1:76 Bussen

10201   AEC Regent II RT Open

 

De AEC Regent II is gebouwd van 1946 tot in 1954 op basis van de vooroorlogse Regent MkI. Totaal zijn er 4674 gebouwd met vele verschillende aanpassingen. Dit model is gebaseerd op een open bus in de uitvoering van Eastbourne Corporation welke tot in 1962 dienst hebben gedaan.

                                              -ooo-

10203  AEC Regent II RT Open

 

De AEC Regent II is gebouwd van 1946 tot in 1954 op basis van de vooroorlogse Regent MkI. Totaal zijn er 4674 gebouwd met vele verschillende aanpassingen. Dit model is gebaseerd op een open bus in de uitvoering van Eastbourne Corporation welke tot in 1962 dienst hebben gedaan.

                                              -ooo-

29902   AEC Regal 10T10

 

Bus gebouwd door AEC (Associated Equipment Company) in een serie van 266 bussen van 1938 tot in 1939. De bus had een 8,8 liter motor die 104 PK leverde. De bus werd ingezet in de London agglomeratie dienst "Greenline" en had een capaciteit van 34 zitplaatsen. Deze serie bussen werd tijdens de oorlog vooral voor militaire doelen ingezet. Na de oorlog hebben deze bussen nog gereden tot in begin van de 50ér jaren.

                                              -ooo-

20704    AEC Regal III Windover

 

De AEC Regal III Windover is gebouwd in 1949 door Windover in Huntingdon (Hendon) op een AEC Regal III Chassis. De bus werd onderdeel van de SUT (Sheffield United Tours) vloot, registratienummer KWA 724. Windover is voortgekomen uit de paardenbranche; zadels en koetsen. Daarna heeft men koetswerk gebouwd voor auto's en na de 2e wereld oorlog heeft men zich toegelegd op buscarrosseriën, brandweerwagens en taxi's. Het bedrijf is gesloten in 1956.

                                               -ooo-

23205   AEC RF Regal Four Bus MkII

 

De AEC RF MkII is een vooroorlogse bus gebouwd van 1930 tot in 1937 door AEC (Associated Equipment Company) in London. De bus werd voornamelijk ingezet voor vervoer in buitengebieden. Registratienummer MLL 798.

                                               -ooo-

30709   AEC Renown

 

Opvolger van de AEC Bridgemaster, gebouwd van 1962 tot in 1967. De bus was zo ontworpen dat met behoud van een redelijke stahoogte de bus onder lage bruggen door kon rijden. De bus was een concurrent van de Bristol Lodekka en de Dennis Loline. De bus heeft registratienummer DPP 990B en heeft gereden in de vloot van de Red Rover.

                                              -ooo-

15603   AEC RM Routemaster

 

De bekende dubbeldek bus, hier in een uitvoering voor BlackPrince.

Gebouwd door AEC (Associated Equipment Company) en de carrosseriebouwer Park Royal Vehicles tussen 1951 en 1968.

Totaal zijn er zo'n 2800 gebouwd.

Naast de gesloten bussen werden ook open bussen geproduceerd.

 

                                                -ooo-

32103   AEC RMF Routemaster

 

Een variatie van de populaire Londense dubbeldekker, bedoeld voor in de regio met special een vooringang in plaats van de standaard achteringang. De bus had een 9,8 liter Leyland dieselmotor. De bus had 72 zitplaatsen, 41 beneden en 31 boven. Dit model, registratienummer RCN 699, was onderdeel van Stevensons bus bedrijf uit Uttoxeter.

                                             -ooo-

16801    Alexander Fleetline A Type

 

De Fleetline is een concept van Daimler/Leyland waar diverse carrosseriebouwers opbouwen hebben gebouwd. Zo ook Alexander Coachworks uit Fallkirk Schotland. Deze bouwde van 1960 tot in 1971 Fleetline bussen. Met registratienummer AJT 147T heeft deze bus in de omgeving van Coventry dienst gedaan.

                                               -ooo-

22517    Alexander Y Type

 

De Alexander Y type is gebouwd van 1962 tot in 1983 door Alexander Coachworks Fallkirk Schotland. Totaal zijn er 3270 gebouwd op veel verschillende platforms. Er zijn ook variaties gebouwd die AY en AYS werden genoemd. Registratienummer FCN 633F

                                              -ooo-

20109    Bedford OB Coach

 

De Bedford OB Coach is gebouwd van 1939-1940 en van 1945-1951. Tijdens de oorlog werd het model OWB gebouwd. Totaal zijn er ruim 12.600 gebouwd met de Duple Vista Coach carrosserie. Registratienummer KSU 381.

                                              -ooo-

18713    Bedford SB Super Vega

 

De Bedford SB bussen zijn gebouwd van 1950 tot in 1986 in verschillende generaties. Dit model is van 1957 heeft nog de dubbele vooruit die in 1959 vervangen werd door een grote voorruit. Totaal zijn er van de SB 54.000 gebouwd waarvan het grootste deel geëxporteerd werd.(38.000). Registratienummer TFJ 438 en onderdeel van de Greenslades vloot.

                                            -ooo-

35701    BET 4 Bay RC Class

 

Een bus gebouwd voor British Electric Traction, een van de grootste busondernemingen in Engeland van 1895 tot 1996. Dit model, registratienummer CUV 70C, is ingezet bij de Green Line van Sevenoaks naar Windsor.

                                            -ooo-

35207    BET 6 Bay single lamp Stratford Blue

 

Gebouwd door Marshall Cambridge op een Leyland leopard chassis voor BET (British Electric Traction) die de bus inzette bij de Stratford Blue lijnen. Registratienummer CWD 33C, vloot nummer 60. Ingezet op de lijn 90A, bestemming Stratford upon Avon via Snitterfield.

                                               -ooo-

14003    Bristol Lodekka 

 

De Bristol Lodekka is gebouwd door de staatsbedrijven Bristol Commercial Vehicles en Eastern Coach Works (ECW). Totaal zijn er 5200 gebouwd van 1949 tot in 1968, voornamelijk voor regionale busondernemingen die ook staatsbedrijven waren. De bus is in licentie gebouwd door Dennis (Loline) voor niet staatsbedrijven. De bus was lager dan standaard dubbeldekkers (o.a. de Routemaster) waardoor deze voor meer route's inzetbaar was waar lagere bruggen in de route waren.

                                               -ooo-

16222   Bristol LS ECW Coach

 

De Bristol LS (Light Saloon) coach is gebouwd van 1950 tot in 1958 in Bristol. Totaal zijn er 1400 gebouwd. De bus was 30 feet (9,1 meter) lang en was uitgerust met een 5 of 6 cilinder motor. De carrosserie was gebouwd door Eastern Coach Works. Registratienummer VVF 776.

                                              -ooo-

16311   Bristol LS Bus

 

De Bristol LS (Light Saloon) bus is gebouwd van 1950 tot in 1958 in Bristol. Totaal zijn er 1400 gebouwd. De bus was 30 feet (9,1 meter) lang en was uitgerust met een 5 of 6 cilinder motor. De carrosserie was gebouwd door Eastern Coach Works. Registratienummer YHY 79.

                                               -ooo-

16225    Bristol MW/LS Coach

 

De Bristol MW (Medium Weight) is gebouwd van 1956 tot in 1964 in Brislington, Bristol. Er zijn bijna 2000 van deze bussen gebouwd. De bus was 30 feet (9,1 meter) lang. Dit model, registratienummer URB 559, heeft dienst gedaan bij Midland General.

                                               -ooo-

29507    Bristol RE Panorama Coach

 

De Bristol RE Panorama Coach is gebouwd van 1962 tot in 1982. Op het Bristol RE chassis werden verschillende carrosserieën gebouwd. Dit model is een Plaxton Panorama, registratienummer ADG 334K, en heeft dienst gedaan bij Black & White.

                                              -ooo-

29406    Bristol RELH Coach

 

De Bristol RE series werden gebouwd van 1962 tot 1982. Totaal zijn er 4629 gebouwd in 5 varianten. Dit model, registratienummer PFE 715K, is een LH variant; 36 foot lang (L) en hoog (H).

                                             -ooo-

18610    Bristol VRIII Open Top

 

De Bristol VR bussen zijn gebouwd in meerdere generaties van 1968 tot in 1981. Totaal zijn er 4531 gebouwd. Dit model de VR mark III, registratienummer UFX 857S, is vanaf 1974 gebouwd. De carrosserie is gebouwd door Eastern Coach Works.

                                               -ooo-

26411    Daimler CW Utility Bus

 

Daimler was de op een na grootste bouwer van bussen voor openbaar vervoer, met name dubbeldekkers. Dit model, registratienummer HMA 157, heeft dienst gedaan bij S.H.M.D. Board (Stalybridge, Hyde, Mossley & Dukinfield Tramways & Electricity Board).

                                             -ooo-

27901    Daimler DMS 1 DR Open Top

 

Daimler DMS 1 DR Open Top is een fleetline bus gebouwd van 1960 tot in 1980. Dit model, registratienummer KJD 58P, heeft dienst gedaan in London als sightseeing tour bus. De originele bus, waar dit model van is afgeleid, is te zien in het London Transport Museum.

                                               -ooo-

25812   Daimler Fleetline DMS with Flush Rear

 

De Daimler fleetline is gebouwd van 1960 tot 1980. Van 1970 tot 1978 was dit model de standaard London dubbeldekker. Dit model heeft een gesloten achterzijde en heeft dienst gedaan in Carlisle en het Lake District, registratienummer OJD 203R.

                                             -ooo-

18010    Daimler Fleetline

 

De Daimler fleetline is gebouwd van 1960 tot 1980. Van 1970 tot 1978 was dit model de standaard London dubbeldekker. Dit model, registratienummer OCX 504F, heeft dienst gedaan in Huddersfield en omgeving.

                                             -ooo-

26207    Guy Arab MkI

 

De Guy Arab MkI is gebouwd van 1933 tot in 1942. In opdracht van de Britse overheid werden het ontwerp aangepast om schaarse materialen, zoals aluminium, te vervangen door andere materialen. Hierdoor werd de bus 20% zwaarder. Totaal zijn er 2700 gebouwd in Kings Heath Birmingham. Na de oorlog zijn volgende generaties gebouwd. Registratienummer HHW 14

                                              -ooo-

26311    Guy Arab MkII

 

De Guy Arab MkII is gebouwd tijdens de 2e wereld oorlog. de verschillen met de MkI betreffen allen de lengte van de bus. De MkI is 26 feet lang en de MkII 26 feet en 9 inches. Tijdens de oorlog was een gebrek aan vele materialen en ook motoren. Om te kunnen voldoen aan de vraag werden verschillende motoren gebruikt, om die goed te kunnen inbouwen werd de motorkap verlengd. Hierdoor kon men alle beschikbare motoren inbouwen. Ook te zien is dat de plaatsing van de voorlichten lager geplaatst zijn. Registratienummer CKG 505.

                                                -ooo-

30511    Guy GS Special

 

Guy Motors uit Wolverhampton bouwde buiten dubbel dek bussen ook single dek bussen. De GS is gebouwd van 1953 tot 1961. Dit model, registratienummer MXX 371, heeft dienst gedaan bij Stevenson's busbedrijf.

                                             -ooo-

12111    Harrington Cavalier

 

Thomas Harrington & Sons was een carrosseriebouwer uit Hove Sussex die van 1897 tot in 1966 voertuigen heeft gebouwd, voornamelijk bussen. Dit model de Harrington Cavalier, registratienummer 1175 CD, is gebouwd in de periode 1959-1965. Totaal zijn er 359 gebouwd op verschillende platforms, voornamelijk AEC en Leyland. De meeste zijn gebouwd als 30 of 31,5 ft. Na een wetswijziging mochten ook 36 ft bussen gebouwd worden.

                                               -ooo-

12204    Harrington Grenadier

 

Door Thomas Harrington & Sons gebouwde bus die erg leek op de Harrington Cavalier. Met name waren er verbeteringen op het gebied van passagier comfort en veiligheid. In de periode 1963 tot in 1966 zijn er 192 gebouwd, in 3 lengte maten 31, 33 en 36 ft. In 1966 werd de fabriek gesloten en verdween de merknaam Harrington. Dit model heeft een "roof destination box".

                                              -ooo-

28603    Leyland Atlantean GM Standard

 

De Leyland Atlantean is gebouwd van 1958 tot in 1986 in verschillende generaties. Dit model, registratienummer A658 HNB van de GM (Greater Manchester) vloot, is van de 2e generatie waarin meer licht metaal gebruikt is om de carrosserie op te bouwen. In 1968 bij de vorming van British Leyland werden de busactiviteiten van Leyland, Bristol en Daimler samengevoegd waarbij het Daimler merk verdween. Totaal zijn er zo'n 15.000 Atlantean bussen gebouwd.

                                              -ooo-

14606    Leyland National MkI Short

 

De Leyland National is gebouwd van 1972 tot in 1985, de MkI van 1972 tot 1979. Dit model, registratienummer YPL 430T is een Chiltern bus een busbedrijf uit High Wycombe.

                                             -ooo-

99647   Leyland National MkI

 

De Leyland National is gebouwd van 1972 tot in 1985, de MkI van 1972 tot 1979. Dit model, registratienummer MOD 823P, heeft dienst gedaan voor British rail en heeft een aanhanger voor bagage.

                                              -ooo-

11111   Leyland RTL

 

De Na-oorlogse dubbeldekker die met een stalen carrosserie was uitgevoerd. Door problemen bij AEC om na de oorlog voldoende bussen te kunnen bouwen heeft London transport een dikke 2000 Leyland RTL laten bouwen van 1945 tot in 1954. Dit model, registratienummer OLD 601, werd ingezet in landelijke gebieden.

                                              -ooo-

18302    Leyland Tiger TS8

 

De Leyland Tiger TS bussen werden gebouwd van 1927 tot in 1942 in verschillende generaties. Dit model is een TS8 half cab die gebaseerd is op de Leyland Titan TD5 dubbel dekker. Deze bus is gebouwd midden in de 30ér jaren en heeft dienst gedaan bij Sunderland District Omnibus Company, fleetnummer 159 met registratienummer DPT 848.

                                              -ooo-

20901   Leyland Tiger PS1 Windover

 

De Leyland Tiger PS1 werd gebouwd van 1946 tot in 1968, de bussen waren nieuw ontwikkeld maar technisch en indeling was nog veel van de vooroorlogse bussen aanwezig, zoals een motorcompartiment met de bestuurder ernaast. Het model werd ook veel geëxporteerd. In Engeland werd de ondervloer bus steeds meer ingezet omdat het meer zitplaatsen bood. Dit model met registratienummer CHE 852 is uitgevoerd in de kleuren van Yorkshire Traction bus bedrijf.

                                              -ooo-

27202 DA    Leyland Titan TD1 Open Staircase

 

De Leyland Titan TD1 is gebouwd van 1927 tot in 1931. De carrosserie was de eerste "Lowbridge" dubbeldekker en werd veel nagebouwd door andere busbouwers. de bus was 25 feet lang (7,6 meter) en had 48 passagiersstoelen aan boord. De bus was uitgerust met een V6 6,8 liter motor en had luchtbanden. Met luchtbanden mocht men 20 mph rijden i.p.v. 12 mph met massieve banden. Vanaf 1929 werd ook een TD1 gebouwd met gesloten trap. Totaal zijn er 2352 gebouwd. Registratienummer CM 8075.

                                              -ooo-

27309    Leyland Titan TD1 Closed Staircase

 

De Leyland Titan TD1 is gebouwd van 1927 tot in 1931. De carrosserie was de eerste "Lowbridge" dubbeldekker en werd veel nagebouwd door andere busbouwers. de bus was 25 feet lang (7,6 meter) en had 48 passagiersstoelen aan boord. De bus was uitgerust met een V6 6,8 liter motor en had luchtbanden. Met luchtbanden mocht men 20 mph rijden i.p.v. 12 mph met massieve banden. Vanaf 1929 werd ook een TD1 gebouwd met gesloten trap. Totaal zijn er 2352 gebouwd. Registratienummer UB 5746.

                                                -ooo-

28821    Leyland Titan (2 Door)

 

De Leyland Titan, niet te verwarren met de Titan TD 1, is een dubbeldek bus die gebouwd is van 1978 tot in 1984. Oorspronkelijk was het de bedoeling om de bus B15 te noemen, echter men koos voor Titan. De carrosserie werd gebouwd door Park Royal Vehicles. Dit model, registratienummer A861 SUL, deed dienst in de stad St. Ives in Cornwall.

                                              -ooo-

25403     MCW Fleetline Manchester Style

 

MCW (Metro Cammell Weymann) was een Britse carrosseriebouwer die op een chassis van Daimler de Fleetline Manchester style heeft gebouwd. Dit model, registratienummer JKG 477F, heeft dienst gedaan in Cardiff. De Fleetline bussen werden gebouwd tussen 1960 en 1983. Vanaf 1975 werden de bussen gebouwd op een Leyland chassis.

                                               -ooo-

24902    Plaxton Beaver Minibus

 

De Plaxton Beaver is gebouwd van 1987 tot in 2011 in Pilsley tot 1991, daarna in Scarborough en vanaf 1995 in Anston. Oorspronkelijk in de markt gezet als Reeve Burgess Beaver, een bedrijf overgenomen door Plaxton. Gebouwd op een Mercedes Benz platform. Registratienummer F246 MVW

                                               -ooo-

26610    Plaxton Paramount 3500

 

De Plaxton Paramount 3500 is gebouwd van 1982 tot in 1992. De Paramount 3500 is 3,5 meter hoog, er werd ook een 3200 gebouwd. De bus had een lengte van 12 meter, enkele 11 meter bussen zijn ook gebouwd. Dit model, registratienummer 39 EYD, heeft dienst gedaan voor de East Yorkshire buscompany.

                                            -ooo-

20640    Plaxton Pointer Dart

 

De Plaxton Pointer Dart is gebouwd in Scarborough door Plaxton. De bus is ook bekend als Reeve Burgess Pointer, als Dennis Pointer en als Alexander Pointer. De bussen zijn gebouwd van 1989 tot in 2006. Registratienummer P628 CGM

                                               -ooo-

35803    Plaxton SLF Dart MkI

 

Na financiële problemen werd in 1989 een nieuwe koers ingeslagen door Plaxton. Op de SFL werd door Dennis de Dart ontwikkeld. Een populaire bus. Dit model, registratienummer P230 MKL, heeft dienst gedaan in Maidstone & District.

                                              -ooo-

24325   Weymann D/P BET Bus

 

Vanaf 1925 heeft het Franse bedrijf Weymann een bedrijf opgezet in Engeland om het concept van lichtgewicht carrosserieën in licentie te verkopen in Engeland. Vanaf 1929 worden ook in eigen bedrijf bus carrosserieën gebouwd. Op chassis van AEC en Leyland worden zowel single deck als dubbel deck bussen gebouwd. In 1932 gaat Weymann op in MCW (Metropolitan Cammell-Weymann Motor Bodies Ltd). Na de oorlog wordt de productie fors opgevoerd en in 1948 bouwde MCW zo'n 2000 bussen. Registratienummer VWN 13.

                                              -ooo-

29803    Wright Pathfinder Dennis Lance

 

De Wright Pathfinder is gebouwd van 1993 tot in 1995 door Wrightbus. Totaal zijn er 95 gebouwd. Dit model, registratienummer M141 FAE was een onderdeel van de Badgerline uit Bristol en omgeving.

                                             -ooo-