedreven door stoommachines. Na 1934 werden ook vrachtauto's gebouwd met dieselmotoren. Dit model, registratienummer PYH 822 in de kleuren van Hovis Flour, is een FG gebouwd vanaf 1948. Foden is in 1998 overgenomen door Leyland die de eigen productie van Foden beëindigde. Het Foden merk werd nog gevoerd door basis DAF vrachtauto's om te labelen naar Foden. Het einde van het merk kwam in 2006. Exemplaar #4523/5540.

                                             -ooo-

13602   Foden S21 Box Lorry

 

Foden Trucks werden gebouwd in Sandbach Engeland. Foden was een begrip in stoom aangedreven vrachtauto's. Na 1931 werden vooral diesel aangedreven vrachtauto's gebouwd. De Foden S21 is geïntroduceerd in 1958. Dit model heeft meerdere bijnamen gekregen vanwege de uitgesproken design van de cabine. Spaceshio, Sputnik werden genoemd, maar de bijnaam die het meeste wordt gebruikt is: "Micky Mouse". Dit model is uitgevoerd als een gesloten vrachtauto voor C.W.S. soft drinks. Exemplaar #00043/5000.

                                               -ooo-

Ford Thames Trade Box Van

 

De Ford Thames Trader Luton Box Van is gebouwd in Dagenham van 1957 tot in 1965. Het was de eerste in Engeland ontwikkelde Ford vrachtauto, eerdere modellen werden in Amerika ontwikkeld. De Vrachtauto werd in vele varianten en met verschillende wielbasis gebouwd. Dit model is een gesloten Box Van in de kleuren van Fox's Glacier Mints, registratienummer 326 MMD.

                                           -ooo-

98604   General Motors 4507 Bus

 

De General Motors TDH-4507 was een 35 voet (10,7 meter) bus die van 1946 tot 1949 in de Verenigde Staten werd gebouwd door General Motors. Er waren verschillende nieuwe functies op de 4507, waaronder een verbeterd verwarmings- en ventilatiesysteem, het gebruik van geïsoleerde motorkleppen aan de achterkant om het geluid te verminderen. In totaal zijn er 3045 stuks gebouwd van de TDH. Er was ook een diesel uitvoering beschikbaar de TDM 4507, hiervan zijn er 146 gebouwd. Dit model heeft voor- en midden vouwdeuren. Exemplaar #6020/8000.

                                             -ooo-

54104  General Motors 4509 Bus

 

De General Motors TDH-4509 was een 35 voet (10,7 meter) of  40 voet (12 meter) bus die van 1949 tot 1955 in de Verenigde Staten werd gebouwd door General Motors uit Pontiac Michigan. Zowel een diesel alsmede benzine motor was beschikbaar. Totaal zijn er zo'n 3000 stuks gebouwd. Dit model heeft alleen voor instap vouwdeuren. Exemplaar #2650/3700.

                                             -ooo-

97209   Guy Arab

 

De Guy Arab was een bus geproduceerd van 1933 tot in 1964 door Guy Motors in Wolverhampton. Guy Motors bouwde ook vrachtwagen en tijdens de 2e wereld oorlog ook pantserwagens. Na de oorlog werd de Guy Arab opnieuw in productie genomen. In 1961 werd het bedrijf onderdeel van Jaguar waarna in 1964 de productie van bussen werd beëindigd. Dit model, registratienummer JDH 35, was onderdeel van een vloot van 151 Guy Arab dubbeldekkers voor Wallsall Corporation in West Midlands die gereden hebben van 1951 tot 1970. Exemplaar #3808/6480.

                                            -ooo-

97316   Karrier W Trolleybus

 

Karrier was een Brits merk van gemotoriseerde  lichte bedrijfsvoertuigen en trolleybussen, vervaardigd in Karrier Works, Huddersfield, West Yorkshire, door Clayton and Co., Huddersfield, Limited. Ze begonnen met het maken van Karrier-motorvoertuigen in 1908. De W-trolleybus is gebouwd vanaf 1934 waarbij het bedrijf na fallissement opgenomen was in de Rootes group waartoe ook Sunbeam behoorde. De Karrier en Sunbeam trolleybussen zijn van hetzelfde ontwerp maar werden separaat in de markt gezet. Dit model is uitgevoerd in de kleuren van Ipswich Corporation, registratienummer PV 6955, exemplaar #4386/5500 met setje figuren.

                                              -ooo- 

97079  Leyland Tiger PS1 Coach

 

De Leyland Tiger PS1 werd gebouwd van 1946 tot in 1968, de bussen waren nieuw ontwikkeld maar technisch en indeling was nog veel van de vooroorlogse bussen aanwezig, zoals een motorcompartiment met de bestuurder ernaast. Het model werd ook veel geëxporteerd. In Engeland werd de ondervloer bus steeds meer ingezet omdat het meer zitplaatsen bood. Dit model van Premier Watford in onderdeel van set met Bedford OB Coach, set nummer 4792/5240.

                                            -ooo-

97192   Leyland Tiger PS1 Coach

 

De Leyland Tiger PS1 werd gebouwd van 1946 tot in 1968, de bussen waren nieuw ontwikkeld maar technisch en indeling was nog veel van de vooroorlogse bussen aanwezig, zoals een motorcompartiment met de bestuurder ernaast. Het model werd ook veel geëxporteerd. In Engeland werd de ondervloer bus steeds meer ingezet omdat het meer zitplaatsen bood. Dit model met registratienummer RN 8368 is in de uitvoering van Ribble Motor Services uit Preston.

                                              -ooo-

15201   Scammel Scarab Delivery Truck

 

De opvolger van de "Mechanical Horse" is gebouwd door Scammell van 1948 tot in 1967 in Spitalfields, London. De driewieler werd voornamelijk ingezet voor stedelijk vervoer, de spoorwegen waren de grote afnemers van dit type vervoersmiddel. De truck had een 2 liter motor. In licentie is dit model en de "Mechanical Horse" gebouwd in Frankrijk door Chanard-Walcker onder de naam: Pony  Mécanique. Dit model is in de uitvoering van Mitchells & Butlers met biervaten als vracht. #0511/8100

                                             -ooo-

16301  Scammell Highwayman

 

Scammell Lorries Limited was een Britse fabrikant uit Watford van vrachtwagens, met name voor zware lasten voertuigen en  gespecialiseerde trucks en militaire terreinvoertuigen, tussen 1921 en 1988. Het bedrijf bouwde ook de "Mechanical Horse". Dit model, een type Highwayman is uitgevoerd als trekker voor een tankoplegger van Guinness. Registratienummer RMV 22. Exemplaar #04570/10700.

                                            -ooo-

16401  Scammell Highwayman

 

Scammell Lorries Limited was een Britse fabrikant uit Watford van vrachtwagens, met name voor zware lasten voertuigen en  gespecialiseerde trucks en militaire terreinvoertuigen, tussen 1921 en 1988. Het bedrijf bouwde ook de "Mechanical Horse". Dit model, een type Highwayman is uitgevoerd als trekker voor een platte trailer zonder belading. Registratienummer 8700 UO, exemplaar #6843/9700.

                                             -ooo-

97801   Sunbeam Trolleybus

 

Sunbeam Commercial Vehicles was een onderdeel van de  in Wolverhampton gevestigde Sunbeam Motor Car Company. Sunbeam Motors koos ervoor om eind jaren twintig de markt voor grote bedrijfsvoertuigen te betreden en eenmaal gevestigd, maakten ze benzine- en dieselbussen en elektrisch aangedreven trolleybussen en melkwagens. Bedrijfsvoertuigen werd vanaf 1931 een aparte afdeling van Sunbeam. De eerste trolleybus gebouwd door Sunbeam kwam in 1931 in dienst op het Wolverhampton-systeem. Exemplaar #1272/5500.

                                               -ooo-

97018   Weymann Single Deck Bus

 

Vanaf 1925 heeft het Franse bedrijf Weymann een bedrijf opgezet in Engeland om het concept van lichtgewicht carrosserieën in licentie te verkopen in Engeland. Vanaf 1929 worden ook in eigen bedrijf bus carrosserieën gebouwd. Op chassis van AEC en Leyland worden zowel single deck als dubbel deck bussen gebouwd. In 1932 gaat Weymann op in MCW (Metropolitan Cammell-Weymann Motor Bodies Ltd). Na de oorlog wordt de productie fors opgevoerd en in 1948 bouwde MCW zo'n 2000 bussen. Dit model, registratie CTS 529, was een serie voor Dundee corporation. #0465/9000.

                                             -ooo-

97810  Weymann Single Deck Bus

 

 

Vanaf 1925 heeft het Franse bedrijf Weymann een bedrijf opgezet in Engeland om het concept van lichtgewicht carrosserieën in licentie te verkopen in Engeland. Vanaf 1929 worden ook in eigen bedrijf bus carrosserieën gebouwd. Op chassis van AEC en Leyland worden zowel single deck als dubbel deck bussen gebouwd. In 1932 gaat Weymann op in MCW (Metropolitan Cammell-Weymann Motor Bodies Ltd). Na de oorlog wordt de productie fors opgevoerd en in 1948 bouwde MCW zo'n 2000 bussen. Dit model, registratie OJF 191, was onderdeel van het Leicester City Transport busbedrijf. Exemplaar #07220/10000

                                             -ooo-

98452   White Truck

 

The White Motor Company uit Cleveland was een Amerikaanse auto-, vrachtwagen-, bus- en landbouwtractorfabrikant van 1900 tot 1980. Het bedrijf produceerde ook fietsen, rolschaatsen, automatische draaibanken en naaimachines. White bouwde vrachtwagens onder zijn eigen merken: White, Autocar en Western Star. In 1980 was White failliet en Volvo verwierf de Amerikaanse activa van het bedrijf in 1981. Dit model is een tanker uitgevoerd in de kleuren van Volunteer Fire Dept. Exemplaar #6423/7500

                                              -ooo-

98457   White Truck

 

The White Motor Company uit Cleveland was een Amerikaanse auto-, vrachtwagen-, bus- en landbouwtractorfabrikant van 1900 tot 1980. Het bedrijf produceerde ook fietsen, rolschaatsen, automatische draaibanken en naaimachines. White bouwde vrachtwagens onder zijn eigen merken: White, Autocar en Western Star. In 1980 was White failliet en Volvo verwierf de Amerikaanse activa van het bedrijf in 1981. Dit model is een open vrachtwagen in de kleuren van White Rock Club Soda. Exemplaar #3311/6500

                                              -ooo-

98462  Yellow Coach 743

 

The Yellow Coach Manufacturing Company was een fabrikant van passagiersbussen in de Verenigde Staten. Tussen 1923 en 1943 bouwde Yellow Coach bussen, elektrisch aangedreven trolleybussen en salonrijtuigen. Voor Greyhound Lines, een exploitant van streekbussen, ontwikkelde Yellow Coach in 1936 model 719, dat de hoge vloer, bagageruimte onder de vloer, een vlakke voorkant en een gestroomlijnde vormgeving introduceerde. In 1937 werd model 719 herzien om model 743 te worden en werd airconditioning en een dieselmotor geïntroduceerd. Totaal zijn er 1256 gebouwd voor Greyhound lines. Exemplaar #05099/11000.

                                                -ooo-