Lledo Vanguards Modellen

VA 1000  Ford Anglia 105E

 

De Ford Anglia is gebouwd in meerdere generaties van 1939 tot in 1967 in Dagenham Engeland. Dit model is van de 4e generaties gebouwd van 1959 tot 1967. Er zijn ruim 1 miljoen auto's gebouwd in verschillende carrosserie varianten. De auto woog 737 kg en was uitgerust met een 1,0 liter motor. schaal 1/43.

                                              -ooo-

VA 2000  Volkswagen Beetle Cabriolet

 

De VW Beetle (Kever) is een Duitse "volks" auto ontwikkeld door Ferdinand Porsche en is gebouwd van 1937 tot in 2003 in vele generaties in vele landen in de wereld. Totaal zijn er meer dan 21 miljoen gebouwd. Dit model is een cabriolet. Schaal 1/43.

                                              -ooo-

VA 3000  Austin A40 Van

 

De Austin A40 Van is gebouwd van 1947 tot in 1956. De Austin A40 werd in vele carrossie varianten gebouwd. Het merk werd in 1952 samengevoegd met o.a. Morris, de grootste concurrent voor Austin, in de BMC (British Motor Corporation). Hierdoor werden design vaak samengedaan en begonnen de auto's van beide merken op elkaar te lijken. Dit model is in de uitvoering van Ransomes lawn mowers, schaal 1/43.

                                               -ooo-

VA 3007  Austin A40 Van

 

De Austin A40 Van is gebouwd van 1947 tot in 1956. De Austin A40 werd in vele carrossie varianten gebouwd. Het merk werd in 1952 samengevoegd met o.a. Morris, de grootste concurrent voor Austin, in de BMC (British Motor Corporation). Hierdoor werden design vaak samengedaan en begonnen de auto's van beide merken op elkaar te lijken. Dit model is in de uitvoering van Bulmer's Cider, schaal 1/43.

                                               -ooo-

VA 4000  Ford Anglia 105E Van

 

De Ford Anglia is gebouwd in meerdere generaties van 1939 tot in 1967 in Dagenham Engeland. Dit model is van de 4e generaties gebouwd van 1959 tot 1967. Er zijn ruim 1 miljoen auto's gebouwd in verschillende carrosserie varianten. Dit model is een Panel Van in de uitvoering van Royal Mail, schaal 1/43.

                                              -ooo-

VP 4-1003  Ford Anglia 105E Van

 

De Ford Anglia is gebouwd in meerdere generaties van 1939 tot in 1967 in Dagenham Engeland. Dit model is van de 4e generaties gebouwd van 1959 tot 1967. Er zijn ruim 1 miljoen auto's gebouwd in verschillende carrosserie varianten. Dit model is een Panel Van in de uitvoering van St. Kew Dairy Farm, schaal 1/43. Exemplaar: #1343/2000.

                                              -ooo-

 

VP 4-1XXX  Ford Anglia 105E Van

 

 

De Ford Anglia is gebouwd in meerdere generaties van 1939 tot in 1967 in Dagenham Engeland. Dit model is van de 4e generaties gebouwd van 1959 tot 1967. Er zijn ruim 1 miljoen auto's gebouwd in verschillende carrosserie varianten. Dit model is een Panel Van in de uitvoering van Enfield Garage's Pageant of Motoring 2005.

                                               -ooo-

VA 5002   Triumph Herald

 

De Triumph Vitesse saloon is gebouwd in Coventry van 1962 tot en met july 1971. Totaal zijn er zo'n 36.000 saloons gebouwd in 3 generaties. Ook zijn er 16.000 cabriolets van dit model gebouwd. Schaal 1/43.

                                              -ooo-

VA 6002  Ford Thames Trader Van

 

De Ford Thames Trader is een truck die in Dagenham Engeland gebouwd is van 1957 tot in 1965. De vrachtauto werd gebouwd als box van, tanker en als pick-up en was beschikbaar in verschillende lengte varianten. Het laadvermogen varieerde van 2 tot 7 ton. Dit model is in de uitvoering van Brooke Bond Tea. Schaal 1/64.

                                               -ooo-

VA 6003  Ford Thames Trader Van

 

De Ford Thames Trader is een truck die in Dagenham Engeland gebouwd is van 1957 tot in 1965. De vrachtauto werd gebouwd als box van, tanker en als pick-up en was beschikbaar in verschillende lengte varianten. Het laadvermogen varieerde van 2 tot 7 ton. Dit model is in de uitvoering van Pickfords Removers & Storers. Exemplaar: #3751/7500

                                            -ooo-

VA 7000  Bedford Type S Tanker

 

De Bedford Type S vrachtwagen is gebouwd in Engeland van 1950 tot in 1959. De Vrachtwagen had de bijnaam: Big Bedford. De vrachtauto werd in vele verschillende opbouwen voorzien door carrosserie bouwers waaronder tankwagens, brandweerwagens, leger voertuigen etc. De vrachtauto had standaard een 4,9 liter Bedford benzine motor, maar daarnaast kon men ook kiezen uit Perkins en Leyland diesel motoren. Dit model is in de uitvoering van Regent Petrol, schaal 1/64

                                              -ooo-

VA 7002  Bedford Type S Tanker

 

De Bedford Type S vrachtwagen is gebouwd in Engeland van 1950 tot in 1959. De Vrachtwagen had de bijnaam: Big Bedford. De vrachtauto werd in vele verschillende opbouwen voorzien door carrosserie bouwers waaronder tankwagens, brandweerwagens, leger voertuigen etc. De vrachtauto had standaard een 4,9 liter Bedford benzine motor, maar daarnaast kon men ook kiezen uit Perkins en Leyland diesel motoren. Dit model is in de uitvoering van Pickfords, schaal 1/64, exemplaar #6878/7500.

                                              -ooo-

VA 8010  Bedford Type S Box Van

 

De Bedford Type S vrachtwagen is gebouwd in Engeland van 1950 tot in 1959. De Vrachtwagen had de bijnaam: Big Bedford. De vrachtauto werd in vele verschillende opbouwen voorzien door carrosserie bouwers waaronder tankwagens, brandweerwagens, leger voertuigen etc. De vrachtauto had standaard een 4,9 liter Bedford benzine motor, maar daarnaast kon men ook kiezen uit Perkins en Leyland diesel motoren. Dit model is in de uitvoering van J. Sainsbury, schaal 1/64.

                                               -ooo-

VA 9000  Ford Thames Trader Tanker

 

De Ford Thames Trader is een truck die in Dagenham Engeland gebouwd is van 1957 tot in 1965. De vrachtauto werd gebouwd als box van, tanker en als pick-up en was beschikbaar in verschillende lengte varianten. Het laadvermogen varieerde van 2 tot 7 ton. Dit model is een tanker in de uitvoering van North Eastern Gas Board. Schaal 1/64.

                                               -ooo-

VA 10001  Morris Minor Traveller

 

Ontwikkeld in 1952 als de Morris Minor Estate en in de markt gezet als Morris Minor Traveller gebouwd vanaf 1953 . De carrosserie werd gebouwd in de MG fabriek in Abingdon omdat men daar nog kon werken met een houten en stalen frame. Daarna werd het casco vervoerd naar Cowley Oxford en verder afgebouwd.

                                              -ooo-

VA 11005  Morris Minor Van

 

De Morris Minor is gebouwd van 1948 tot in 1971 in grote aantallen in 2 generaties. Dit model is van de 2e generatie, eenvoudig te herkennen aan de voorruit die uit een stuk gemaakt is, bij de eerste generatie was de voorruit nog gemaakt met een middenspijl. Van de bestelauto en pickup samen zijn zo'n 260000 auto's gebouwd. Dit model is in de uitvoering van RAC de Engelse wegenwacht. Schaal 1/43.

                                              -ooo-

VA 11017  Morris Minor Van

 

De Morris Minor is gebouwd van 1948 tot in 1971 in grote aantallen in 2 generaties. Dit model is van de 2e generatie, eenvoudig te herkennen aan de voorruit die uit een stuk gemaakt is, bij de eerste generatie was de voorruit nog gemaakt met een middenspijl. Van de bestelauto en pickup samen zijn zo'n 260000 auto's gebouwd. Dit model is in de uitvoering van Hoover Service. Exemplaar #3301/5100.

                                             -ooo-

VA 12001  VW Kever

 

De VW Kever is geproduceerd van 1937 tot in 2003 in vele generaties. Totaal zijn er meer dan 21 miljoen gebouwd in o.a. Duitsland, België, Mexico, en nog diverse andere landen. Basis ontwerp is gemaakt door Ferdinand Porsche in opdracht van Adolf Hitler.

                                               -ooo-

VA 13015  Austin Mini 

 

Een populaire auto die gebouwd werd van 1959 tot in 1993 onder meerdere merk namen. Naast de Austin Mini werd ook de Morris Mini gebouwd. De merknaam Mini ontstond in de 70ér jaren. De auto was succesvol in de rallysport en goedkoop en werd daardoor erg populair bij de jongere sportieve autorijder. De Cooper uitvoering betrof een opgevoerde motor voor de motorsport. Het merk Mini werd door BMW opnieuw met succes in de markt gezet. Exemplaar #0722/1000.

                                            -ooo-

VP14-1001  Austin Mini Van

 

De minibus was een commerciële bestelwagen met een laadvermogen van ¼ ton. Gebouwd op het langere Traveller-chassis, maar zonder zijruiten, bleek het in 1960 Groot-Brittannië populair als een goedkoper alternatief voor de auto: het werd geclassificeerd als een bedrijfsvoertuig en als zodanig geen omzetbelasting.  De Mini Van werd in 1978 omgedoopt tot Mini 95, het nummer dat het bruto voertuiggewicht van 0,95 ton vertegenwoordigt. 521.494 werden gebouwd. Model onderdeel van 2 pak St. Kew Dairy Farm.

                                                -ooo-

VA 15000  Thames Trader Dropside

 

De Ford Thames Trader is een truck die in Dagenham Engeland gebouwd is van 1957 tot in 1965. De vrachtauto werd gebouwd als box van, tanker en als dropside en was beschikbaar in verschillende lengte varianten. Het laadvermogen varieerde van 2 tot 7 ton. Dit model is in de uitvoering van melk promotie: Drinka Pinta Milka Day. Lading melkbussen en kratten. Schaal 1/64.

                                              -ooo-

VA 15002  Thames Trader Dropside

 

De Ford Thames Trader is een truck die in Dagenham Engeland gebouwd is van 1957 tot in 1965. De vrachtauto werd gebouwd als box van, tanker en als dropside en was beschikbaar in verschillende lengte varianten. Het laadvermogen varieerde van 2 tot 7 ton. Dit model is in de uitvoering van Guinness, schaal 1/64. Lading biervaten en kratten. Exemplaar #4849/5000.

                                               -ooo-

VA 16000  Commer Dropside

 

Commer was een Britse autofabrikant met het gelijknamig automerk, die bestel- en vrachtauto’s produceerde gedurende de periode 1905-1979 in Luton. In 1931 trad het bedrijf toe tot de Rootes-groep. Vanaf 1964 kocht het Amerikaanse Chrysler Concern Rootes in gedeelten op, waardoor de merknaam Commer langzaamaan op de producten werd vervangen door de Amerikaanse merknaam Dodge. De laatste Commer verscheen in 1970. Dit model is in de uitvoering van Carlsberg, schaal 1/64. 

                                              -ooo-

VA 16007  Commer Dropside

 

Commer was een Britse autofabrikant met het gelijknamig automerk, die bestel- en vrachtauto’s produceerde gedurende de periode 1905-1979 in Luton. In 1931 trad het bedrijf toe tot de Rootes-groep. Vanaf 1964 kocht het Amerikaanse Chrysler Concern Rootes in gedeelten op, waardoor de merknaam Commer langzaamaan op de producten werd vervangen door de Amerikaanse merknaam Dodge. De laatste Commer verscheen in 1970. Dit model is in de uitvoering van Hong Kong Electric Co Ltd, schaal 1/64. Exemplaar #0365/3000.

                                              -ooo-

VA 17000  Austin A35 Van

 

De Austin A-35 is een kleine auto die door Austin gebouwd is van 1956 tot in 1968. De auto werd gebouwd als saloon, estate, coupe en van. Totaal zijn er van alle varianten samen zo'n 280000 gebouwd. De auto werd uitgerust met een 948CC of 1098CC motor. Dit model is uitgevoerd in de kleuren van de RAC Road service, schaal 1/43.

                                              -ooo-

VA 18003  Leyland Comet Box Van

 

De Leyland Comet is een serie vrachtauto's gebouwd door Leyland Trucks in meerdere generaties van 1947 tot in 2015. Dit model is van de eerste generatie en uitgevoerd met een "neus" carrosserie waarbij de motor voor de chauffeur was geplaatst. Dit model is gebouwd tot in 1952 waarna de motor onder de chauffeur werd geplaatst.(Cabover) Dit model is uitgevoerd als Box Van voor Tate & Lyle's, schaal 1/64. Exemplaar #3247/5000.

                                            -ooo-

VA 19002  Rover P4

 

De Rover P4 is een serie middenklasse luxe salon auto's. P4 is de benaming die in de fabriek werd gebuikt, in de markt werden de auto's verkocht en bekend als 60, 75 of 90 of 110. Type nummer is afhankelijk van de aanwezige motor en het bouwjaar. Totaal zijn er in de jaren 1949-1964 130000 gebouwd in Solihull van de Rover P4. Schaal 1/43.

                                             -ooo-

VA 20001  Leyland Comet Tanker

 

De Leyland Comet is een serie vrachtauto's gebouwd door Leyland Trucks in meerdere generaties van 1947 tot in 2015. Dit model is van de eerste generatie en uitgevoerd met een "neus" carrosserie waarbij de motor voor de chauffeur was geplaatst. Dit model is gebouwd tot in 1952 waarna de motor onder de chauffeur werd geplaatst.(Cabover) Dit model is uitgevoerd als tanker voor National Benzole Mixture.

                                            -ooo-

VA 21006  Ford Perfect 100E

 

De Ford Perfect 100E is in Dagenham in Engeland gebouwd van 1953 tot in 1959. De auto werd gebouwd als saloon, Estate en Van. De auto was uitgerust met een 1,2 liter motor die 36PK leverde. De auto werd ook geassembleerd in Ierland, Australië en Nieuw Zeeland. Totaal zijn er 100.000 gebouwd.

                                             -ooo-

VA 22001  Reliant Regal

 

Er is in 1965 een testmodel geweest van deze driewieler voor de AA(Britse wegenwacht). De auto had een carrosserie van versterkt glasvezel. In Engeland mocht men deze auto rijden met een motor rijbewijs. Dit model is een, voor de AA, gerestaureerde nagebouwde replica van de 1965 auto. Na restauratie is de auto in een automuseum terecht gekomen.

                                             -ooo-

VA 23003  Austin A35

 

De Austin A-35 is een kleine auto die door Austin gebouwd is van 1956 tot in 1968. De auto werd gebouwd als saloon, estate, coupe en van. Totaal zijn er van alle varianten samen zo'n 280000 gebouwd. De auto werd uitgerust met een 948CC of 1098CC motor.

                                              -ooo-

VA 24000  Karrier Bantam Boxback

 

Karrier was een merknaam van Clayton & Co een producent van bussen en vrachtauto's in Huddersfield, West Yorkshire Engeland. Het bedrijf heeft bestaan van 1904 tot in 1934 waarna het vanwege faillissement in handen kwam van de Rootes group die ook de Commer vrachtauto's bouwde. De Bantam serie trucks zijn gebouwd van 1933 tot in de 70ér jaren. Dit model is een MkIII uit de 50ér jaren. Dit model is in de uitvoering van Rail Express parcels, schaal 1/64.

                                               -ooo-

VA 26000  Hillman Imp

 

De Hillman Imp was een compacte auto gebouwd van 1963 tot in 1976 in het Schotse Linwood door de Rootes group. De auto had een 0,8 of 1,0 liter motor. De auto was in de markt gezet als concurrent van de succesvolle mini. Totaal zijn er 440.000 gebouwd. Rootes group werd overgenomen door Chrysler. De auto was geen succes en het bedrijf verloor veel geld.

                                              -ooo-

VA 27000  Rover 2000

 

De Rover P6-serie (genoemd als de 2000, 2200 of 3500, afhankelijk van de cilinderinhoud) was een sedan auto geproduceerd door Rover en vervolgens British Leyland van 1963 tot 1977 in Solihull, West Midlands, Engeland. De eerste P6 gebruikt een 2,0 L motor speciaal ontworpen voor de P6. Hoewel het model tegen het einde van 1963 werd aangekondigd, was de auto sinds het begin van het jaar in "pilotproductie", waardoor de leveringen onmiddellijk konden beginnen. Van dit model (2000) zijn er ruim 208.000 gebouwd.

                                              -ooo-

VA 28000  Commer Boxback

 

Commer was een Britse autofabrikant met het gelijknamig automerk, die bestel- en vrachtauto’s produceerde gedurende de periode 1905-1979 in Luton. In 1931 trad het bedrijf toe tot de Rootes-groep. Vanaf 1964 kocht het Amerikaanse Chrysler Concern Rootes in gedeelten op, waardoor de merknaam Commer langzaamaan op de producten werd vervangen door de Amerikaanse merknaam Dodge. De laatste Commer verscheen in 1970. Dit model is in de uitvoering van Shell Electrical Oil Service, schaal 1/64.

                                                -ooo-

VA 28001  Commer Boxback

 

Commer was een Britse autofabrikant met het gelijknamig automerk, die bestel- en vrachtauto’s produceerde gedurende de periode 1905-1979 in Luton. In 1931 trad het bedrijf toe tot de Rootes-groep. Vanaf 1964 kocht het Amerikaanse Chrysler Concern Rootes in gedeelten op, waardoor de merknaam Commer langzaamaan op de producten werd vervangen door de Amerikaanse merknaam Dodge. De laatste Commer verscheen in 1970. Dit model is in de uitvoering van Green Shield Stamps, schaal 1/64. Exemplaar #2274/5000.

                                              -ooo-

VA 31000  Karrier Dropside

 

Karrier was een merknaam van Clayton & Co een producent van bussen en vrachtauto's in Huddersfield, West Yorkshire Engeland. Het bedrijf heeft bestaan van 1904 tot in 1934 waarna het vanwege faillissement in handen kwam van de Rootes group die ook de Commer vrachtauto's bouwde. De Bantam serie trucks zijn gebouwd van 1933 tot in de 70ér jaren. Dit model is een MkIII uit de 50ér jaren. Dit model is in de uitvoering van Whitbread en is onderdeel van 2 pak WV2002, #1335/5000.

                                                    -ooo-

VA 31001  Karrier Dropside

 

Karrier was een merknaam van Clayton & Co een producent van bussen en vrachtauto's in Huddersfield, West Yorkshire Engeland. Het bedrijf heeft bestaan van 1904 tot in 1934 waarna het vanwege faillissement in handen kwam van de Rootes group die ook de Commer vrachtauto's bouwde. De Bantam serie trucks zijn gebouwd van 1933 tot in de 70ér jaren. Dit model is een MkIII uit de 50ér jaren. Dit model is in de uitvoering van Corona , schaal 1/64. Exemplaar #0627/3000.

                                               -ooo-

VA 32000  Bedford Type S Dropside

 

De Bedford Type S vrachtwagen is gebouwd in Engeland van 1950 tot in 1959. De Vrachtwagen had de bijnaam: Big Bedford. De vrachtauto werd in vele verschillende opbouwen voorzien door carrosserie bouwers waaronder tankwagens, brandweerwagens, leger voertuigen etc. De vrachtauto had standaard een 4,9 liter Bedford benzine motor, maar daarnaast kon men ook kiezen uit Perkins en Leyland diesel motoren. Dit model is in de uitvoering van Whitbread en is onderdeel van 2 pak WV2002, #1335/5000.

                                                    -ooo-

VP 33-1001  Ford Thames 300E Van

 

De Ford 300E Thames Van is gebaseerd op de Ford Anglia en is gebouwd in Dagenham Engeland van 1954 tot in 1961. De bestelwagen was uitgerust met een 1.2 liter motor. Totaal zijn er ruim 196000 gebouwd. Dit model is uitgevoerd als St. Kew Dairy Farm, onderdeel van een Lledo 2 set samen met LP811002.

                                               -ooo-

VA 34000  Ford Capri 109E

 

De Ford Consul Capri 109E was een tweedeurs coupéversie van de Classic Ford Consul sedan, gebouwd van 1962 tot in 1964 door Ford in Dagenham Engeland. Aanvankelijk was de auto uitgerust met een 1340 cc motor met drie hoofdlagers (model 109E) die veel problemen kende, later kwam een verbeterde 1498 cc motor beschikbaar (model 116E). Totaal zijn er 19400 exemplaren gebouwd waarvan het merendeel werd geëxporteerd.

                                               -ooo-

VA 35000  Ford Classic 109E

 

De Ford Classic 109E (Consul) was een tweedeurs sedan gebouwd door Ford in Dagenham Engeland. De Classic (en aanverwante consul Capri) had in de rechtsgestuurde thuismarkt Ford-code 109E in de jaren 1961-1962. Aanvankelijk was de auto uitgerust met een 1340 cc motor met drie hoofdlagers (model 109E) die veel problemen kende, later kwam een verbeterde 1498 cc motor beschikbaar (model 116E).

                                             -ooo-

VA 36000  Commer Flatbed

 

Commer was een Britse autofabrikant met het gelijknamig automerk, die bestel- en vrachtauto’s produceerde gedurende de periode 1905-1979 in Luton. In 1931 trad het bedrijf toe tot de Rootes-groep. Vanaf 1964 kocht het Amerikaanse Chrysler Concern Rootes in gedeelten op, waardoor de merknaam Commer langzaamaan op de producten werd vervangen door de Amerikaanse merknaam Dodge. De laatste Commer verscheen in 1970. Dit model is in de uitvoering van Pickfords Express Haulage. Schaal 1/64.

                                              -ooo-

VA 38000  Vauxhall Victor

 

De Vauxhall Victor is een grote gezinsauto die van 1957 tot 1976 door Vauxhall werd geproduceerd in meerdere generaties. Dit model, de originele eerste generatie Vauxhall Victor geïntroduceerd op 28 februari 1957, kreeg de code F-serie en er werden meer dan 390.000 exemplaren gebouwd. Naast de saloon, deze uitvoering, werd ook een Estate (stationwagen) gebouwd. De auto was uitgerust met een 1,5 liter motor die 55 PK leverde.

                                             -ooo-

VA 40001  Singer Chamois

 

Singer Motors Limited was een Brits motorvoertuigfabrikant, oorspronkelijk een fietsenfabrikant opgericht als Singer & Co door George Singer in 1874 in Coventry, Engeland. Naast de fietsenproductie maakte vanaf 1901 Singer Motor Co auto's en bedrijfsvoertuigen. In 1955 verkeerde het bedrijf in financiële moeilijkheden en het jaar daarop kochten de Rootes Brothers het. Het merk Singer ging op in hun Rootes Group en dit model is gebouwd van 1965 tot in 1970 en had veel gelijkenis met de Hillman Imp ook een merk van de Rootes groep. Exemplaar #7560/9000.

                                              -ooo-

VA 41000  Ford Cortina MkII GT

 

De Ford Cortina is een model van de autofabrikant Ford dat destijds werd gemaakt in de fabriek in Dagenham. De naam Cortina is afgeleid van de wintersportplaats Cortina d'Ampezzo. De auto werd in meerdere generaties gebouwd van 1962 tot in 1982. Dit model is van de tweede generatie, gebouwd van 1966 tot in 1970. Registratienummer SNO 266D.

                                             -ooo-

VA 44007  Austin A60 Cambridge

 

De Austin A60 Cambridge is gebouwd tussen 1961 en 1969. Het was een populaire auto, totaal zijn en 276.000 van geproduceerd. De auto had een 1,6 liter motor die 61 PK leverde. Het was ook een populaire auto om als taxi te gebruiken, vooral in Hong Kong. Dit model is uitgevoerd in groen met licht groene streep op de flanken, registratienummer RVP 238. Exemplaar #2916/3100.

                                            -ooo-

VA46003  Ford Zephyr 6 MkIII

 

De Ford Zephyr 6 MkIII is de derde generatie Ford Zephyr, gebouwd in Dagenham van 1962 tot in 1966. De auto werd gebouwd als 4 deur saloon en 5 deur estate. De estate werd omgebouwd door Abbotts uit Farnham. Totaal zijn er 105.000 gebouwd. De auto was uitgerust met een 2,5 liter motor. Dit model is uitgevoerd als police auto met registratienummer DDR 71C. Exemplaar #2455/5000.

                                            -ooo-

VA 48001  Morris 1300

 

De Morris 1300 was een populaire kleine familiewagen die gebouwd is door BMC (British Motor Corporation) in meerdere generaties van 1963 tot in 1974. Dit model is van de 2e generatie gebouwd van 1967 tot in 1971. De auto werd zowel als Austin 1300 en als Morris 1300 verkocht. De auto was uitgerust met een 1275 cc motor. Het model had ook varianten in de merker Kestrel, MG, Riley, Van den Plas en Wolseley. 

                                               -ooo-

VA 49002  Jaguar E-type Roadster

 

Jaguar E-type series 1 gebouwd van 1961 tot in 1968, totaal zijn er ongeveer 38.000 geproduceerd.

De twee zitter kende een aantal, voor die tijd, revolutionaire onderdelen zoals schijfremmen.

De motortype's 3,8- en 4,2 liter waren snel.

Registratienummer AVF 299

                                              -ooo-

VA 50003  MG A Roadster Open Top

 

MG is een Engelse bouwer uit Oxford, later verhuisd naar Longbridge Birmingham, van sportwagens vanaf 1924. In 1952 is MG een onderdeel geworden van BMC (British Motor Corporation LTD). Dit model is een MG A model roadster, gebouwd van 1955 tot in 1962. Totaal zijn er 102000 gebouwd waarvan 95% verkocht werd aan het buitenland. Registratienummer SPB 968.

                                             -ooo-

VA 51000  Austin Healey 3000

 

De Austin Healey 3000 is een auto gebouwd door Austin maar ontworpen door Donald Healey Motor Company. Healey bouwde sportwagens en wilde een goedkoper model ontwikkelen. Hij deed dat door Austin onderdelen te gebruiken en zo is de jointventure ontstaan. Austin Healey modellen zijn gebouwd van 1959 tot in 1972. Totaal zijn er 42000 gebouwd in 3 generaties van de Austin Healey 3000. Exemplaar #4325/5200. Schaal 1/43.

                                              -ooo-

VA 51002  Austin Healey 3000

 

De Austin Healey 3000 is een auto gebouwd door Austin maar ontworpen door Donald Healey Motor Company. Healey bouwde sportwagens en wilde een goedkoper model ontwikkelen. Hij deed dat door Austin onderdelen te gebruiken en zo is de jointventure ontstaan. Austin Healey modellen zijn gebouwd van 1959 tot in 1972. Totaal zijn er 42000 gebouwd in 3 generaties van de Austin Healey 3000. Exemplaar #1485/5000, schaal 1/43.

                                              -ooo-

VA 54000   Morris Oxford

 

Morris Oxford is een serie middenklasse automodellen geproduceerd in meerdere generaties door Morris uit het Verenigd Koninkrijk, van de bullnose Oxford uit 1913 tot de Farina Oxfords V en VI gebouwd tot in 1971. Dit model is van de generatie Farina Oxford MkV gebouwd van 1959 tot in 1961. Totaal zijn er 87432 gebouwd van dit model. Registratienummer MJC 462H.

                                              -ooo-

VA 58000  Morris Minor 1000

 

Een compacte auto gebouwd van 1948 tot 1971. Totaal zijn er in meerdere generaties meer dan 1 miljoen gebouwd als 2 of 4 deurs saloon, cabriolet en 2 deurs tourer. De auto had een 0,9 liter motor die 27 pk leverde en later was er ook een 1,1 liter motor beschikbaar die 48 PK leverde. Dit model is ter gelegenheid van de 1 miljoenste Morris Minor.

                                            -ooo-

VA 59003  Jaguar XK 120

 

De Jaguar XK120 is een sportauto gebouwd door Jaguar Cars van 1948 tot 1954. Het was de eerste naoorlogse sportauto die Jaguar produceerde. De "120" in de naam XK120 slaat op de topsnelheid van 120 mph (192 km/h) waardoor de XK120 de snelste productieauto van zijn tijd was. Totaal zijn er 12.000 gebouwd. Exemplaar #2760/2900.

                                            -ooo-

VA 60000  Ford Zephyr 4 MkIII

 

In april 1962 verving Ford de Consul/Zephyr/Zodiac-reeks door een ingrijpend gerestyled model, hoewel het enkele van zijn mechanische componenten, evenals het basisontwerp van het chassis, deelde met de Mark II-modellen. In plaats van de naam Consul voort te zetten, besloot Ford UK de vervanger Zephyr 4 te noemen, de auto werd nog steeds uitgerust met de viercilindermotor van 1.703 cc Ford Consul. Registratienummer BDP 722B.

                                             -ooo-

VA 61002  Ford Zodiac MkII

 

De Ford Zodiac MkII is in Dagenham gebouwd van 1956 tot in 1962. De auto was de luxe uitvoering van de Ford Zephyr. De verschillen waren voornamelijk de wijzigingen die aan de buitenkant van de carrosserie zichtbaar waren. De auto was uitgerust met dezelfde motor als de Ford Zephyr. Registratienummer OAP 217. Exemplaar #2097/4000.

                                             -ooo-

VA 62001  Ford Anglia 5 CWT Van

 

De Ford Anglia sedan en bestelauto is gebouwd van 1939 tot in 1967 in meerdere generaties. Dit model is een bestelauto van de 2e generatie, gebouwd van 1949 tot in 1953. In Australië werd van dit model ook pickup's gebouwd. De bestelauto had een laadvermogen van 5 CWT (+/- 225 KG). Dit model is uitgevoerd in de kleuren van Wolfman radio en TV verkopers. Exemplaar #1108/2210.

                                             -ooo-

VA 63000  Morris Marina

 

De Morris Marina is een automodel dat van april 1971 tot oktober 1980 werd geproduceerd door British Leyland Motor Corporation (BLMC). Na een facelift in de herfst van 1980 werd de auto tot eind 1984 als Morris Ital verkocht. Hoewel het uiterlijk met de tijdgeest overeenkwam, was de auto al bij de lancering technisch verouderd. De ophanging met dubbele draagarmen aan de voorkant (de constructie met hefboomschokbrekers als bovenste draagarmen werd overgenomen van de Morris Minor) en de aangedreven starre achteras met bladveren paste niet bij de grotere auto en was ontoereikend afgesteld.

                                             -ooo-

VA 64000  Vauxhall PA Cresta

 

De Vauxhall Cresta PA is gebouwd tussen 1957 en 1962. Dit model is gebaseerd op een 4 deurs saloon twin-tone (2 kleuren). Vanwege de kleurzetting werd de auto in de 70ér jaren customized en in de rock & roll scene gebruikt. (de Teddyboys car). Totaal zijn er bijna 82000 gebouwd. De auto was standaard uitgerust met een 2,3 liter motor die 82 PK leverde. Optioneel was een 2,6 liter motor beschikbaar die 95 PK leverde. schaal 1/43.

                                              -ooo-

VA 65000  Rover 3500 V8

 

De Rover P6-serie (genoemd als de 2000, 2200 of 3500, afhankelijk van de cilinderinhoud) was een sedan geproduceerd door Rover en vervolgens door British Leyland van 1963 tot 1977 in Solihull, Warwickshire, Engeland, VK. De Rover 3500 V8 was uitgerust met een gemodificeerde Buick motor 8 cilinder motor. Totaal zijn er ongeveer 81.000 gebouwd. Registratienummer KXC 955M.

                                             -ooo-

VA 66002  Ford Transit MkI Van

 

De Ford Transit MkI is gebouwd van 1965 tot in 1977 in verschillende Europese landen, waaronder België, Duitsland en Nederland. In Engeland werd de Ford Transit gebouwd in Langley tot in 1972 en daarna in Southampton. Dit model is uitgevoerd als politie bestelbus voor de Lancashire Constabulary Accident Unit. Exemplaar: 30290/5600, schaal 1/43.

                                               -ooo-

VA 67002   Triumph Spitfire MkII

 

De Triumph Spitfire is een kleine Britse sportwagen met twee zitplaatsen, geïntroduceerd op de London Motor Show in 1962 en gebouwd in Coventry in meerdere generaties tussen 1962 en 1980. Het voertuig was gebaseerd op een ontwerp dat in 1957 voor Standard-Triumph werd geproduceerd door de Italiaanse ontwerper Giovanni Michelotti. Dit model is van de 2e generatie, gebouwd van 1965 tot in 1967. De auto had een 1150 CC motor die 67 PK leverde. Totaal zijn er van de Triumph Spitfire MkII 37.409 exemplaren gebouwd. schaal 1/43

                                              -ooo-

VA 68004  Hillman Minx IIIA

 

De Hillman Minx was een middelgrote gezinsauto die de Britse autofabrikant Hillman produceerde van 1931 tot 1970. Er waren in die periode veel versies van de Minx, evenals met badge ontworpen varianten die werden verkocht door Humber, Singer en Sunbeam. Dit model de Hillman Minx IIIa is gebouwd in 1948 en werd gebouwd als sedan, cabriolet en stationwagen. Registratienummer MTB 643C. Exemplaar #1799/4000.

                                             -ooo-

VA 70001  Sunbeam Alpine MkII

 

De Sunbeam Alpine is een tweezits sportcoupé met een drophead die werd geproduceerd door de Rootes Group van 1953 tot 1955 en vervolgens van 1959 tot 1968 in vijf generaties. Dit model is van de 2e generatie, gebouwd van 1960 tot in 1963. De auto was uitgerust met een 1,6 liter motor die 80 PK leverde. Totaal zijn er van de 2e generatie 19956 gebouwd. Registratienummer 3896 MW, exemplaar #0130/4100.

                                             -ooo-

                            

VA 71000  Morris Minor Convertible

 

Een compacte auto gebouwd van 1948 tot 1971. Totaal zijn er in meerdere generaties meer dan 1 miljoen gebouwd als 2 of 4 deurs saloon, cabriolet en 2 deurs tourer. De auto had een 0,9 liter motor die 27 pk leverde en later was er ook een 1,1 liter motor beschikbaar die 48 PK leverde. Dit model is een dichte cabriolet, registratienummer THR 911.

                                             -ooo-

VA 75000  Morris Commercial Van (30 CWT)

 

Morris bouwde naast auto's ook bestelauto's en lichte vrachtwagens. Dit model is gebaard op een LC5 model die een laadvermogen van 30 CWT had. De LC5 modellen zijn gebouwd van 1953 tot in 1960 waarbij de carrosserie opbouw meestal door gespecialiseerde bedrijven werd gebouwd op het chassis. Zoals dit model in de uitvoering van British Rail.

                                             -ooo-

VA 76011  Land Rover Series II

 

Een echte terrein wagen de Land Rover series II, deze zijn geproduceerd van 1958 tot 1961. Gebouwd in de Midlands, Coventry onder leiding van de broers Wilks. Militaire organisaties waren erg geïnteresseerd in de landrovers. Ook politie, brandweer en boswachters waren erg te spreken over de prestaties van de auto's. Dit model is uitgevoerd als pick-up. Exemplaar #0589/1510.

                                             -ooo-

VA 77000  Saab 96 Saloon

 

De Saab 96 is een auto die van 1960 tot januari 1980 door Saab in Trollhätten Zweden werd gebouwd en op de markt werd gebracht. De 96 had een aerodynamische tweedeurs carrosserie, vier zitplaatsen en aanvankelijk een tweetakt driecilindermotor 841 CC met 38 PK, later een 1,5 liter viercilindermotor die 65 PK leverde. De Saab 96 is ook meermalen ingezet, met succes, in diverse ralley's. schaal 1/43

                                              -ooo-

VA 79001  Porsche 356 Cabriolet

 

De Porsche 356 werd ontworpen in Gmünd,  door Ferry Porsche, de zoon van Ferdinand Porsche. Porsche gebruikte voor de productie veel onderdelen van de Volkswagen omdat hij in de jaren 30 was betrokken bij de ontwikkeling van deze auto. De mechanische onderdelen, inclusief de motor, de schokdemper en het chassis, werden gebouwd door Volkswagen. De eerste Porsche 356 werd gecertificeerd op 8 juni 1948 in de Oostenrijkse plaats Gmünd. De Porsche 356 die in Gmünd werd gebouwd, was van aluminium, totdat de productie in 1950 verhuisde naar het Duitse Stuttgart.

                                               -ooo-

VA 81000  Volkswagen T1 Camper

 

De VW Transporter T1 is gebouwd van 1950 tot in 1967. Het idee voor de Transporter  is afkomstig van de Nederlandse Volkswagen-importeur Ben Pon. Het was een erg populaire bestelbus. Van de VW Transporter T1 zijn door Westfalia ook campers gebouwd, zoals dit model. Exemplaar #2108/5700, schaal 1/43.

                                             -ooo-

VA 82001  Triumph 2.5 Pi

 

De Triumph 2000 serie is een middelgrote auto met achterwielaandrijving die tussen 1963 en 1977 in Coventry werd geproduceerd door de Triumph Motor Company. De Triumph 2.5 Pi was uitgerust met een 2,5 liter motor en is gebouwd van 1968 tot in 1975. Totaal zijn er ongeveer 50.000 gebouwd. Dit model is uitgevoerd als politie auto met registratienummer FWP 994J. Exemplaar #2788/4000.

                                             -ooo-

VA 84003  Jaguar MkII

 

Jaguar Mark 2 gebouwd in de jaren 1959-1967. Totaal zijn er zo'n 84.000 gebouwd. Er waren 3 motoren beschikbaar: 2,4 liter, 3,4 liter en 3,8 liter. Van de 3,8 liter zijn ruim 30.000 exemplaren gebouwd. Latere versies hadden de aanduiding 240 en 340. In 1960 werd Daimler overgenomen door Jaguar en werd de Daimler 250V8 aangeboden met dezelfde carrosserie maar een 2,5 liter motor van Daimler. Registratienummer RBP 418.

                                             -ooo-

VA 86001  Jaguar XJ6 Series I

 

De Jaguar XJ is een serie luxe grote auto's geproduceerd door de Britse autofabrikant Jaguar Cars (die in 2013 Jaguar Land Rover werd) van 1968 tot 2019 in meerdere generaties. Dit model is van de 1e generatie, gebouwd van 1968 tot in 1973. De XJ6, uitgerust met een 2,8-liter of een 4,2-liter zescilinder-in-lijn motor. In het laatste jaar van productie van de Jaguar XJ6 series I was ook een V12 5,3 liter motor beschikbaar. Totaal zijn er ruim 80.000 gebouwd als Jaguar. Het model werd ook gebouwd als Daimler Sovereign, zo'n 16.000 exemplaren. Dit model is uitgevoerd in de kleuren van de Britse politie, registratienummer APP 116K.

                                            -ooo-

VA 87002  Vauxhall Viva

 

De Vauxhall Viva is geproduceerd van 1963 tot in 1979. De auto was gebaseerd op de Opel Kadett A. De Viva HB was de 2e generatie en gebouwd van 1966 tot in 1970. Totaal zijn er 1,5 miljoen gebouwd in 3 generaties. Registratienummer FNM 251E in de kleuren van de Bedfordshire & Luton Constabulary Police.

                                             -ooo- 

VA 88000  Daimler Sovereign

 

Daimler Sovereign was een naam die door de Britse fabrikant Jaguar Cars werd toegepast op een reeks luxe auto's die door hen werden gebouwd, maar die tussen 1966 en 1983 in drie generaties het Daimler-embleem droegen. Dit model, series I, is gebaseerd op de Jaguar XJ6, gebouwd van 1969 tot in 1973. Totaal zijn er ongeveer 16.000 gebouwd van de Daimler Sovereign series I. De auto was uitgerust met dezelfde Jaguar motoren als de Jaguar XJ6. Registratienummer VRY 479H.

                                             -ooo-

VA 89000  Morris 1800 S

 

BMC ADO17 is de modelcode die werd gebruikt door de British Motor Corporation (BMC) voor een reeks grote gezinsauto's die werden geproduceerd van september 1964 tot 1975. De auto werd aanvankelijk onder het merk Austin verkocht als de Austin 1800, vervolgens door Morris als de Morris 1800, door Wolseley als de Wolseley 18/85, en later de Austin 2200, Morris 2200 en Wolseley Six. De 1800 werd in 1965 uitgeroepen tot Europese auto van het jaar. schaal 1/43.

                                              -ooo-

VA 93005  MG ZT

 

De MG ZT is een auto die werd geproduceerd door MG Rover van 2001 tot 2005. Hij werd aangeboden in sedan- en stationwagenversies, de laatste aangeduid als de MG ZT-T. Styling is vergelijkbaar met de Rover 75, waarop de auto was gebaseerd. De MG ZT en MG ZT-T werden geassembleerd in de Longbridge-fabriek van MG Rover in Birmingham, Verenigd Koninkrijk. Er waren verschillende benzine motoren beschikbaar en een diesel motor. Totaal zijn er ruim 27.000 gebouwd. Het bedrijf ging in 2005 failliet, waarna het model als MG 7 nog kort werd gebouwd door de nieuwe Chinese eigenaar van het merk. Exemplaar #1969/2510.

                                              -ooo-

VA 94000  Vauxhall Astra

 

De Vauxhall Astra is een compacte auto/kleine gezinsauto (C-segment) die sinds 1980 in meerdere generaties door Vauxhall wordt verkocht. Hij wordt momenteel geproduceerd in Ellesmere Port, Cheshire, Engeland. Dit model is van de vijfde generatie, gebouwd van 2004 tot in 2010. De auto erd gebouwd als hatchback, sedan, stationwagen en cabriolet. Onder de naam Opel Astra wordt de auto gebouwd in Duitsland, onder de naam Holden Astra in Australië en als Saturn Astra in Noord Amerika.

                                              -ooo-

VA 95002  Ford Escort MkI

 

De Ford Escort is een kleine gezinsauto die van 1968 tot 2000 door Ford Europa werd geproduceerd. In totaal waren er zes generaties, dit model is van de eerste generatie gebouwd van 1967 tot in 1975. Dit model is uitgevoerd in de kleuren van Suffolk Police met kenteken LBJ 995M.

                                                  -ooo-