1:76 Bussen

41001    AEC 4Q4

 

De AEC (Associated Equipment Company Ltd.) is ontstaan uit het onderhoudsbedrijf van London General Omnibus Company. Men bouwde bussen onder de merknaam General en wijzigde die naam in AEC vanwege General Motors. De 4Q4 bus is gebouwd van 1932 tot in 1937 en was geen groot succes. London Transport heeft er 200 afgenomen. Registratienummer BXD 528. Modelnummer #0935/9400.

                                               -ooo-

41006    AEC 4Q4

 

De AEC (Associated Equipment Company Ltd.) is ontstaan uit het onderhoudsbedrijf van London General Omnibus Company. Men bouwde bussen onder de merknaam General en wijzigde die naam in AEC vanwege General Motors. De 4Q4 bus is gebouwd van 1932 tot in 1937 en was geen groot succes. Dit model, registratienummer 1860, heeft dienst gedaan op Malta. Modelnummer #1309/2500.

                                               -ooo-

45704   AEC Q Double Deck

 

De AEC (Associated Equipment Company Ltd.) is ontstaan uit het onderhoudsbedrijf van London General Omnibus Company. Men bouwde bussen onder de merknaam General en wijzigde die naam in AEC vanwege General Motors. De Q dubbeldek bus is gebouwd van 1933 tot in 1936 en was geen groot succes. Dit model, registratienummer AYV 615, is uitgevoerd in de kleuren van London Transport Country Area. Modelnummer #0610/6700.

                                             -ooo-

45705    AEC Q Double Deck

 

De AEC (Associated Equipment Company Ltd.) is ontstaan uit het onderhoudsbedrijf van London General Omnibus Company. Men bouwde bussen onder de merknaam General en wijzigde die naam in AEC vanwege General Motors. De Q dubbeldek bus is gebouwd van 1933 tot in 1936 en was geen groot succes. Dit model, registratienummer JN3457, is in dienst geweest van Westcliff-on-Sea Motor Services. Modelnummer #2569/5000

                                              -ooo-

97814   AEC Regent MkII Weymann

 

De AEC Regent II was een dubbeldekkerbus met de motor voorin, gebouwd door AEC van 1945 tot 1947. Ondanks dat het officieel een nieuw type was, leek hij sterk op de Regent uit 1929. Totaal zijn er ongeveer 700 gebouwd, waarbij dit model is uitgevoerd met een carrosserie van Weymann motor bodies LTD. Registratienummer HGC 225 voor London transport. Exemplaar #06358/11000.

                                              -ooo-

41003   AEC Regent MkV MCW Orion

 

De AEC Regent MkV bus chassis is gebouwd van 1954 tot in 1968. De carrosserie van dit model is de MCW (Metro Cammell Weymann) Orion lichtgewicht gebouwd in 1957. Devon General kocht 50 van deze bussen in de periode 1956 tot 1962. Deze bus werd in 1957 geleverd en heeft registratienummer VDV 817. #1769/2500.

                                              -ooo-

97130  AEC Reliance BET Single Deck Bus

 

De AEC Reliance bus werd gebouwd door AEC in Southall Engeland van 1954 tot in 1979. Tijdens de productie jaren werd door wetswijzigingen de lengte van de bus verlengd van 30 feet (9,14 meter) naar 36 feet (10,9 meter) en later nog naar 39 feet (11,9 meter). Op het AEC chassis werden verschillende carrosserieën gebouwd zoals dit model voor de BET (British Electric Traction) organisatie operationeel in Oxford. Registratienummer 786 RJO.

                                               -ooo-

42402    AEC Reliance Panorama I

 

De AEC Reliance bus werd geproduceerd van 1954 tot in 1979. Behalve eigen carrosserie werd door andere carrosseriebouwers op het AEC Reliance platform ook bussen gebouwd. Dit model is een AEC Reliance met een carrosserie van Plaxton, de Panorama I. Dit model, registratienummer KWE 370D heeft dienst gedaan bij Sheffield United Tours.

                                                -ooo- 

42604   Bedford OB Coach

 

De Bedford OB Coach is gebouwd van 1939-1940 en van 1945-1951. Tijdens de oorlog werd het model OWB gebouwd. Totaal zijn er ruim 12.600 gebouwd met de Duple Vista Coach carrosserie. Dit model, registratienummer HUU 428, was onderdeel van de Grey Green buslijnen. #0989/5100.

                                               -ooo-

42406   Bedford Val Panorama MkI

 

Een bijzondere bus met 2 sturende voorassen. Gebouwd door Bedford van 1963 tot begin 70ér jaren. De carrosserie was niet van Bedford maar van Duple of dit model: de Plaxton Panorama MkI. Registratienummer SJJ 587F, #2847/4000.

                                            -ooo-

OM45501   BMMO CM5T Coach

 

BMMO (Birmingham and Midland Motor Omnibus company limited) bouwde als busmaatschappij zelf een aantal bussen. Voornamelijk voor eigen gebruik, BMMO was een van de grootste busbedrijven in Engeland) maar bouwde ook enkele bussen voor gelieerde bedrijven. Dit model de CM5T is gebouwd in 1959. De bus had 37 stoelen aan boord. Registratienummer 801 HHA

                                              -ooo-

45301    Bova Futura

 

De Bova Futura is een in Valkenswaard gebouwde bus, gebouwd vanaf 1982. Na een faillisement in 1993 is het bedrijf overgenomen door VDL groep (Van de Leegte). De Futura wordt nu als VDL Futura gebouwd. De bussen worden gebouwd in verschillende lengte, 13, 14 en 15 meter. De 15 meter versie heeft twee achterassen. Dit model, registratienummer L211 CRU, heeft dienst gedaan in Engeland bij National Express (Wilts & Dorset) Model is nummer 0342 van 5000.

                                              -ooo-

40703    Bristol K/ECW

 

De Bristol K/ECW is gebouwd van 1937 tot 1947 in Bristol. Totaal zijn er 2774 gebouwd waarna van een verlengde versie de KS en bredere versie de KSW zo'n 1300 gebouwd van 1950 tot in 1954. ECW is de carrosserie van de Eastern Coach Works uit Lowestoft waar vele opbouwen gerealiseerd zijn. Registratienummer BWY 986. Model is nummer #1648/2600.

                                               -ooo-

40801    Bristol Lodekka FS/ECW

 

De Bristol Lodekka is gebouwd door de staatsbedrijven Bristol Commercial Vehicles en Eastern Coach Works (ECW). Totaal zijn er 5200 gebouwd van 1949 tot in 1968, voornamelijk voor regionale busondernemingen die ook staatsbedrijven waren. De bus is in licentie gebouwd door Dennis (Loline) voor niet staatsbedrijven. De bus was lager dan standaard dubbeldekkers (o.a. de Routemaster) waardoor deze voor meer route's inzetbaar was waar lagere bruggen in de route waren. De uitvoering type FS betekent: vlakke vloer en korte uitvoering. RPN 13, #5719/11000.

                                             -ooo-

43703   British United Traction (BUT) Q1 Trolleybus

 

British United Traction (BUT) is een bedrijf dat na de oorlog opgezet is door AEC en Leyland om Trolleybussen te bouwen voor stedelijk vervoer. Het bedrijf heeft tot 1964 bestaan en heeft vele trolley dubbeldekkers gebouwd. Dit model, een Q1 voor London Transport, heeft registratienummer EXV 253. Model #3051/4000

                                              -ooo-

40309    Burlingham Seagull

 

De Seagull bus is gebouwd door Burlingham uit Blackpool. Opgericht in 1928 werden uitsluitend bussen gebouwd, in de oorlog werd overgeschakeld naar frames voor vliegtuigen. Na de oorlog werd de busbouw weer opgepakt en nieuwe bussen ontworpen. De Seagull is gebouwd in de jaren '50 en na de overname door Duple Motor Bodies in 1960 werd nog de Seagull 61 gebouwd. Dit model, registratienummer EFR 950 is een in 1953 gebouwde bus. Modelnummer #2320/5000.

                                              -ooo-

43917  Daimler CWA6 Utility Bus

 

Tijdens de 2e wereld oorlog was de bouw van nieuwe bussen stil komen te staan omdat de industrie volop ingezet werd om oorlogsmateriaal te produceren. Dit gaf problemen om de bestaande bussen in Engeland in operatie te houden. Een beperkt aantal bussenbouwers kreeg de opdracht om bussen te bouwen met de beschikbare materialen die tijdens de oorlog beschikbaar waren. Veel hout werd in deze bussen gebruikt en minder metaal. Daimler was een van de grootste bouwers van deze utility bussen. Dit model, uit 1944, heeft registratienummer EDK 835 voor Yelloway Motor Services. #2381/3100

                                               -ooo-

43902   Daimler CWD6 Utility Bus

 

Tijdens de 2e wereld oorlog was de bouw van nieuwe bussen stil komen te staan omdat de industrie volop ingezet werd om oorlogsmateriaal te produceren. Dit gaf problemen om de bestaande bussen in Engeland in operatie te houden. Een beperkt aantal bussenbouwers kreeg de opdracht om bussen te bouwen met de beschikbare materialen die tijdens de oorlog beschikbaar waren. Veel hout werd in deze bussen gebruikt en minder metaal. Daimler was een van de grootste bouwers van deze utility bussen. Dit model registratienummer HGC 267, exemplaar: #0945/3100.

                                               -ooo-

44403   Dennis Trident Alexander ALX500

 

De Dennis Trident Alexander ALX500 is gebouwd in Falkirk Schotland voor Hong Kong van 1997 tot in 2002. Dit model, registratienummer JB 3845, heeft dienst gedaan voor The Kowloon Motor Bus Company. Vlootnummer ATR 134, bestemming Star ferry.

                                              -ooo-

44507    Dennis Trident 3 Duple

 

De Dennis Trident 3 Duple is gebouwd voor Hong Kong van 1997 tot 2002. Dit model, registratienummer HN 4366, heeft dienst gedaan voor Citybus in Hong Kong. Modelnummer #2942/4800

                                              -ooo-

43901  Guy Arab Utility Bus

 

De Guy Arab was een bus geproduceerd van 1933 tot in 1964 door Guy Motors in Wolverhampton. Guy Motors bouwde ook vrachtwagen en tijdens de 2e wereld oorlog ook pantserwagens. Na de oorlog werd de Guy Arab opnieuw in productie genomen. In 1961 werd het bedrijf onderdeel van Jaguar waarna in 1964 de productie van bussen werd beëindigd. Registratienummer JWL 969 voor Oxford Motor Services.

                                             -ooo-

41103   Leyland PD2 MCW Orion

 

De Leyland PD2 is gebouwd vanaf 1948, echter de combinatie met MCW (Metro Cammell Weymann) Orion carrosserie is gebouwd van 1955 tot in 1958. De Orion was voor die tijd een lichtgewicht carrosserie en voor Plymouth City Transport zijn 90 bussen gebouwd van dit type. Dit model was bus nummer 42 en heeft registratienummer LCO 842. #0424/2500

                                            -ooo-

41901     Leyland PD 3 Queen Mary

 

Door verandering in wetgeving in 1956 konden dubbeldek bussen groter worden, 30ft lengte. Daardoor konden meer passagiers vervoerd worden. De PD 3 Queen Mary is gebouwd tot in 1967. Registratienummer TCD 827. Modelnummer #00005/11800

                                               -ooo-

41905    Leyland PD 3 Queen Mary Open Top

 

Leyland PD 3 Queen Mary open top bussen werden gebouwd om in steden toeristen rond te rijden. Dit model, registratienummer 415 DCD, heeft dienst gedaan in het zuiden van Engeland. Modelnummer #1263/5500

                                               -ooo-

42408    Leyland Leopard Plaxton Panorama

 

De Leyland Leopard chassis is gebouwd van 1959 tot in 1982. Het chassis werd door meerdere carrosseriebouwers voorzien van een opbouw, in dit geval de Plaxton Panorama. De Plaxton Panorama was een van de langste bussen in de UK. Dit model, registratienummer LCD 244F, was onderdeel van de Southdown vloot. Modelnummer #2938/3400

                                               -ooo-

43013    Leyland Olympian ECW

 

De Leyland Olympian is gebouwd van 1980 tot in 1993. De carrosserie van de Olympian ECW is gebouwd door Eastern Coach Works uit Lowestoft. De bus kende verschillende lengte maten; 9,56 meter en 10,25 meter. Er zijn ook bussen met 3 assen gebouwd hiervan was de lengte 10,4 meter of 11,32 meter of 11,95 meter. Ook het aantal deuren verschilde; 1, 2 of 3. Dir model, registratienummer DBV 100W, deed dienst bij de Ribble vloot. Modelnummer #1098/2800.

                                               -ooo- 

43110     Leyland Lynx MkII

 

De Leyland Lynx is gebouwd in Workington van 1986 tot in 1992. Dit model, de MkII registratienummer J657 UHN, is gebouwd van 1990 tot in 1992. In 1988 nam Volvo Leyland over waardoor er voornamelijk nog Volvo motors werden ingebouwd. De opvolger van de Leyland Lynx was de Volvo B10B. Modelnummer #1369/5000.

                                               -ooo-

CS90611   LGOC Type B

 

De LGOC (London General Omnibus Company) bouwde in Walthamstow als voorloper van AEC gemotoriseerde dubbeldekkers vanaf 1910. In de eerste wereld oorlog zijn ruim 900 van deze voertuigen ingezet voor verplaatsing van manschappen en materieel. De bus werd spottend Ole Bill bus genoemd. Schaal is: Fit in the box en is ongeveer 1/72.

                                              -ooo-

42906    Optare Delta

 

De Optare Delta bus is gebouwd in Leeds van 1989 tot in 1999. Totaal zijn er 324 gebouwd. De bus is gebouwd op een DAF SB220 onderstel. De carrosserie kon worden uitgevoerd met 1, 2 of 3 deuren. Dit model had 1 deur, registratienummer F702 ECC. Modelnummer #0533/3800.

                                              -ooo-

43403   Plaxton Beaver

 

De Plaxton Beaver is gebouwd van 1987 tot in 2011 in Pilsley tot 1991, daarna in Scarborough en vanaf 1995 in Anston. Oorspronkelijk in de markt gezet als Reeve Burgess Beaver, een bedrijf overgenomen door Plaxton. Gebouwd op een Mercedes Benz platform. Uitgegeven Collector Club 1998, registratienummer OOC 98.

                                              -ooo-

43311    Plaxton Premiere Volvo

 

De Plaxton Premiere is een bus gebouwd van 1991 tot in 1999. De bus werd gebouwd op verschillende platforms waaronder DAF, Scania en Volvo. Dit model, registratienummer P885 RBF onderdeel van de Bassett vloot, is gebouwd op een Volvo B10M onderstel. Modelnummer #3051 van 4000.

                                             -ooo-

42709    Van Hool Alizee

 

Van Hool is een Belgische bussen bussenbouwer uit Koningshooikt. Men bouwt bussen vanaf 1947 en is nog steeds een zelfstandig bedrijf. De Alizee bus (T8 chassis) is gebouwd van 1979 tot in 1995. Naast de Touringcar bussen worden ook openbaar vervoer bussen gebouwd, ook in dubbeldekkers. Dit model is ingezet geweest in de vloot van Travel Eavesway.

                                             -ooo-

GS 89202    Wrightbus New Routemaster

 

De New Routemaster, gebouwd door Wrightbus in Ballymena (Noord Ierland) is ontwikkeld in 2008 door Wrightbus, Heatherwick en de stad London. In 2010 werd de 1e bus gebouwd die al snel de bijnaam Borismaster kreeg. (na de Londense burgemeester Boris Johnson). Vanaf 2011 kwam de bus langzaam in het straatbeeld van London, inmiddels rijden er al meer dan 600 rond. Door het open platform, zoals bij de oude routemasters, werd de bus bemand door een chauffeur en een conducteur. Het open platform werd als gevaarlijk gezien en werd later afgesloten, hetgeen ontslag betekende van ca. 400 conducteurs in 2016.

                                              -ooo-

Maak jouw eigen website met JouwWeb