1:76 Bussen

RM100    AEC Routemaster

 

De bekende dubbeldek bus, hier in een uitvoering voor Blackpool transport.

Gebouwd door AEC (Associated Equipment Company) en de carrosseriebouwer Park Royal Vehicles tussen 1951 en 1968.

Totaal zijn er zo'n 2800 gebouwd.

Naast de gesloten bussen werden ook open bussen geproduceerd.

 

                                                -ooo-

76AMT002  Alexander M Type

 

De Alexander M Type was een grote bus, begin jaren zeventig gebouwd door Alexander Bus Builders in Falkirk, Schotland. Het model werd ontwikkeld voor gebruik door de Scottish Bus Group op haar groeiende Anglo-Schotse expresdiensten op de snelweg. Het Alexander M-type was een populaire bus bij de Scottish Bus Group en andere operators, en tussen 1974 en 1980 werden er meer dan 1.000 gebouwd. Registratie nummer HSD 707N.

                                                 -ooo-

76JM016  Austin J2 Minibus

 

De Austin J2 van is een minibus die gebouwd is van 1956 tot in 1967. Naast de minibus werd ook een bestelauto gebouwd op hetzelfde platform. De auto werd ook gebouwd als een Morris J2. Vanaf 1965 werd alleen de Austin versie gebouwd. Dit model is uitgevoerd als Barton land air cruises, registratienummer 467 DRR.

                                             -ooo-

76CA018    Bedford CA Crew Bus

 

Deze Bedford CA bus voor British Railways is door Bedford geproduceerd van 1952 tot in 1969. Er werd zowel een bus variant als een bestelwagen gebouwd. Dit model komt uit de periode 1959-1969, tot aan 1959 werden de bussen gebouwd met een 2 delige voorruit. Registratienummer NRO 522

                                              -ooo-

 

76OWB003   Bedford OWB

 

Gebouwd tijdens of direct na de oorlog, gebaseerd op de OB bus maar met gegoten metalen onderdelen die in plaats kwamen van in oorlogstijd schaarse en dure materialen.

In OWB staat de W voor Wartime.

 

Registratienummer CTP 200

                                            -ooo-

76BI001   Beadle Integral

Bouwjaar 1951 op basis van een Leyland TD5 Double Decker,

voorzien van een nieuwe carrosserie door J.C. Beadle Dartfort. De bus had 35 stoelen.

Registratienummer FFN 446.

De bus heeft tot in 1964 voor de East Kent motor company gereden.

                                                -ooo-

76BMC002   BMC Mobile Unit

 

In 1968 fuseerde BMC (British Motor Corporation) met Leyland en vormde het grote bedrijf BLMC waarin vele Engelse auto en vrachtautomerken onder een management kwamen. Merken zoals Leyland, Mini, Austin, MG, Morris, Riley, Triumph en Wolseley. Dit model is een BMC bus speciaal gebouwd om service te verlenen aan sportauto's. Registratienummer: BMC 34.

                                            -ooo-

76MW6001   Bristol MW 6G

 

Gebouwd door Bristol Commercial Vehicles uit Brislington, in de jaren 1956-1964. de MW uitvoering (Medium Weight) was 30 feet lang (9,1 meter). Totaal zijn er +/- 1600 van deze bussen gebouwd. Deze uitvoering heeft dienst gedaan bij het busbedrijf Royal Blue uit Bournemouth.

Registratienummer 759 MDV

 

                                              -ooo-

76COM005   Commer Commando

 

Commer was een Britse producent van vrachtauto's, bestelauto's en bussen. De Commer Commando is geproduceerd vanaf 1946 en werd veel gebruikt door legers om manschappen te vervoeren. Bijzondere aan deze bus is de verhoogde achterzijde. 

Deze bus was in gebruik bij Australian Airways en had registratienummer LS-271

 

                                           -ooo-

76COM008CC   Commer Commando

 

Commer was een Britse producent van vrachtauto's, bestelauto's en bussen. De Commer Commando is geproduceerd vanaf 1946 en werd veel gebruikt door legers om manschappen te vervoeren. Bijzondere aan deze bus is de verhoogde achterzijde. Deze bus is ingezet om reclame te maken voor de Coca Cola Company. Kenteken: CC 1947

                                             -ooo-

76DB002  Duple Brittania

 

De Duple Brittania is gebouwd door Duple Coachbuilders van 1956 tot in 1962. Het is een doorontwikkelde Duple Elizabethan bus met de motor onder in de vloer. Dit model is uitgevoerd in de kleuren van Barton Nottingham, registratie nummer VHO 500.

                                                 -ooo-

76DC002   Duple Commander MKII

 

Een bus geïntroduceerd in 1964 en is gebouwd in Blackpool tot in 1972. Het design was gericht op zoveel mogelijk zicht naar buiten omdat de bus voornamelijk voor langere afstanden was bedoeld. Registratienummer HOD 39E

                                          -ooo- 

76DR003   Duple Roadmaster

 

Jaren '50 bus op basis van een Leyland Royal Tiger platform. Deed dienst voor de Wye Valley Motors Hereford.

Registratienummer HVJ 733

 

                                              -ooo-

76IRZ006   Irizar PB 

 

De Spaanse busbouwer Irizar bouwt de PB op verschillende chassis in lengtes van 12 tot 15 meter. Irizar bouwt per jaar zo'n 3500 bussen in Spanje, Marokko, Mexico, Brazilië en Zuid Afrika. Dit model is voor Bullocks uit Cheadle, Greater Manchester, registratienummer PB11 BUL.

                                               -ooo-

76PD2002   Leyland Titan PD2

 

De Leyland Titan PD2 dubbeldek bus is gebouwd van 1945 tot in 1969. De bus werd zowel voor London gebouwd als voor andere busmaatschappijen in Engeland. De Bussen in London waren korter dan de bussen die in andere gebieden in Engeland werden ingezet. Deze bus was onderdeel van de Midland Red vloot en heeft registratienummer JBC 989.

                                              -ooo-

76LRT008   Leyland Royal Tiger

 

Gebouwd in de jaren '50 door Leyland voor Standerwick busonderneming. Er werden verschillende uitvoeringen geproduceerd. Deze bus was 30 feet (9,14 meter) lang en had 41 stoelen.

Registratienummer RFV 617

 

                                                -ooo-

76MJ002    Morris J Van Windows

 

Een minibus gebouwd van 1949 tot in 1961. De minibus werd gebouwd op hetzelfde platform als de bestelauto. De J Van werd ook gebouwd als de Austin 101 waarbij alleen de styling van beide modellen verschilde. De auto had de beschikking over een 1,5 liter motor. De auto werd ook als chassis verkocht aan carrosseriebouwers die een veelheid aan uitvoeringen bouwden. Totaal zijn er ruim 48.000 gebouwd. Registratienummer LYM 295

                                                -ooo-

76SB001    Leyland Tiger Cub

 

Deze bus, ook bekend als SARO (Saunders-Roe of Anglesey) is gebouwd in de begin jaren '50. De bus had 44 stoelen en werd ingezet door Ribble bus company o.a. in het Lake district.

Registratienummer FCK 884

 

                                              -ooo-

76SB005   Leyland Tiger Cub

 

Deze bus, ook bekend als SARO (Saunders-Roe of Anglesey) is gebouwd in de begin jaren '50. De bus had 44 stoelen en werd ingezet voor Ulster Transport Authority, registratienummer PZ 4874.

                                              -ooo-

76PAN001   Plaxton Panorama

 

Gebouwd door Plaxton carrosseriebedrijf uit Scarborough in de jaren 1958- 1964. 

Deze uitvoering, begin jaren '60 registratienummer 176 DCD, was 36 feet (11 meter) lang.

 

                                               -ooo-

76SHP002   Sherpa Minibus

 

De Sherpa minibus was een ontwikkeling van Leyland, de eerste serie werd onder de naam Leyland in de markt gezet, na 1 jaar werd dat Sherpa. De Sherpa minibussen en bestelbussen werden gebouwd tussen 1974 en 1982.

Deze minibus (Sherpa 200)  van British rail, registratienummer GBT 945W is uit 1980/81.

Na 1984 werd een opvolger als Freight Rover 200 series in de markt gezet en na 1989 als Leyland Daf 200 series.

                                             -ooo-

76WFA003    Weymann Fanfare AEC

 

Deze bus is gebouwd op een AEC bodemplaat door Weymann carosserie bedrijf in 1958. De bus heeft dienst gedaan voor Neath & Cardiff Express. Registratienummer RCY 805

 

                                              -ooo-

Maak jouw eigen website met JouwWeb