Op deze pagina zijn de whitebox automerken te vinden die geen eigen pagina hebben. Voor de andere merken gebruik de buttons.

1:43 Modellen

WB 219  Alfa Romeo 6C 2500 SS Spider

 

De naam Alfa Romeo 6C werd gebruikt op weg-, race- en sportwagens die tussen 1927 en 1954 door Alfa Romeo werden geproduceerd; de naam "6C" verwijst naar de zes cilinders van de zescilinder lijnmotor van de auto. Carrosserieën voor deze auto's werden gemaakt door verschillende gerenomeerde carrosseriebouwers. Vanaf 1933 kwam er ook een 6C-versie met een Alfa fabriekscarrosserie, gebouwd in Portello Italië. Dit model is een 6C 2500 Super Sport en had een 2,5 liter motor die 110 PK leverde.

                                            -ooo-

WB 150  Aston Martin DB4 1958

 

De Aston Martin DB4 is een grand tourer die van 1958 tot 1963 door Aston Martin werd geproduceerd in Newport Pagnell in Engeland. Aston Martin was in die tijd onderdeel van David Brown Tractor Company uit Huddersfield. De auto was uitgerust met een 3,7 liter motor die 240 PK leverde. Totaal zijn er 1129 gebouwd van de Aston Martin DB4. Additioneel zijn in beperkte oplage 56 DB4 GT en 19 DB4 GT Zagato gebouwd.

                                             -ooo-

WB 030  Aston Martin DB7 Zagato

 

De Aston Martin DB7 is een grand tourer die van september 1994 tot december 2004 door de Britse fabrikant van luxe automobielen Aston Martin werd geproduceerd. De auto werd gebouwd als coupé of als cabriolet. De DB7 Zagato werd alleen aangeboden voor het modeljaar 2003, met een gelimiteerde oplage van 99 exemplaren (er werd een 100e auto geproduceerd voor het Aston Martin-museum), die allemaal onmiddellijk uitverkocht waren. De auto was uitgerust met een V12 6,0 liter motor die 435 PK leverde.

                                           -ooo-

WB 159  Aston Martin One-77 2010

 

De Aston Martin One-77 is een tweedeurs, tweezits  sportwagen gebouwd door de Britse autofabrikant Aston Martin. De auto werd voor het eerst getoond op de Autosalon van Parijs in 2008, hoewel hij gedurende de hele show grotendeels bedekt bleef. Hij werd volledig onthuld op de Autosalon van Genève in 2009 en leveringen vanaf begin 2011. De productie van de One-77 was beperkt tot 77 auto's. De auto was uitgerust met een V12 7,3 liter motor die 750 PK levert.

                                              -ooo-

WB 069  Auburn Boat Tail Roadster 1933

 

De Auburn Speedster was een Amerikaanse auto, vervaardigd door de Auburn Automobile Company uit Auburn, Indiana en vervaardigd in Connersville, Indiana. De Auburn 851 Speedster uit 1935 werd ontworpen door ontwerper Gordon Buehrig, die ook verantwoordelijk was voor de Cord Model 810. Het iconische "boattail"-ontwerp van de Speedster zou worden gerepliceerd op auto's uit latere decennia, met als twee meest opvallende voorbeelden de Chevrolet Corvette Stingray uit 1963-1967 en de Buick Riviera uit 1971-1973.

                                             -ooo-

WB 169  Austin Healey Sprite MkI 1959

 

De Austin-Healey Sprite is een kleine open sportwagen die van 1958 tot 1971 in het Verenigd Koninkrijk werd geproduceerd. De Sprite werd op 20 mei 1958 door de British Motor Corporation aan de pers aangekondigd in Monte Carlo, twee dagen na de Monaco Grand Prix van dat jaar. Het was bedoeld als een goedkoop model dat "een kerel in zijn fietsenstalling kon bewaren".

                                             -ooo-

WB 171  Bentley 3 Litre 1924

 

De Bentley 3 Liter was een auto-chassis vervaardigd door Bentley in Criclewood London Engeland. Het eerste model van het bedrijf, het werd ontwikkeld vanaf 1919 en werd van 1921 tot 1929 beschikbaar gesteld aan de carrosseriebouwers van klanten. Bentley verwees veel klanten naar hun naaste buur Vanden Plas. Dealers konden een serie identieke carrosserieën bestellen met hun eigen kenmerkende ontwerp. De meeste carrosserieën namen de eenvoudigste en goedkoopste vorm aan maar omdat het allemaal op maat was, was er veel variatie. De Bentley 3 Litre motor leverde 70 PK.

                                            -ooo-

WB 185  Bentley MK VI 1950

 

De Bentley MK VI, 5200 stuks geproduceerd in de periode 1946-1952, was een erg succesvole auto direct na de oorlog. De auto was een variatie op de Rolls Royce Silver Wraith en deelde diverse onderdelen met die auto.

De auto had een 4,5 liter motor, welke regelmatig werd verbeterd.

                                               -ooo-

WB 100   Berliet 11CV Dauphine 1939

 

De Berliet 11CV Dauphine is een in Vénissieux Frankrijk gebouwde auto van 1934 tot in 1939. Dit model, de 1939 uitvoering heeft een Peugeot carrosserie op een Berliet chassis. De Peugeot 402 werd als basis gebruikt met afwijkende neus en grille waardoor de auto meer een Amerikaans uiterlijk kreeg. De 11CV was uitgerust met een 2,0 liter motor. Van de 1939 11CV Dauphine zijn er ongeveer 200 gebouwd.

                                             -ooo-

WB 120  BMW 2000 CS 1966

 

De BMW Neue Klasse was een lijn van sedans en coupés geproduceerd door de Duitse autofabrikant BMW tussen 1962 en 1977. Deze modellen zorgden voor de solvabiliteit van BMW na de financiële crisis van het bedrijf in de jaren '50 en vestigden de identiteit van BMW-auto's als sportsedans . De motoren van de coupés 2000C en 2000CS werden gebruikt in de carrosserie van de vierdeurs sedan. De 2 liter motor leverde 100 PK.

                                              -ooo-

WB 128  Borgward Isabella Coupé 1957

 

De Borgward Isabella is een auto die van 1954 tot in 1961 gebouwd werd in Bremen Duitsland. Totaal zijn er ruim 202000 gebouwd als sedan, stationwagon, coupé en cabriolet. De auto was uitgerust met een 1,5 liter motor die 60 PK of in de opgevoerde uitvoering 75 PK leverde. Door financiële problemen werd in 1961 de productielijn verkocht aan Mexico waar men nog tot in 1970 het model bouwde als de Borgward P100.

                                              -ooo-

WB 102   Brasinca 4200 GT

 

De Brasinca Uirapuru was een sportcoupé uit de GT-klasse die tussen 1964 en 1966 in Brazilië werd geproduceerd. Vanwege de hoge productiekosten zijn er slechts 77 exemplaren gemaakt van het model. De Uirapuru, die oorspronkelijk de 4200 GT heette, werd ontwikkeld om de capaciteiten van Brasinca te demonstreren en te promoten, die zowel vrachtwagens als auto-onderdelen voor andere fabrikanten bouwde.

                                              -ooo-

WB 045  Bugatti T35B 1924

 

De Type 35 was het meest succesvolle racemodel van Bugatti. Zijn versie van de Bugatti boogvormige radiator die was geëvolueerd van de meer architecturale van de Bugatti Type 13 Brescia. De Type 35 was fenomenaal succesvol en won in zijn tijd meer dan 1.000 races. Het nam het Grand Prix Wereldkampioenschap in 1926 na het winnen van 351 races en 47 records in de twee voorgaande jaren. De Bugatti Type T35 is gebouwd tot in 1929, elk jaar met aanpassingen aan het originele ontwerp.

                                          -ooo-

WB 221   Bugatti Type 41

 

De Bugatti Type 41, beter bekend als de Royale, is een grote luxe auto gebouwd van 1927 tot 1933 met een wielbasis van 4,3 m (169,3 inch) en een totale lengte van 6,4 m (21 ft). de auto weegt ongeveer 3.175 kg en maakt gebruik van een 8 cilynder in lijn 12,7 liter motor. De Franse producent was van plan om vijfentwintig van deze auto's te bouwen en ze aan royalty's te verkopen als de meest luxueuze auto ooit, maar zelfs de Europese royalty's kochten dergelijke dure auto's niet tijdens de Grote Depressie, en Bugatti kon slechts drie van de zeven gemaakte auto's verkopen.

                                               -ooo-

WB 037  Bugatti 57 Atlantic 1937

 

De Bugatti Type 57 was een auto van Bugatti. De auto werd gebouwd van 1934 tot 1940 en had een 3,3-liter acht-in-lijnmotor met twee nokkenassen die was afgeleid van de motor van de Bugatti 49. Het ontwerp van de Atlantic was geïnspireerd op de experimentele Aérolithe (1935). In 1937 en 1939 won een Bugatti 57 de 24-uurs race van Le Mans

                                             -ooo-

WB 123  Bugatti 57 Galibier

 

De Bugatti Type 57 en latere varianten (waaronder de beroemde Atlantic en Atalante) was een geheel nieuw ontwerp gemaakt door Jean Bugatti, zoon van oprichter Ettore. Type 57's werden gebouwd van 1934 tot 1940, met in totaal 710 geproduceerde exemplaren. De auto was uitgerust met een 3,3 liter motor die 135 PK leverde. Dit model Type 57 Galibier, genoemd naar de Col du Galibier-pas in de Dauphiné-Alpen, was de door Bugatti  gebouwde sportberline.

                                             -ooo-

WB 199  Buick Riviera Coupe 1972

 

De Buick Riviera is een personen luxe auto die van 1963 tot 1999 door Buick op de markt werd gebracht, met uitzondering van het modeljaar 1994. Als de eerste intrede van General Motors in het marktsegment voor personen luxe auto's, werd de Riviera zeer geprezen door autojournalisten bij zijn spraakmakende debuut. Het basisontwerp dat debuteerde voor 1963 was ook Buick's eerste Riviera-model. Dit model is van de derde generatie, gebouwd van 1971 tot in 1973 en had een zeer herkenbare achterzijde.

                                             -ooo-

WB 182  Cadillac V16 LWB Imperial Sedan 1930

 

De Cadillac V-16 (ook bekend als de Cadillac Sixteen) was Cadillac's topmodel vanaf de lancering in januari 1930 tot 1940. De V16-aangedreven auto was een primeur in de Verenigde Staten, zowel extreem duur als exclusief, met elk chassis wordt op bestelling op maat afgewerkt. Slechts 4076 werden gebouwd in de 11-jarige periode, met de meeste gebouwd in het eerste jaar voordat de Grote Depressie een sterke greep kreeg op de economie. Het begin van de Tweede Wereldoorlog verminderde de verkoop, wat resulteerde in het einde van het model.

                                            -ooo-

WB 206  Cadillac Seville MkII Elegante 1980

 

De Cadillac Seville is een auto model van General motors die in meerdere generaties gebouwd zijn van 1975 tot in 2004. Dit model is een Cadillac Seville sedan van de 2e generatie, gebouwd van 1979 tot in 1985. Totaal zijn er van de 2e generatie ongeveer 195000 exemplaren gebouwd.

                                               -ooo-

WB 194   Checker Marathon 1963

 

De Checker Marathon is een Amerikaanse auto van de Checker Motors Corporation uit Kalamazoo, Michigan gebouwd van 1962 tot in 1982. Het bedrijf had geen dealernetwerk in Amerika en verkocht voornamelijk aan grote fleetowners zoals taxibedrijven en politiecorpsen. De Checker Marathon was uitgerust met een Continental 3,7 liter motor tot en met dit model. Vanaf 1964 werden Chevrolet motoren gemonteerd. Dit model is uitgevoerd als new York Taxi.

                                            -ooo-

WB 202   Checker 327

 

De Checker Marathon 327 is een Amerikaanse auto van de Checker Motors Corporation uit Kalamazoo, Michigan gebouwd van 1962 tot in 1982. Het bedrijf had geen dealernetwerk in Amerika en verkocht voornamelijk aan grote fleetowners zoals taxibedrijven en politiecorpsen. De Checker Marathon 327 is gebouwd in de jaren 1966 tot 1969 en het typenummer gaf de inhoud aan in Cubic Inches van de 5,4 liter motor.

                                              -ooo-

WB 114  Chrysler Imperial LeBaron Phaeton 1933

 

De Chrysler Imperial, geïntroduceerd in 1926, was gedurende een groot deel van zijn geschiedenis het topmodel van Chrysler. Tot 1954 werden er modellen geproduceerd met de naam Chrysler, waarna Imperial een op zichzelf staand merk werd. De Chrysler Imperial Series CG bood vier sedan-carrosseriekeuzes van Briggs, terwijl LeBaron vier cabriolet-coupés en sedans bouwde. Dit model is uitgevoerd als cabriolet Phaeton, hetgeen betekende dat er geen bescherming was voor slechte weersomstandigheden.

                                             -ooo-

WB 060  Chrysler Airflow 1936

 

De Chrysler Airflow is een full-size auto geproduceerd door Chrysler van 1934 tot 1937. De Airflow was de eerste full-size Amerikaanse productieauto die stroomlijning gebruikte als basis voor het bouwen van een slankere auto, een auto die minder gevoelig is voor luchtweerstand. Chrysler deed met de Chrysler Airflow een aanzienlijke inspanning om het autodesign fundamenteel te veranderen, maar het was uiteindelijk een commerciële mislukking vanwege een gebrek aan marktacceptatie en een controversieel uiterlijk.

                                            -ooo-

WB 039  Citroën ID 19 Break 1960

 

De ID serie was de budget uitvoering van de succesvolle maar dure DS. In 1958 werd de ID Break geïntroduceerd en is in productie gebleven tot in 1969. De ID werd door Citroën in verschillende uitvoeringen geleverd: berline (sedan), break (stationwagen), en décapotable (cabriolet). Daarnaast werden op basis van de 'break' door diverse carrosseriebouwers ook ambulances gebouwd.

                                           -ooo-

WB 155  Citroën Ami 6 1961

 

De Citroën Ami is een vierdeurs gezinsauto met voorwielaandrijving, geproduceerd en op de markt gebracht door Citroën van 1961 tot 1978. De Ami 6 was het eerste model dat werd vervaardigd in de nieuwe fabriek van Citroën, geopend in 1961, waar later de Dyane en GS werden geproduceerd. De Ami kreeg de bijnaam de 3CV, waarmee hij zich onderscheidde van de lang gevestigde Citroën 2CV.

                                            -ooo-

WB 026  Citroën SM 1970

 

De Citroën SM is een luxe limousine die gebouwd is van 1970 tot in 1975. Totaal zijn er 12.900 exemplaren gebouwd. De carrosserie is door Citroën ontwikkeld. De auto werd uitgerust met een Maserati V8 motor van 2,7 of 3,0 liter. Na het faillissement van Citroën in 1974 werd door de nieuwe eigenaar PSA besloten om de productie van de SM te staken.

                                             -ooo-

WB 297   Citroën SM 1970

 

De Citroën SM is een luxe limousine die gebouwd is van 1970 tot in 1975. Totaal zijn er 12.900 exemplaren gebouwd. De carrosserie is door Citroën ontwikkeld. De auto werd uitgerust met een Maserati V8 motor van 2,7 of 3,0 liter. Na het faillissement van Citroën in 1974 werd door de nieuwe eigenaar PSA besloten om de productie van de SM te staken.

                                             -ooo-

WB 198  Daimler Double Six 50 Convertible 1931

 

Daimler Double-Six zuigermotor was een V12-motor met schuifklep, vervaardigd door The Daimler Company Limited uit Coventry, Engeland tussen 1926 en 1938 in vier verschillende uitvoeringen voor hun vlaggenschipauto's. De auto was uitgerust met een V12 7,1 liter motor die 150 PK leverde. Dit model is uitgevoerd als een 4 zitter cabriolet.

                                              -ooo-

WB 183  Delage D8 120-S Pourtout Aero Coupé 1937

 

Delage was een bouwer van auto's in Levallois-Perret in Frankrijk. Opgericht in 1905 heeft het zelfstandig auto's gebouwd tot in 1935 waarna het merk door Delahaye nog tot in 1953 heeft bestaan. Het luxe model D8 is gebouwd van 1929 tot in 1940. Dit model uit 1937 is een door carrosserie bedrijf Pourtout uit Bougival Frankrijk gebouwde carrosserie op het onderstel van een Delage D8 120-S. De productie van Delage stopte in 1940 toen de Duitsers de fabriek innamen. 

                                             -ooo-

WB 098  DeSoto 6 Suburban 1946

 

DeSoto is een Amerikaans merk van Chrysler, de DeSoto Suburban is een grote auto die gebouwd is van 1946 tot in 1954. Door de grote afmeting was de auto populair bij taxi bedrijven, men kon tot 7 personen vervoeren. De auto had een Chrysler 6 cilinder motor.

                                               -ooo-

WB 282  DeSoto 4-Door DeLuxe Sedan 1946

 

DeSoto is een Amerikaans merk van Chrysler, de DeSoto Deluxe was het instap model die gebouwd is van 1946 tot in 1954. Door de grote afmeting was de auto populair bij taxi bedrijven, men kon tot 7 personen vervoeren. De auto was uitgerust met een 3,9 liter motor.

                                              -ooo-

WB 103  DKW Vemag Vemaguet 1964

 

De DKW Vemaguet is een Braziliaanse auto geproduceerd door Vemag onder licentie van de Duitse DKW-fabriek tussen 1958 en 1967. Totaal zijn er in die periode ruim 47.000 gebouwd. De auto was in de jaren 1958 tot in 1961 uitgerust met een 3 cilinder 900 CC motor. Na 1961 werd een 3 cilinder 1,0 liter ingebouwd. Naast de Vemaguet werd ook de "Belcar" gebouwd als sedan.

                                               -ooo-

WB 095  DKW GT Malzoni 1964

 

De GT Malzoni is een Braziliaanse sportwagen geproduceerd tussen 1964 en 1966, oorspronkelijk alleen ontworpen voor wedstrijden, met behulp van chassis en aandrijflijn DKW en carrosserie in glasvezel. De auto was voorzien van een 3 cilinder 1 liter motor. Totaal zouden er 35 van deze auto's gebouwd zijn.

                                              -ooo-

WB 044  Facel Vega 1958

 

Facel S.A. (Forges et Ateliers de Construction d'Eure et de Loire) was een Franse fabrikant uit Chaillot, Parijs van geperste stalen auto-onderdelen, vanaf 1954 complete auto's naar eigen ontwerp. Dit is een 2 deur hard top coupé uit 1958, een ontwerp zonder zijpilaren. Het bedrijf ging failliet in 1964. Totaal zijn er ongeveer 3200 gebouwd in diverse carrosserie vormen. 

                                            -ooo-

WB 217  Gaz M20 Pobieda 1950

 

De GAZ M20 Pobieda is een middenklasse auto die van 1946 tot 1958 door de Sovjet-Russische GAZ-fabriek (Gorkovski Avtomobilny Zavod) uit Nizjni Novgorod geproduceerd werd. Totaal zijn er 236.000 gebouwd met een 2,1 liter motor die 55 PK leverde. Van dit model, cabriolet, zijn ongeveer 14.200 exemplaren gebouwd. Ook zijn sedans, pick-up's en bestelwagens van dit model gebouwd.

                                             -ooo-

WB 134  Gaz Volga M21 1959

 

De GAZ M21 Volga is een auto geproduceerd in de Sovjet-Unie door GAZ Го́рьковский автомоби́льный заво́д(Gorkovsky Avtomobilniy Zavod van 1956 tot 1970 in drie generaties. De eerste auto die de naam Volga droeg. Dit model is van de tweede generatie, gebouwd van 1959 tot in 1962. De auto was uitgerust met een 2,5 liter motor die 69 PK leverde. De auto werd als taxi veel gebruikt.

                                             -ooo-

WB 257   Horch 901

 

De Horch 901 was een middelgrote offroad-standaardauto voor de Wehrmacht, die in 1935/36 werd ontwikkeld volgens specificaties van het Heereswaffenamt met onafhankelijke wielophanging en vierwielaandrijving in de Horch-fabriek van Auto Union in Zwickau. Tussen 1937 en 1943 leverde Horch 14.911 voertuigen die waren uitgerust met twee verschillende achtcilinder V-motoren: aanvankelijk de 80 pk  versie met 3,5 liter cilinderinhoud van de civiele auto van het type Horch 830/930; latere modellen hadden een 3,8 liter motor met 90 pk.

                                               -ooo-

WB 068  Horch853 A 1938

 

De Horch 853 A is een cabriolet-auto geproduceerd door de Duitse autofabrikant Horch. De geschiedenis van de auto blijft een mysterie. Tijdens de oorlog vernietigden de geallieerde bommenwerpers de fabriek van Voll & Ruhrbeck , en daarmee ook de Horch 853-documentatie. De Horch 853 is voorzien van een 8 cilinder lijnmotor met een inhoud van 4944 cc die 120 pk levert. Totaal zijn er 619 gebouwd waarvan meerdere carrosseriebouwers de carrosserie op het chassis hebben gebouwd.

                                            -ooo-

WB 164  Hotchkiss 686 GS 1949

 

Hotchkiss waren luxe auto's die tussen 1903 en 1955 werden gemaakt door het Franse bedrijf Hotchkiss et Cie in Saint-Denis, Parijs. Het embleem van het merk toonde een paar gekruiste kanonnen, wat de geschiedenis van het bedrijf als wapenfabrikant opriep. De Hotchkiss 686, gebouwd in 1949, had een 3,5 liter motor.

                                             -ooo-

WB 210  IFA F9 Kombi 1953

 

De IFA F9 is een auto die in Oost Duitsland in Zwickau en Eisenach is gebouwd van 1950 tot in 1956. Totaal zijn er 40.663 gebouwd als limousine, kombi, pick-up en cabriolet. De kombi versie is in een kleine serie gebouwd vanaf 1951. De auto was gebaseerd op het ontwerp uit 1940 van Auto Union DKW F9. De opvolger de Wartburg 311 maakte gebruik van de basis en de motor van de IFA F9.

                                               -ooo-

WB 271T  International Harvester NV-184 1960

 

De International Harvester Company (vaak afgekort als IHC of IH, of gewoon International) was een Amerikaanse fabrikant van landbouw- en bouwmachines, auto's, commerciële vrachtwagens, gazon- en tuinproducten, huishoudelijke apparatuur en militaire wapens. Het bedrijf bouwde vooral landbouwmachines. Dit model is een voorbeeld van vrachtauto's die men bouwde. IH is opgericht in 1902 en opgeheven in 1985.

                                             -ooo-

WB 025  Iso Isetta 1954

 

De Isetta is een in Italië ontworpen brommobiel die onder licentie is gebouwd in een aantal verschillende landen, waaronder Argentinië, Spanje, België, Frankrijk, Brazilië, Duitsland, en het Verenigd Koninkrijk. Vanwege zijn eivorm en bubbelachtige ramen werd hij bekend als een bubbelauto, een naam die ook aan andere soortgelijke voertuigen werd gegeven. De auto is afkomstig van de Italiaanse firma Iso SpA. Begin jaren vijftig bouwde het bedrijf koelkasten, scooters en kleine driewielige vrachtwagens. De firma heeft de Isetta gebouwd van 1953 tot in 1956. Totaal zijn er maar 1000 gebouwd in Italië. Het bekendste model is de BMW Isetta, ongeveer 160.000 in licentie gebouwd.

                                                -ooo-

WB 101  Isotta Fraschini Typo 8 1930

 

De Isotta Fraschini tipo 8 is gebouwd door Società Milanese Automobili Isotta, Fraschini & C. van 1919 tot in 1949 in meerdere generaties in Milaan Italië. Dit model is van de 2e generatie die gebouwd is van 1924 tot in 1931. Men bouwde alleen het chassis en motor, de carrosserie werd door onafhankelijke carrosseriebouwers gemaakt. Totaal zijn er 950 gebouwd. De auto was voorzien van een 7,4 liter motor die 160PK kon leveren. Naast auto's bouwde men ook scheepsmotoren, trucks en trolleybussen. Na 1955 richtte men zich voornamelijk op scheepsmotoren. In 1996 is nog een concept auto ontwikkeld de T8 en in 1998 de T12.

                                              -ooo-

WB 234  Jeep CJ-5 1963

 

De Jeep CJ-5 (voor 1964 Willys CJ-5) werd beïnvloed door de nieuwe bedrijfseigenaar, Kaiser, en de Koreaanse Oorlog M38A1 Jeep. Het was bedoeld om de CJ-3B te vervangen, maar dat model bleef in productie. De CJ-5 herhaalde dit patroon en bleef drie decennia in productie terwijl er drie nieuwere modellen verschenen. "De CJ-5 heeft de onmiskenbare eer een voertuig te zijn dat moeilijk te vernietigen was... wat gelijk staat aan de langste productiereeks ooit. Er zijn ruim 600.000 exemplaren gebouwd van dit model.

                                              -ooo-

WB 113  Lagonda LG 6 DHC 1938

 

De Lagonda LG6 is een grote auto die werd geproduceerd door het Britse bedrijf Lagonda uit Staines Middlesex van 1937 tot 1940. Het model werd aangekondigd op de London Motor Show in 1937. De auto was uitgerust met een 4453 cc motor met 6 cylinders in lijn. Totaal zijn er 85 gebouwd.

                                             -ooo-

WB 117  Lincoln Continental 1939

 

De Lincoln Continental is een modellenreeks die geproduceerd werd door de Amerikaanse autofabrikant Lincoln, onderdeel van de Ford Group. Het model de Lincoln Continental is in meerdere generaties gebouwd vanaf 1939. Dit model is van de eerste generatie gebouwd van 1939 tot in 1948. De Continental werd aangeboden als tweedeurs coupé en cabriolet. Onder de motorkap zat een 4,8-liter V12-motor. Een typerend stijlkenmerk van de Continental was het op de kofferbak gemonteerde reservewiel.

                                             -ooo-

WB 133  Lincoln Town Car 1996

 

De Lincoln Town Car is een modellijn van luxe sedans op ware grootte die op de markt werd gebracht door de Lincoln-divisie van de Amerikaanse autofabrikant Ford Motor Company. Lincoln, dat zijn naam ontleent aan een carrosseriestijl van een limousine, bracht de Town Car op de markt van 1981 tot 2011 in meerdere generaties. Dit model is van de 2e generatie gebouwd van 1990 tot in 1997. De auto was uitgerust met een V8 4,6 liter motor die 210 PK leverde.

                                             -ooo-

WB 058  Maybach DS8 Zeppelin 1930

 

De Maybach Zeppelin was het "Repräsentationswagen" model van Maybach van 1929 tot 1939 gebouwd in Stuttgart. Genoemd naar de beroemde productie van Zeppelin-motoren van het bedrijf voor en tijdens de Eerste Wereldoorlog, was de DS8 een enorm luxe voertuig dat ongeveer 3000 kg woog. De auto had een V12 8,0 liter motor die 200 PK leverde. Er zijn ongeveer 100 van dit model gebouwd.

                                            -ooo-

WB 110  Maybach 62 2009

 

De Maybach 57 (chassis nr. W240) en 62 (chassis nr. V240) waren de eerste automodellen van het merk Maybach sinds de heropleving van het merk door DaimlerChrysler AG. De Maybach 62 is een grote limousine die gebouwd is in Sindelfingen Duitsland van 2000 tot in 2013. De auto had een Mercedes V12 6,0 liter motor die 604 PK leverde. Van de Maybach 57 en 62 zijn totaal zo'n 3000 exemplaren gebouwd in plaats van de beoogde 25000. In 2013 stopte DaimlerChrysler weer met het merk Maybach.

                                              -ooo-

WB 220  Mikrus MR-300 1958

 

De Mikrus MR 300 is een Poolse dwergauto die van 1957 tot 1960 werd geproduceerd door WSK (Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego). Tot 1960 werden in Polen talrijke kleine auto's gebouwd, doorgaans kwamen deze niet verder dan het prototypestadium. Een klein succes boekte alleen de op de Goggomobil geïnspireerde Mikrus MR 300 van MSK. Het idee voor de kleine auto ontstond toen de Poolse overheid eind 1956 de overcapaciteit van de vliegtuig- en motorfietsfabrikanten WSK Mielec en WSK Rzeszów beter wilde benutten. Zo ontstond de MR 300 als goedkope auto voor de bevolking. Totaal zijn er 1728 gebouwd.

                                            -ooo-

WBR 015  Mini John Cooper Works WRC

 

In 2006 werd de 2e generatie van de nieuwe Mini Cooper onder BMW eigenaarschap voorgesteld. Heel geleidelijk werd het kleine autotje langzaam groter. De 2e generatie werd gebouwd van 2006 tot in 2013. Het aantal variaties op de carrosserie werden steeds groter, een cabriolet, een countryman versie, een coupé versie en een clubman uitvoering. Dit model is de WRC uitvoering waarmee J. Nikara en J. Kalliolepo de rally van Zweden hebben gereden in mei 2013. 

                                            -ooo-

WB 085  Monica 560 V8 1974

 

Monica is de naam van een Franse luxe auto die tussen 1972 en 1974 in de gemeente Balbigny in het departement Loire werd geproduceerd en waarvan naar verluidt slechts 40 auto's zijn gemaakt. De Monica 560 V8 werd destijds door veel autoliefhebbers beschouwd als een prachtige Franse luxe GT. De auto was uitgerust met een Chrysler LA V8 5,6 liter motor die 285 PK leverde. De auto was geen succes, mede door de extreme hoge nieuwprijs.

                                             -ooo-

WB 161  Morgan 4/4 1974

 

De Morgan 4/4 is een Britse auto die sinds 1936 door de Morgan Motor Company wordt geproduceerd in meerdere generaties. Het was Morgan's eerste auto met vier wielen, de naam geeft aan dat het model vier wielen en vier cilinders heeft. Dit model is van de 6e generaties, gebouwd van 1968 tot in 1993. De auto was voorzien van een 1,6 liter Ford motor die 70 PK leverde. Totaal zijn er 5448 gebouwd van deze generatie.

                                             -ooo-

WB178  Packard V12 Le Baron Speedster 1934

 

LeBaron Incorporated  was een Amerikaans designbedrijf van 1920 en ook een carrosseriebouwer van 1924 tot 1953. Het bedrijf was een van de vele  carrosseriebouwers in de jaren twintig die carrosserieën voor luxe auto's leverden. Tot de Tweede Wereldoorlog zouden de meeste grote autofabrikanten, zoals Duesenberg of Packard, een rijdend chassis leveren dat rijke kopers van een op maat gemaakte carrosserie lieten voorzien. Dit model is een Packard V12 uit 1934.

                                             -ooo-

WB 147  Panhard Scarlette 1953

 

Panhard, vroeger Panhard et Levassor, is een van de oudste automerken ter wereld. Het is in 1886 opgericht door Émile Levassor en René Panhard en bestond tot 1967. Aanvankelijk werkte de firma met licenties van Daimler. Dit model de Scarlette is gebouwd door Rosengart in Duitsland voor Panhard.

                                          -ooo-

WB112   Panhard 24BT 1964

 

De Panhard 24 is een compacte tweedeurs coupéauto die tussen 1964 en 1967 werd geproduceerd door de Franse fabrikant Panhard. Panhard, vroeger Panhard et Levassor, is een van de oudste automerken ter wereld. Het is in 1886 opgericht door Émile Levassor en René Panhard en bestond tot 1967. Hoewel de Panhard 24 een nieuwe, moderne carrosserie had, was de motor niet nieuw. De tweecilinder luchtgekoelde boxermotor van 848 cc, grijpt terug op de 850 cc motor die voor het eerst in de Panhard Dyna X in 1952 verscheen.

                                            -ooo-

WBR 016  Peugeot 207 S2000 2013

 

De Peugeot 207 S2000 is een Super 2000 rallyauto ontwikkeld door Peugeot Sport. De auto is gebaseerd op de Peugeot 207 straatauto. De uitvoering van dit model is gebaseerd op de Tour de Corse 2013, formeel de 56, met de chauffeurs B. Bouffier en X. Panseri. Tour de Corse, was de vijfde ronde van het 2013 European Rally Championship-seizoen. Bryan Bouffier behaalde zijn allereerste overwinning in het European Rally Championship (ERC).

                                            -ooo-

WB 172  Plymouth Savoy 1959

 

De Plymouth Savoy is een automodel geproduceerd in de modeljaren 1954 - 1964 door Plymouth in Amerika. Het model Savoy was de middenklasse auto van Plymouth, een onderdeel van het Chrysler concern. Dit model is uitgevoerd als High Way Patrol.

                                              -ooo-

WB 289  Plymouth Savoy Sedan 1959

 

De Plymouth Savoy is een automodel geproduceerd in de modeljaren 1954 - 1964 door Plymouth in Amerika. Het model Savoy was de middenklasse auto van Plymouth, een onderdeel van het Chrysler concern. De Savoy was een uitvoeringsmodel van de Plymouth Bevedere.

                                              -ooo-

WB 040  Porsche 911 T 1968

 

De Porsche 911 T is een sportauto die door het Duitse Porsche wordt gebouwd vanaf 1963 in meerdere uitvoeringen en met verschillende klasse motoren. In de loop der jaren groeide de motorinhoud van 2,0 naar 2,2 en 2,4 liter. Altijd waren diverse uitvoeringen te krijgen. De standaard 'T' (110, 125, of 130pk), het comfortmodel 'E' (155 of 165pk) of de sportieve 'S' (160, 170, 180 of 190 pk). Dit model is weergegeven als een model uit 1968.

                                             -ooo-

WB 237  Porsche 935 K3 1980

 

De Porsche 935 was een raceauto ontwikkeld en geproduceerd door de Duitse autofabrikant Porsche. Geïntroduceerd in 1976 als de fabrieksraceversie van de 911 (930) Turbo. Terwijl Porsche aarzelde om hun Evolution-modellen te verkopen, ontwikkelden sommige teams hun eigen ideeën, vooral Kremer Racing uit Keulen, Duitsland. Voor 1979 introduceerden ze de 935 K3 (voor "Kremer Type 3). Hij werd voornamelijk bestuurd door Klaus Ludwig en won de 24 uur van Le Mans in 1979, waarbij hij alle prototypes versloeg in zware regen.

                                              -ooo-

WB 160  Renault Alpine A310 1972

 

De Renault A310 Alpine is een Franse sportauto gebouwd van 1971 tot in 1985. Dit model, de 1972 uitvoering was uitgerust met een V6 2,6 liter motor die 148 PK leverde. Van de V6 uitvoering zijn er uiteindelijk een 9200 exemplaren gebouwd. 

                                             -ooo-

WB 072  Sachsenring P 240 1958

 

De Sachsenring P 240 is een auto die van 1955 tot in 1959 gebouwd is in Zwickau Oost-Duitsland. Totaal zijn er 1382 gebouwd volgens officiële bronnen. Men schat dat er echter zo'n 1800 gebouwd zijn. De auto was uitgerust met een V6 2,4 liter motor. Er zijn een aantal speciale cabriolets gebouwd voor het Oost Duitse leger en - machthebbers.

                                              -ooo-

WB 111  Simca Aronde Grand Large 1953

 

De Simca Aronde is een auto die in verschillende generaties gebouwd is van 1951 tot in 1964 in meerdere generaties. Dit model is van de eerste generatie gebouwd van 1951 tot in 1955. De benaming Grand Large is een uitvoeringsmodel gebouwd door Facel van 1953 tot in 1955 en had een grote driedelige achterruit en een "pillarless" zijruiteffect wanneer beide zijruiten werden opengedraaid. De auto was uitgerust met een 1,2 liter motor die 44 PK leverde.

                                             -ooo-

WB 128  Simca Rallye 2 1976

 

De Simca 1000 Rallye is een raceautomodel van de Franse fabrikant Simca , afgeleid van de Simca 1000. Er zijn 4 verschillende versies gebouwd, dit model is de Simca Ralley 2, deze had een grotere 1,3 liter motor die 86 PK leverde waarmee een topsnelheid van 165 km/uur kon worden gereden. 

                                           -ooo-

WB 283  Skoda 1201 Kombi 1954

 

De Škoda 1201 was een gezinsauto die werd geproduceerd door de Tsjechoslowaakse autofabrikant AZNP in hun fabriek in Mladá Boleslav. Er werden sedan- en stationwagenversies aangeboden, samen met een gesloten bestelwagen. De auto werd in 1954 uitgebracht als opvolger van de Škoda 1200. De auto was in productie tot in 1961 en was voorzien van een 1,2 liter motor die 45 PK leverde.

                                              -ooo-

WB 278  Skoda 110 R 1970

 

De Škoda 110R was een auto met achter geplaatste motor en achterwielaandrijving die tussen 1970 en 1980 door de Tsjechoslowaakse fabrikant AZNP in Kvasiny werd geproduceerd. In die tien jaar werden in totaal 56.902 coupés gemaakt. De auto was uitgerust met een 1,1 liter motor die 62 PK leverde. Voor de autosport werd deze basisconfiguratie voorzien van voor de rallysport specificaties van 1,3 liter 130 RS, 1,8-liter OHC 180RS en 2,0-liter OHC 200RS-specials. De ultieme sport specificatie kwam in 1975, Bořivoj Kořínek's 2000 MI "Grenade met brandstofinjectie, die 250 PK leverde.

                                             -ooo-

WB 212  Syrena 105 Bosto 1972

 

De Syrena 105 is een Poolse auto gebouwd door FSM in Bielsko-Biala van 1971 tot in 1984. Totaal zijn er zo'n 344000 van gebouwd. De auto werd gebouwd als sedan, als pick-up en als bestelwagen(zoals dit model). De auto had een tweetakt V3 0,8 liter motor.

                                             -ooo-

WB 086   Talbot Lago 2500 Coupé T14 1955

 

Talbot was een Franse bouwer uit Suresnes die auto's gebouwd heeft van 1916 tot in 1959 waarna het bedrijf opging in Simca. Van de 1955 Lago 2500 Coupé zijn er 54 gebouwd. In 1957 werd de auto uitgevoerd met een 2,6 liter BMW motor en deze modellen werden Talbot Lago America genoemd, tot aan de overname door Simca waren er ongeveer 12 gebouwd.

                                              -ooo-

WB 293  Tatra 600 Tatraplan

 

De Tatra 600, Tatraplan genaamd, was een grote gezinsauto met motor achterin die van 1948 tot 1952 werd geproduceerd door de Tsjechische fabrikant Tatra in Kopřivnice . De auto had een monocoque gestroomlijnde carosserie met 6 zitplaatsen en zelfmoorddeuren vooraan en werd aangedreven door een luchtgekoelde 4-cilinder 1.952 cc achterin gemonteerde motor. Totaal werden er 6.342  gebouwd,  waarvan 2.100 in Mladá Boleslav.

                                             -ooo-

WB 152  Tatra 603/1 

 

De Tatra 603 is gebouwd in Tsjecho-Slowakije van 1956 tot in 1975 in drie generaties. De auto had een 2,5 liter motor. Opmerkelijk verder is dat de auto drie koplampen had, zoals dit model. Eigenaren van een oudere 603 konden deze bij de fabriek inruilen voor een nieuwer exemplaar. Onderdelen werden opnieuw gebuikt voor het bouwen van nieuwe auto's. Totaal zijn er 20,422 auto's gebouwd in de drie generaties.

                                             -ooo-

WB 049  Tatra 603/2

 

De Tatra 603 is gebouwd in Tsjecho-Slowakije van 1956 tot in 1975 in drie generaties. De auto had een 2,5 liter motor. De 2e generatie had o.a. vier koplampen i.p.v. drie. Eigenaren van een oudere 603 konden deze bij de fabriek inruilen voor een nieuwer exemplaar. Onderdelen werden opnieuw gebuikt voor het bouwen van nieuwe auto's. Totaal zijn er 20,422 auto's gebouwd in de drie generaties.

                                              -ooo-

WB 255  Toyota Land Cruiser Bandeirante 1976

 

De Toyota Land Cruiser is een serie voertuigen met vierwielaandrijving, geproduceerd door de Japanse autofabrikant Toyota vanaf 1951 in meerdere generaties. Het is de langstlopende serie modellen van Toyota. In 2019 bereikte de totale verkoop van de generaties Land Cruiser wereldwijd meer dan 10 miljoen eenheden. De Toyota Land Cruiser Bandeirante wordt in Brazilië gebouwd. Dit model is van de J40 serie die gebouwd is van 1960 tot in 1984.

                                             -ooo-

WB 064  Volkswagen Karmann Ghia 1962

 

De Volkswagen Karmann Ghia was een tweedeurs sportwagen. Er bestaan twee modellen, type 14 en type 34, die beide door het Italiaanse bureau Ghia werden ontworpen. De Duitse carrosseriebouwer Karmann bouwde tussen 1955 en 1974 meer dan een half miljoen stuks. Dit model is een type 14.

                                              -ooo-

WB 065   Volkswagen Gol BX 1984

 

De Volkswagen Gol is een model auto specifiek bedoeld voor de Zuid-Amerikaanse markt gemaakt door de Duitse fabrikant Volkswagen in meerdere generaties. De naam Gol komt van het woord Goal en de auto moet niet verward worden met de Volkswagen Golf.  Het is onafgebroken de best verkochte auto van Brazilië sinds 1987 en de best verkochte auto van Argentinië sinds 1998. Sinds de introductie zijn er meer dan 4,5 miljoen Gol's geproduceerd.

                                             -ooo-

WBR 024  Volkswagen Polo R WRC 2014

 

De Volkswagen Polo R WRC is een World Rally Car gebouwd en geëxploiteerd door Volkswagen Motorsport en gebaseerd op de Volkswagen Polo voor gebruik in het World Rally Championship. De auto, die aan het begin van het seizoen 2013 debuteerde, is gebouwd volgens de tweede generatie World Rally Car-voorschriften die in 2011 werden ingevoerd. Dit model is gebaseerd op de auto die door Jari-Matti Latvala en Miikka Anttila winnend is gereden in de 2014 Zweden rally, gereden van 5 tot 8 februari.

                                             -ooo-

WB 191  Volvo PV654 1933

 

De Volvo PV650-serie is een auto vervaardigd door Volvo tussen 1929 en 1937. De modelnaam staat voor PersonVagn. Volvo bood in 1933 twee versies aan: het PV653 basismodel en het PV654 de luxe model. De luxe uitrusting van de PV654 omvatte een opgewaardeerd interieur, dubbele reservebanden op het spatbord, dubbele verchroomde claxons en dubbele achterlichten. Van de PV654 zijn 361 auto's gebouwd. De auto was uitgerust met een 3,4 liter motor.

                                              -ooo-

WB 142  Volvo PV36 Carioca 1935

 

De Volvo PV 36 Carioca is een luxe auto geproduceerd door Volvo Cars tussen 1935 en 1938. Het woord Carioca is de naam van een dans die in de mode was in Zweden toen de auto werd gebouwd. Visueel was de auto op dezelfde manier gestileerd als de destijds opvallend moderne Chrysler Airflow. De styling werd sterk beïnvloed door Noord-Amerikaanse trends op het gebied van autodesign in de jaren '30 en '40, waarbij veel van de senior ingenieurs in de Amerikaanse auto-industrie hadden gewerkt.

                                            -ooo-

WB 256  Volvo Amazon 130 1965

 

De Volvo Amazon werd geproduceerd van 1956 tot in 1970. Totaal zijn er 665.000 geproduceerd als coupe, station en 4 deur saloon. Dit model is een 2 deur saloon, daar zijn er zo'n 234.000 van geproduceerd. De auto is vooral bekend om zijn veiligheid, in die tijd zee vooruitstrevend, en vanwege de degelijkheid. Deze auto's worden vrij actief verzameld. 

                                              -ooo-

WB 125  Wartburg 312 1965

 

De Wartburg 311/312 was een auto die werd geproduceerd door de Oost-Duitse autofabrikant VEB Automobilwerk Eisenach van 1956 tot 1965. Het model werd in een aantal variaties geproduceerd, waaronder pick-up, sedan, limousine, stationwagen, coupé en als tweezits roadster. De tweetaktmotor werd in 1962 vergroot tot 992 cc (312) daarvoor was de motor 901cc groot(311). Totaal zijn er ruim 288.000 gebouwd.

                                              -ooo-

WB 264  Wartburg 312 Camping 1960

 

De Wartburg 311/312 was een auto die werd geproduceerd door de Oost-Duitse autofabrikant VEB Automobilwerk Eisenach van 1956 tot 1965. Het model werd in een aantal variaties geproduceerd, waaronder pick-up, sedan, limousine, stationwagen, coupé en als tweezits roadster. De tweetaktmotor werd in 1962 vergroot tot 992 cc (312) daarvoor was de motor 901cc groot(311). Totaal zijn er ruim 288.000 gebouwd.

                                              -ooo-

WB 092  Willys Rural 1968

 

De Willys Rural is een stationwagen die in de jaren vijftig, zestig en zeventig door Willys Overland in Brazilië werd geproduceerd. In de jaren 70 werd hij geproduceerd door Ford do Brasil, die in 1967 de Willys-fabriek kocht, waardoor de naam Rural en vrijwel alle kenmerken van het voertuig ongewijzigd bleven. Het model werd ontwikkeld en gelanceerd in de Verenigde Staten in 1946 onder de naam Jeep Station Wagon.

                                              -ooo-

Maak jouw eigen website met JouwWeb