1:76 Bussen (1:72-1:76) Beide schalen werden door elkaar gebruikt door Atlas afhankelijk wie de miniatuur voor Atlas produceerde.(Corgi, Oxford, Ixo en anderen) Ook (mini)bussen in de schaal 1:43 staan in dit overzicht en bij de bus wordt deze schaal weergegeven.

4655107   AEC Q

 

De AEC (Associated Equipment Company Ltd.) is ontstaan uit het onderhoudsbedrijf van London General Omnibus Company. Men bouwde bussen onder de merknaam General en wijzigde die naam in AEC vanwege General Motors. De Q dubbeldek bus is gebouwd van 1933 tot in 1936 en was geen groot succes. Dit model, registratienummer KG 7750, was onderdeel van de Cardiff Corporation Transport Department.

                                              -ooo-

4655114   AEC Q Single Deck Coach

 

De AEC (Associated Equipment Company Ltd.) is ontstaan uit het onderhoudsbedrijf van London General Omnibus Company. Men bouwde bussen onder de merknaam General en wijzigde die naam in AEC vanwege General Motors. De Q single deck bus bus is gebouwd van 1933 tot in 1936 en was geen groot succes. Dit model, registratienummer CJG 208, was onderdeel van de Green Line, de regio lijn van London Transport.

                                              -ooo-

4655111   AEC Regent

 

De AEC Regent III RT is gezamenlijk ontwikkeld door AEC en London transport net voor de oorlog. De eerste zijn geproduceerd en afgeleverd in 1939. Uiteindelijk zijn er 150 geleverd tot januari 1942. In 1946 , na de oorlog, is de productie goed op gang gekomen. AEC produceerde er totaal nog bijna 4700 en Leyland (Titan) zo'n 2100. Totaal was de vloot bijna 7000 bussen van dit type groot, de grootse vloot van dezelfde bussen in de wereld. De laatste bus is in 1979 uit bedrijf genomen. Registratienummer FMN 954.

                                             -ooo-

4655124  AEC Regent V

 

De AEC Regent V was een dubbeldekkerbus met de motor voorin, gebouwd door de Associated Equipment Company tussen 1954 en 1969. Het was de laatste versie van de dubbeldekker uit de AEC Regent-serie en was de opvolger van de AEC Regent III. In 1968 introduceerde de Britse Labour-regering de Bus Grant, die de introductie van "onepersonsoperation" stimuleerde. Dit leidde ertoe dat de dubbeldekkers met de voorin geplaatste motor werden vervangen, omdat de passagiers met achter- of midden motoren hun buskaartje rechtstreeks aan de bestuurder konden betalen. De laatste AEC Regent V kwam in 1969 in dienst.

                                             -ooo-

Autosan H9-03

 

De Autosan H9-03 is een bus die in Polen gebouwd is door Sanocka Fabryka Autobusów in Sanok. Het model de H9 serie is gebouwd van 1973 tot in 2002 in verschillende lengten. De H9-03 is speciaal gebouwd voor intercity vervoer.

                                             -ooo-

4642103    Bedford OB Duple Vista

 

Gebouwd in de periode 1947-1958 door Bedford. Samen met Duple werd de Vista carosserie ontwikkeld, deze bestond deels uit hout en deels uit metaal. De bus kwam op de markt met 27 of 29 zitplaatsen. Dit model voor Dewsway tours Somersham Cambridgeshire met registratienummer CUT 465 is nog steeds in hun bezit.

                                             -ooo-

4642102    Bedford Val Plaxton Panorama

 

Een bijzondere bus met 2 sturende voorassen. Gebouwd door Bedford van 1963 tot begin 70ér jaren. De carrosserie was niet van Bedford maar van Duple of dit model: de Plaxton Panorama. Registratienummer JUA 320E

                                            -ooo-

4655129    BET Leyland Leopard

 

De BET (British Electric Traction) werden op een Leyland Leopard onderstel gebouwd o.a. door Marshall carrosserie bedrijf in Cambridge geduirende de jaren '60 en '70. Registratienummer RKH 875G voor East Yorkshire.

                                                -ooo-

4642114    BMMO C5

 

BMMO (Birmingham and Midland Motor Omnibus company limited) bouwde als busmaatschappij zelf een aantal bussen. Voornamelijk voor eigen gebruik, BMMO was een van de grootste busbedrijven in Engeland) maar bouwde ook enkele bussen voor gelieerde bedrijven. Dit model de C5 is gebouwd in 1959. De bus had 37 stoelen aan boord. Registratienummer 837 HHA

                                              -ooo-

4642113    Borgward BO 4000

 

Naast personenauto's heeft Borgward in Bremen ook bussen geproduceerd van 1949 tot aan het failisement in begin jaren 60. Dit model de BO 4000 komt uit 1951 en heeft registratienummer AE 21-6438

                                              -ooo-

4642110    Bova Futura

 

De Bova Futura is een in Valkenswaard gebouwde bus, gebouwd vanaf 1982. Na een faillisement in 1993 is het bedrijf overgenomen door VDL groep (Van de Leegte). De Futura wordt nu als VDL Futura gebouwd. De bussen worden gebouwd in verschillende lengte, 13, 14 en 15 meter. De 15 meter versie heeft twee achterassen. Dit model, registratienummer 7921 AT, was onderdeel van de Allander Travel vloot.

                                              -ooo-

4655109   Bristol K 

 

De Bristol K/ECW is gebouwd van 1937 tot 1947 in Bristol. Totaal zijn er 2774 gebouwd waarna van een verlengde versie de KS en bredere versie de KSW zo'n 1300 gebouwd van 1950 tot in 1954. ECW is de carrosserie van de Eastern Coach Works uit Lowestoft waar vele opbouwen gerealiseerd zijn. Dit model is uitgevoerd in de kleuren van Western National, registratienummer MOD 22.

                                             -ooo-

4654130  Bristol L-type single deck Bus

 

De Bristol Tramways and Carriage Company begon in 1908 met het bouwen van bussen voor eigen gebruik en begon al snel met het bouwen van voertuigen voor andere bedrijven. Dit model een L-type single deck is gebouwd van 1937 tot na de 2e wereld oorlog in 1946. Het model is is uitgevoerd voor Hartiman's Amusements uit The Greatest Show on Earth serie.

                                             -ooo-

4642120    Brossel A80 Jonckheere

 

De Brossel A80 is een bus chassis gebouwd door gebroeders Brossel in Brussel. De Carrosserie is opgebouwd door Jonckheere uit Beveren. Brossel is in 1968 opgekocht door het Britse Leyland waarna de merknaam Brossel verdween. Jonckheere is in 1994 overgenomen door Berkhof een VDL bedrijf. Sinds 2011 worden de bussen gebouwd onder het merk VDL. Registratienummer 1255 P

                                               -ooo-

4642101    Burlingham Seagull

 

De Burlingham Seagull is geproduceerd in van Blackpool van 1950 tot 2e helft 50ér jaren en stond model voor de Daimler Freeline. Dit model heeft registratienummer HNT 462

                                            -ooo-

4642122    Büssing Senator 12D

 

De Büssing Senator(na 1966 Präfekt) is een bus gebouwd door Heinrich Büssing AG in Braunschweig van 1961 tot de overname in 1971 door MAN. De toevoeging 12D geeft aan dat de bus 12 rijen stoelen heeft en 11,7 meter lang was. Er werden ook bussen gebouwd tot en met 15 rijen en een lengte van 15 meter. Regisytratienummer F-Z 10

                                               -ooo-

4655119    Crossley DD 42

 

De Crossley dubbeldekker DD 42 is gebouwd van 1946 tot in 1952 in Gorton Manchester. De firma heeft bestaan van 1906 tot na de overname door AEC in 1958. AEC stopte met het Crossley merk maar maakte gebruik van de know how, de productiefaciliteiten en de klanten van Crossley. Registratienummer JUB 727.

                                              -ooo-

7163118    Fiat 306/3 Interurbano 1972

 

De Fiat 306 chassis is gebouwd van 1956 tot in 1982 in 3 series. De serie 306/3 is in 1962 ontwikkeld. Er zijn meerdere carrosseriebouwers die op het 306 chassis bussen bouwden. Dit model komt uit 1972.

                                              -ooo-

4642126    Fleischer S5

 

De Fleischer S5 bussen werden gebouwd in Gera Oost Duitsland (DDR) van 1972 tot 1990. Het bedrijf bestond al in 1927 maar moest na de oorlog oude bussen ombouwen. Officieel mochten in de DDR alleen Ikarus bussen uit Hongarije verkocht. Fleischer bouwde nieuwe voertuigen die op papier werden verkocht als omgebouwde bussen.

Registratienummer XV71-07

                                            -ooo-

7163138   GMC B-Series 1979

 

De Chevrolet en GMC B-serie schoolbus was een serie bussen gebouwd op een motorchassis die werd geproduceerd door General Motors. De modellijn, die van 1966 tot 2003 in drie generaties werd geproduceerd, was een variant van middelzware vrachtwagens die op de markt werden gebracht onder de merknamen Chevrolet en GMC. De carrosserie werd meestal door derde partijen gebouwd zoals de Blue Bird Body Company uit Fort Valley, Georgia.

                                             -ooo-

4642107    Henschel HS 100 N

 

Henschel uit Kassel is vooral bekend door de bouw van locomotieven en pantservoertuigen. Het concern bouwde ook vrachtwagens en bussen. Dit model, registratienummer AH 22-4781, is gebouwd in de jaren 50.

                                              -ooo-

4642108    IFA H6 B

 

Gebouwd in Werdau (DDR) van 1952 tot in 1959. Het was een lange bus van 11 meter met 40 zitplaatsen. Na 1959 werden er geen IFA bussen meer gebouwd vanwege de Oost-blok politiek waren alleen Ikarus bussen uit Hongarije toegestaan. Registratienummer KN 46-50

                                             -ooo-

4642125    Ikarus 66

 

De Ikarus 66 is gebouwd van 1955 tot in 1973 in Hongarije. De bus heeft een lengte van 11,4 meter en is uitgerust met een 8,2 liter motor die 145 pk levert. De bus werd zowel als stadsbus en als coach gebouwd.

                                               -ooo-

3570001    Ikarus 311 1960

 

De Ikarus 311 is gebouwd in Hongarije van 1957 tot in 1973 door Ikarus in Boedapest-Mátyásföld en Székesfehérvár. De bus werd gebouwd met een lengte van 8,5 meter. De bus was uitgerust met een 5,5 liter motor die 95 pk leverde.

                                              -ooo-

Ikarus 620

 

De Ikarus 620 is een stadsbus gebouwd van 1958 tot in 1961 in Hongarije. De bussen waren populair in Oost-Europa en dit model werd ook veel geëxporteerd, o.a. naar China en Egypte. Registratienummer SO-32-37 voor WPK Katowice.

                                             -ooo-

IME Rastrojero F71 1974

 

De Rastrojero F71 (in de volksmond bekend als "Frontalito") is een licht bedrijfsvoertuig vervaardigd door IAME in Córdoba , Argentinië van 1971 tot in 1979. De auto werd gebouwd als pickup, gesloten bus en minibus. Vanaf 1967 viel het onder het Ministerie van Defensie, als State Mechanical Industries (IME). De productie van IME bleef gestaag groeien en bereikte zijn hoogtepunt in 1975. Het belangrijkste product dat sinds de jaren vijftig door het bedrijf werd verkocht, was de populaire Rastrojero-diesel. Totaal zijn er zo'n 3700 voertuigen gebouwd. (1:43)

                                              -ooo-

4649114   Irizar Scania

 

Irizar is een Spaanse busbouwer uit Ormaiztegi in  Baskenland. Het is Europa's een na grootste busbouwer met +/- 3500 bussen per jaar. Dit model is gebouwd op een Scania platform voor de Engelse firma Eddie Stobart, een groote transport onderneming. Registratienummer C8 ESL

                                             -ooo-

7163132    Jelcz 043 1959

 

De Jelcz 043 is gebouwd in Polen door Zakłady Samochodowe Jelcz (Automotive Works Jelcz). Na de 2e wereldoorlog is de plaats Jelcz in het gebied van Polen ingedeeld. De voormalige Duitse fabriek werd genationaliseerd en ging onder het merk Jelcz vrachtauto's en bussen bouwen. Dit model is gedateerd 1959.

                                               -ooo-

Jelcz PR 110U

 

De Jelcz PR110 was een Poolse full-size stadsbus met hoge vloer, geproduceerd tussen 1975 en 1992 door Jelczańskie Zakłady Samochodowe in Jelcz-Laskowice, onder licentie van de Franse bussen en vrachtwagenbouwer Berliet. Ongeveer 12000 van dit type bussen zijn er gebouwd. Schaal 1/72.

                                              -ooo-

4642123    Krupp Titan O80

 

Krupp-Südwerke was producent van vrachtauto's en op basis van het Tital S80 chassis werden van 1950 tot in 1954 bussen gebouwd die als typenaam Titan O80 kregen. Men heeft niet veel van deze bussen gebouwd, per jaar ging het over enkele tientallen. Krupp-Südwerke stopte met de bussen bouw vanwege het geringe succes. Registratienummer AB 712-165

                                              -ooo-

 

4655116   Leyland Tiger PS1

 

De Leyland Tiger PS1 werd gebouwd van 1946 tot in 1968, de bussen waren nieuw ontwikkeld maar technisch en indeling was nog veel van de vooroorlogse bussen aanwezig, zoals een motorcompartiment met de bestuurder ernaast. Het model werd ook veel geëxporteerd. In Engeland werd de ondervloer bus steeds meer ingezet omdat het meer zitplaatsen bood. Dit model met registratienummer CUH 856 is in de uitvoering van Western Welsh.

                                              -ooo-

4655130    Leyland Lynx MkI

 

De Leyland Lynx bus is gebouwd in Workington van 1986 tot in 1992. Na de bedrijfsovername door Volvo werd het model omgedoopt tot Volvo B10B. Registratienummer G114 HNP

                                              -ooo-

4642118   Magirus-Deutz Saturn II

 

De Saturn II werd in Mainz gebouwd van 1957 tot in 1964, had een zelfdragen carosserie en was 10 meter land voor stadsbussen en 9,77 meter voor tourbussen. Dit model deed dienst als stadsbus in Hamburg en omgeving, registratienummer HH-XS5750

                                              -ooo-

JY 26    Mercedes-Benz 1935 LoP 3500

 

Een bus gebouwd door Daimler-Benz in 1935 en onder de naam Mercedes-Benz in de markt verkocht. De bus was speciaal ontwikkeld voor langere afstanden en moest concurreren met de trein. Conurrenten toen waren Opel en Büssing.

                                               -ooo-

4642115    Mercedes-Benz O 3500

 

De O 3500 bus is gebouwd van 1949 tot in 1955 door Mercedes in Karrosseriewerk Sindelfingen. De bus had een lengte van 8,63 meter en er konden maximaal 37 zitplaatsen gerealiseerd worden. Dit model voor Reiser Reisen heeft kenteken AW 12-31745

                                              -ooo- 

Mercedes-Benz O 6600

 

De Mercedes-Benz O 6600 bus is gebouwd van 1950 tot in 1955 en was de langere versie van de Mercedes-Benz O 3500. Technisch was het voertuig gelijk aan de L 6600 (Lastwagen). Het was de laatste Mercedes-Benz bus met een motor in de neus.

                                               -ooo-

4642131    Neoplan NH9L Hamburg

 

Neoplan is een bus die gebouwd is in Stuttgart Duitsland door Gottlob Auwärter in de jaren '60. Het is een van de eerste zelfdragende chassis waarmee aanzienlijke gewichtsbesparing werd gerealiseerd. Het nieuwe concept werd Neoplan genoemd. In 2001 is het bedrijf overgenomen door MAN AG. Het merk Neoplan wordt naast het merk MAN gevoerd. Registratienummer K-AA 487

                                                -ooo-

Nysa N61 M/M Tropic

 

De nysa N61 minibus werd gebouwd in meerdere generaties van 1958 tot in 1994 in Nysa Polen. De bus werd gebouwd op het chassis van de FSO Warszawa M20. Schaal (1:43)

                                               -ooo-

Paz 672M

 

Paz is een Russische bouwer van bussen en kleine vrachtauto's in PavlovoNizhny Novgorod Oblast. Het bedrijf bouwt voornamelijk minibussen tot 9,7 meter lengte. Per jaar bouwt men meer dan 10.000 voertuigen. Het model Paz 672M is gebouwd van 1967 tot in 1989.

                                              -ooo-

4642111    Plaxton Excalibur

 

De Plaxton Excalibur is gebouwd vanaf 1991 en was de luxere variant van de Plaxton Premiere 350. De bus is gebouwd op een Volvo chassis en was 12 meter lang.

                                              -ooo-

4642116   Plaxton Premiere

 

De Plaxton Premiere is een bus gebouwd van 1991 tot in 1999. De bus werd gebouwd op verschillende platforms waaronder DAF, Scania en Volvo. Dit model, registratienummer R62 RAU, is onderdeel van de Trans peak vloot.

                                              -ooo-

4655122     Plaxton Panorama

 

De Plaxton Panorama is gebouwd in Scarborough Engeland. De naam Panorama kreeg de bus vanwege de grote zijramen. Dit model, in de vloot van Hants & Dorset, heeft de kenmerkende 2 voor assen. Gebouwd op een Bedford chassis. De bus werd o.a. gebruikt door The Beatles in de film de Magical Mystery Tour en is ook gebruikt in de film The Italian Job.

                                               -ooo-

RAF-977

 

De RAF-977 was een Russisch busje gemaakt door Riga Autobus Factory (RAF) op basis van componenten van de GAZ-21 Volga. Het busje is geïntroduceerd in 1958 en werd vervaardigd in twee hoofdstijlen: een minibus met 10 zitplaatsen en een ambulance. (1:43)

                                            -ooo-

7163133    Renault TN6C2 1932

 

Voor de Parijse stadsregio werd door Renault in de jaren '30 770 bussen gebouwd in de TN uitvoering. Er bestonden 4 type's TN waarvan de meeste van het type TN4 waren. Dit model was een TN6 type met een achterbalkon. Reanault bouwde ook een uitvoering die reed op gas, hierbij werd de gastank boven op het passagierscompartiment gebouwd. 

                                              -ooo-

7163135    Renault S45 R4210 1953

 

De Renault S45 R4210 modeljaar 1953 is een bus die speciaal gebouwd is voor het openbaar streekvervoer in Frankrijk. Samen met Saviem werd de 10 meter lange bus geproduceerd. S45 wil zeggen dat er 45 zitplaatsen waren in de bus.

                                              -ooo-

4642130    REO Speedwagon Coach

 

REO (Ransom Eli Olds) was de producent van vele soorten voertuigen; vrachtwagens, ambulances, lijkwagens, militaire voertuigen, auto's, pickup's en bussen. De firma bestond van 1908 tot in 1953. De Speedwagon truck is geïntroduceerd in 1915. Registratienummer T-5769

                                              -ooo-

7163127    Robur Garant 1958

 

De Robur Garant is een bus gebouwd door VEB Robur-Werke Zittau in Oost Duitsland van 1953 tot in 1961. De Robur fabriek is een voortzetting van Phänomen-Werke Gustav Hiller AG die na de 2e wereld oorlog onder Russische invloed kwam. De vrachtauto en bus werd gebouwd als Granit 30K maar door claims van de vroegere eigenaren werd de type benaming gewijzigd in Garant. Dit model, registratienummer RG-19-60, werd gebouwd vanaf 1956.

                                               -ooo-

Rocar TV-35

 

Rocar (ook T.V. of Autobuzul) was een fabrikant van bestelwagens, lichte vrachtwagens, bussen en trolleybussen in Boekarest, Roemenië. Het bedrijf produceerde ook lichte offroad-voertuigen en later zware leger- en wegvoertuigen. Tijdens zijn bestaan (1951-2004) ​​produceerde het bedrijf meer dan 350.000 voertuigen. Dit model, een minibus, TV 35 - werd gebouwd van begin jaren tachtig tot eind jaren negentig. Hij was verkrijgbaar in vrachtwagenversie, bestelwagenversie en minibus voor 22 passagiers, die werd gebruikt in het openbaar vervoer op routes met minder vraag, maar ook door fabrieken en instituten voor personeelsvervoer. Schaal 1:43.

                                              -ooo-

San H100A

 

de San H100A is een bus die in Polen gebouwd is van 1966 tot in 1969 door Sanock Bus Factory "Autosan" in de plaats Sanok. De fabriek was voor de 2e wereld oorlog in Duitse handen en heette toen United Fabryka Maszyn, Kotłów i Wagonów - L. Zieleniewski en Fitzner-Gamper, Spółka Akcyjna, Fabryka Sanocka. Ook de Star bus is door deze firma geproduceerd na de oorlog. Registartienummer DZ 05 36.

                                              -ooo-

SARB Start

 

De SARB (Severodonetskaya Avtoremontnaya Baza) Start is een minibus die gebouwd is in Severodonetsk in het oosten van de Ukraine. De SARB was een reparatiebedrijf voor Gaz auto's en hadden ervaring met het werken met fibreglas. De minibus had een metalen frame met fibreglas carrosserie. De motor was een standaard Gaz 21 motor. Totaal zijn er van 1963 tot in 1965 100 gebouwd door SARB. Het design is later door Lasz overgenomen en er zijn 20 exemplaren gebouwd van de  LASZ “START Luganchyk. (1:43)

                                               -ooo-

7163104    Saurer L4C 1959

 

Saurer is een Zwitserse bouwer van trucks en bussen uit Arbon die van 1903 tot in 1982 heeft bestaan. Dit model uit 1959 is een serie bussen gebouwd op het L4C truck chassis voor het Zwitserse postbedrijf. Deze verzorgde in grote delen van Zwitserland ook voor het personenvervoer.

                                               -ooo-

4642128    Scania Vabis D11

 

De Scania Vabis bus D11 is gebouwd op het L76 chassis van Scania Vabis van 1963 tot in 1968. Er werden Frontstuur bussen gebouwd zoals dit model, registratienummer DAG 500, en trambussen.

                                              -ooo-

7163101  Setra S8 1951

 

De Setra S8 is een bus gebouwd door Karl Kässbohrer Fahrzeugwerke GmbH die in 1951 een zelfdragende carrosserie ontwikkelde voor een bus. Deze werd de Setra (een afkorting van Selbst Tragend) S8. Gebouwd in Neu-Ulm Beieren. In het logo van Setra komt de K van Kässbohrer terug. Model uitgevoerd als Reisendienst Oberbach.

                                                 -ooo-

7163134    Setra S8 1951

 

De Setra S8 is een bus gebouwd door Karl Kässbohrer Fahrzeugwerke GmbH die in 1951 een zelfdragende carrosserie ontwikkelde voor een bus. Deze werd de Setra (een afkorting van Selbst Tragend) S8. Gebouwd in Neu-Ulm Beieren. In het logo van Setra komt de K van Kässbohrer terug. Model uitgevoerd als Tourisme et voyages.

                                                -ooo-

4642124    Skoda 706 RTO

 

De Skoda 706 RTO is een bus die gebouwd is door Karosa en Skoda in Tsjecho-Slowakije van 1958 tot in 1972. De bus is gebouwd op het vrachtwagen chasis 706 van Skoda. De carrosserie werd gebouwd door Karosa. Na 1964 werd de bus omgedoopt tot Karosa SM 11.

                                               -ooo-

7163128    Star N 52 1953

 

De Star N 52 is een bus gebouwd door Sanocka Wagonów Fabryka in Sanok Polen. De bus is gebouwd op het chassis van de Star S20 truck. De voorloper van deze bus, de N51, is alleen als prototype gebouwd en deze bus had 18 zitplaatsen en een groot vrachtruim met scheidingswand in de carrosserie. Bij de N 52 werd afgestapt van het vrachtruim en werd 31 zitplaatsen gecreëerd. De N 52 werd in serieproductie genomen van 1952 tot in 1957. Daarna werd door de producent bussen gebouwd met het merk SAN.

                                              -ooo-

7163111    Steyr 380 Q 1955

 

Steyr is een Oostenrijkse producent van auto's, vrachtwagens en bussen van af 1920 in Steyr. Men heeft ook auto's, brommers en scooters gebouwd onder het merk Puch. De Steyr 380 Q bus is gebouwd op het chassis van de 380 series vrachtauto's.

                                               -ooo-

4642117    Van Hool 306

 

In 1957 sloot Van Hool een contract met Fiat om op basis van een Fiat chassis bussen te ontwerpen en te bouwen. Dit model, een 306, is gebouwd in Koningshooikt België in 1958. De samenwerking met Fiat eindigde in 1981. Registratienummer 45-R-11

                                               -ooo-

7163139   Van Hool 306 1958

 

In 1957 sloot Van Hool een contract met Fiat om op basis van een Fiat chassis bussen te ontwerpen en te bouwen. Dit model, een 306, is gebouwd in Koningshooikt België in 1958. De samenwerking met Fiat eindigde in 1981. Registratienummer 564 GA 29

                                               -ooo-

4642112   Van Hool Alizee 

 

Van Hool is een Belgische bussen bussenbouwer uit Koningshooikt. Men bouwt bussen vanaf 1947 en is nog steeds een zelfstandig bedrijf. De Alizee bus (T8 chassis) is gebouwd van 1979 tot in 1995. Naast de Touringcar bussen worden ook openbaar vervoer bussen gebouwd, ook in dubbeldekkers. Dit model, registratienummer B18 KJT, in de vloot van York Pullman Rufforth.

                                               -ooo-

4642104    Van Hool T9

 

De Van Hool T9 bus is gebouwd vanaf 1995 in België. Het T9 model had veel dezelfde onderdelen als het T8 ontwerp en beide typen werden ook naast elkaar in de markt gezet en gebouwd. De T9 werd gebouwd in 2 lengten; 12,2 meter en 13,7 meter. De onderstellen kwamen van Scania, Volvo of VDL. Dit model is gebouwd op een Scania chassis, registratienummer R1 KFC

                                              -ooo-

JY25     Volvo 1957 B375

 

Volvo bouwde naast vrachtauto's ook bus chassis. Dit model is een replica van een 1957 B375 Volvo bus.

                                               -ooo-

4642129    Volvo B616

 

De Volvo B616 is een bus die in Zweden gebouwd is in de '50er jaren. De carrosserie is gebouwd door Kjellbergs Karosserifabrik uit Örnsköldsvik. Registratienummer Y 169

                                               -ooo-

4655128   Weymann Trolleybus

 

Vanaf 1925 heeft het Franse bedrijf Weymann een bedrijf opgezet in Engeland om het concept van lichtgewicht carrosserieën in licentie te verkopen in Engeland. Vanaf 1929 worden ook in eigen bedrijf bus carrosserieën gebouwd. Op chassis van AEC en Leyland worden zowel single deck als dubbel deck bussen gebouwd. In 1932 gaat Weymann op in MCW (Metropolitan Cammell-Weymann Motor Bodies Ltd). Na de oorlog wordt de productie fors opgevoerd en in 1948 bouwde MCW zo'n 2000 bussen. Dit model is een trolleybus voor Hull Corporation.

                                             -ooo-

ZIL 118KN

 

De ZiL-118 Yunost (Youth) was een microbus gebouwd door Zavod imeni Likhachova (Завод имени Лихачёва). Er was weinig belangstelling voor dit ontwerp en er zijn slechts een 20 tal gebouwd als minibus, ambulance en zoals dit voorbeeld model een politie onderzoeksbus. Schaal 1/43.

                                               -ooo-

Maak jouw eigen website met JouwWeb